اسباب‌بازی‌های کودک و خرید آن‌ها چه معیارهایی دارند؟

اسباب‌بازی‌های کودک باید دارای ملاک و معیار خاصی برای خرید داشته باشند. آیا این ملاک و معیار را خودتان تعیین کرده‌اید یا از تجارب دیگران به دست آمده‌اند؟

 بی‌تردید همه‌ی ما می‌دانیم که بازی‌ها، نقش بسیار مهم و حیاتی در رشد کودکانمان ایفا می‌کنند. آشنایی اولیه‌ی کودک با محیط، فراگیری مهارت‌های ذهنی و حرکتی، خلاقیت، پذیرش نقش‌های اجتماعی و … همه و همه از طریق بازی در سال‌های اولیه‌ی زندگی کودک به وجود می‌آیند.

با توجه به نقش بسیار مهم بازی در رشد جسمانی و روانی کودک بهتر است برای تهیه‌ی ابزارهای بازی یعنی همان اسباب‌بازی‌های کودک، با افراد متخصص مشورت کنید تا از این طریق نهایت عشق و علاقه‌ی خود را نسبت به آینده و سلامتی کودک خویش ابراز نمایید.

وقتی کانون توجه کودک از فعالیت‌های معطوف به بدن خودش به رویدادهای دنیای بیرون تغییر می‌کند، بازی با اشیاء آغاز می‌شود. بسیاری از اشیایی که کودکان با آن تماس دارند، اسباب‌بازی‌ها هستند، هرچند کودک در نخستین سال زندگی تمایزی میان اسباب‌بازی و غیراسباب‌بازی قائل نیست.

در واقع والدین اغلب می‌گویند اسباب‌بازی‌های موردعلاقه‌ی کودکانشان، ظروف و ماهی‌تابه‌هایی هستند که از قفسه‌های ظرف‌ها بیرون می‌آیند و سیب‌زمینی خام یا پیازهایی که کودکان در کاوش کردن آشپزخانه به‌طور اتفاقی آن‌ها را می‌یابند.

نظر به اینکه مفیدترین اسباب‌بازی‌های کودک در هر سن، آن‌هایی هستند که از لحاظ رشدی مناسبند، این مقاله اطلاعاتی را در زمینه‌ی بهترین و مناسب‌ترین اسباب‌بازی‌ها برای پنج سال اول زندگی یک کودک در اختیار شما والدین عزیز قرار می‌دهد.

اسبایب‌بازی‌های کودک

اسباب‌بازی‌ مناسب برحسب سن کودک

تولد تا 3 ماهگی

اسباب‌بازی‌های کودک مناسب برای این سن، آن‌هایی هستند که تحریک حسی ایجاد می‌کنند چراکه نوزاد در این سن هنوز برای گرفتن اشیاء توانایی ندارد. جغجغه، زنگوله، عکس‌ها و کاغذدیواری‌های رنگارنگ، تزئین‌های تخت نوزاد، آویز جنبان، جعبه‌ی آهنگ و سایر اسباب‌بازی‌های موزیکال.

ناهنجاری‌های رایج دوران کودکی
بخوانید

3 تا 6 ماهگی

حال که کودک به‌صورت ابتدایی قادر به چنگ زدن است، باید اسباب‌بازی‌هایی را برای چنگ زدن، فشار دادن، احساس کردن و در دهان گذاشتن اضافه کرد. این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند شامل توپ‌های پارچه‌ای، قطعه‌های نرم خانه‌سازی و اسباب‌بازی‌های ویژه‌ی دندان درآوردن کودک باشد.

6 تا 12 ماهگی

کتاب‌های مصور رنگارنگ، اسباب‌بازی‌های جورچین، اسباب‌بازی خانه‌سازی، اسفنج برای آب‌بازی، آینه، تلفن اسباب‌بازی با شماره‌گیر متحرک و تمامی اسباب‌بازی‌هایی که در مقابل فعالیت کودک واکنش نشان می‌دهند.

12 تا 18 ماهگی

اسباب‌بازی‌های هل دادنی، اسباب‌بازی‌های کشیدنی، توپ‌هایی که بتوان آن‌ها را پرتاب کرد، قطعات ساده و به‌هم‌پیوسته، پازل‌های ساده با قطعات زیاد، قطعاتی که به آسانی جابه‌جا شوند، تخته‌های قالب‌دار، تخته‌های میخ‌گذاری، اسباب‌بازی‌های جورچین، اسباب‌بازی‌هایی که چرخ‌هایشان نزدیک به سطح زمین قرار دارند و می‌توان سوار آن‌ها شد.

18 تا 24 ماهگی

اسباب‌بازی‌هایی برای ماسه بازی و آب‌بازی همچون قاشق، بیلچه و سطل در اندازه‌های مختلف. کتاب‌های قصه، قطعه‌های خانه‌سازی در ابعاد مختلف، عروسک، حیوانات پارچه‌ای، عروسک خیمه‌شب‌بازی، الگوهای کوچک وسایل زندگی.

2 سالگی

وسایل بازی مربوط به عضله‌های بزرگ همچون: تاب، قطعه‌های خانه‌سازی در فضای باز، اسباب‌بازی‌های سوارشدنی، اسباب‌بازی‌های کشیدنی، اسباب‌بازی‌های هل دادنی. وسایل بازی حسی، گل رس، رنگ‌های انگشتی، وسایل آب‌بازی، کتاب‌ها عروسک‌ها و حیوانات پارچه‌ای.

3 سالگی

وسایل لازم برای بازی تخیلی (مانند لباس‌های قدیمی). مدل‌های کوچک وسایل زندگی، پازل‌ها، بازی‌های صفحه‌ای ساده، وسایل هنری که حس پیشرفت و مهارت را ایجاد می‌کنند (مانند قلم‌موهای نقاشی، سه‌پایه‌ی نقاشی، ماژیک و مداد رنگی)

4 سالگی

وسایل نقلیه (مانند سه‌چرخه، چرخ‌وفلک)، وسایل نقاشی، رنگ کردن، طراحی کردن، نجاری، خیاطی، به نخ کشیدن مهره‌ها، کتاب‌هایی با موضوعاتی فراتر از دنیای واقعی کودکان.

خواب کودکان
بخوانید

5 سالگی

بریدن و چسباندن و فعالیت‌های هنری با الگوهایی برای کار کردن، بازی‌های ساده با ورق، بازی‌های جدولی که قواعد معدودی دارند و برنده شدن در آن‌ها بیش از تدبیر به شانس بستگی دارد و صحنه‌های پر نقش و نگار برای بازی نمایشی (تئاتر)، اسباب‌بازی‌های کودک در این سن هستند.

مطالعه‌ی کتاب والد متفکر، کودک متفکر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط