انتخاب همسر و ملاک‌های آن

انتخاب همسر – هراندازه دختر و پسر ازنظر ویژگی‌های زیر مشابه یا همسان باشند ترکیب آن دو در زندگی زناشویی بهتر خواهد بود. این ویژگی‌ها در منابع اسلامی تحت عنوان کفویت یا همسان همسری عنوان‌شده است. در زیر به برخی سئوالات در مورد ملاک‌های انتخاب همسر پرداخته‌ایم.

آیا ایمان و دینداری از عوامل خوشبختی در زندگی می‌باشد؟

بدون شک پایبندی به اصول دینی یکی از عوامل خوشبختی در زندگی است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که به خاطر دین و ایمان زنی با او ازدواج کند، خداوند همه دنیایش را برای او فراهم می‌کند.

شرط دیداری در ازدواج می‌تواند مانع بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات در زندگی زوجین شود. حداقل فایده ایمان در زندگی این است که فرد مؤمن همسرش را آزار نمی‌دهد.

آیا اخلاق از ملاک‌های ازدواج است؟

در ملاک‌های انتخاب همسر؛ اسلام تاکید ویژه‌ای بر ایمان و اخلاق دارد. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: من برای این برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را زنده کنم.

پس رعایت اصول اخلاقی در زندگی بسیار مهم است و از ملاک‌های ازدواج می‌باشد. امام رضا (ع) فرمودند: باکسی که اخلاقش خوب نیست وصلت نکنید.

امام باقر (ع) فرمودند: با کسی که از اخلاق و دینش رضایت دارید ازدواج کنید، خودداری شما از این وصلت باعث فتنه و فساد بزرگ در جامعه می‌شود.

ملاک‌های انتخاب همسر

رضایت زوجین چه میزان اهمیت دارد؟

مهم‌ترین شرط برای برقراری ارتباط مناسب و داشتن یک زندگی خوب این است که دختر و پسر برای ازدواج باهم رضایت داشته باشند.

اگر ازدواج تنها به این دلیل صورت گیرد که پدر و مادر به این وصلت راضی هستند؛ نه فرزند، اشتباه بزرگی است و سرانجام خوشی ندارد.

ابن ابی یعفور از امام صادق (ع) پرسید: من برای ازدواج زنی را انتخاب کرده‌ام و پدر و مادرم زن دیگری را. کدام‌یک را برگزینم؟ امام (ع) فرمودند: آن را که خودت دوست می‌داری اختیار کن و آن را که پدر و مادرت می‌پسندند، رها کن.

زبان عشق همسرتان را یاد بگیرید
بخوانید

این در صورتی است که انتخاب پدر و مادر، پیشنهاد عادی باشد نه یک درخواست جدی. اگر جدی باشد اشکال دارد. چه‌بسا ممکن است حقوق والدین از طرف فرزند رعایت نشود یا عاق فرزند را به دنبال داشته باشد.

از سویی والدین باید بدانند آن‌کسی که قرار است با فرزندشان زندگی کند همسر آینده‌اش است نه خودشان. پس رضایت زوجین حتماً در نظر گرفته شود.

چرا رضایت خانواده‌های ایرانی و پذیرش عروس و داماد در ازدواج اهمیت دارد؟

در اکثر خانواده‌های ایرانی اگر بزرگان خانواده فردی را بپذیرند، اولین مرحله که مهم‌ترین مرحله ازدواج است به‌خوبی پشت سر گذاشته‌شده است.

حال این نوع انتخاب را با انتخاب دختر و پسری که بدون توافق و رضایت خانواده‌ها می‌خواهند به محضر بروند و عقد کنند، مقایسه کنید! از همان ابتدا تیشه به ریشه خانواده خود زده‌اند و این اقدام معمولاً دلسردی و عدم‌حمایت خانواده‌ها را به دنبال دارد.

در خانواده‌های ایرانی، دوام زندگی زوجین زمانی بیشتر است که خانواده‌های طرفین به چنین وصلتی رضایت داشته باشند. به عبارتی رضایت خانواده‌های طرفین ازدواج، اولین عامل سرنوشت‌ساز در زندگی زوج‌های ایرانی است.

آیا تشابه عاطفی و عطش جنسی باید در نظر گرفته شود؟

اگر یکی از زوجین ازلحاظ جنسی، گرم و دیگری سرد باشد، این دو نفر نمی‌توانند زوج مناسبی برای هم باشند و بهتر است تا حدودی در این زمینه مشابه باشند.

شما اگر به یک نفر که ازلحاظ عاطفی یا جنسی سرد باشد محبت کنید، متوجه نمی‌شود. شاید گاهی خیال می‌کند که این وظیفه شماست که مرتب به او بگویید فدایت بشوم، دوستت دارم، چقدر خوبی و …

در انتخاب همسر باید توجه داشت که اگر فردی از نظر جنسی گرم و طرف مقابل سرد باشد در زندگی با مشکل مواجه می‌شوند و ممکن است هر درخواستی که فرد کند بارد طرف مقابل روبه‌رو شود.

آیا زن و شوهر باید تناسب و تشابه هوشی داشته باشند؟

از نظر ملاک‌های انتخاب همسر؛ زن و شوهر باید ازلحاظ هوشی تقریباً مشابه یا نزدیک به همدیگر باشند. مثلاً مردی با ضریب هوشی 130 نمی‌تواند با یک خانم با ضریب هوشی 80 زندگی کند و باهم سازگار باشند.

رابطه هوش و اضطراب
بخوانید

در مورد تحصیلات هم بهتر است آقایان بالاتر از خانم‌ها باشند. ولی تشابه در سطح تحصیلات نیز خوب است.

گاه می‌بینیم که مرد فوق‌لیسانس است ولی زن دیپلمه است. باید توجه داشت تفاوت در تحصیلات نمی‌تواند دلیل بر کم‌هوش بودن یکی از طرفین باشد. چه‌بسا اگر شرایط فراهم شود بتواند تا دکترا ادامه تحصیل دهد.

پس میزان درک و فهم همسر مهم است نه تحصیلات.

البته با توجه به اینکه میزان هوش والدین بر ضریب هوشی بچه‌ها اثر می‌گذارد؛ یادتان باشد فردی را برای ازدواج انتخاب کنید که ازنظر هوشی متوسط به بالا باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله هشت اشتباه مهلک در ازدواج را بخوانید.

نزدیکی جغرافیایی چه میزان در دوام زندگی نقش دارد؟

از جمله ملاک‌های انتخاب همسر موقعیت جغرافیایی و قومی است. زندگی با کسی که ازلحاظ فرهنگی، اجتماعی و حتی منطقه سکونت با شما شباهت یا نزدیکی دارد، در مقایسه با ازدواج‌هایی که دو نفر تفاوت زیاد در بعد مسافت، منطقه و فرهنگ با یکدیگر داشته باشند، دوام بیشتری دارد.

اصولاً دخترها می‌خواهند بعد از ازدواج در نزدیکی منزل پدری باقی بمانند، بنابراین اگر پسری با چنین فردی ازدواج کند حتی اگر بتواند چند سال او را به شهر دیگری ببرد، باز این دختر می‌خواهد به محله خودش برگردد.

بدیهی است افراد یک منطقه، از آداب‌ورسوم، گویش، لهجه و فرهنگ یکدیگر مطلع هستند و در این زمینه، در مقایسه با مناطق دیگر، با مشکل کمتری مواجه می‌شوند.

آیا تشابه مذهبی در ملاک‌های ازدواج باید گنجانده شود؟

از ملاک‌های انتخاب همسر در ازدواج بهتر است هر فردی باهم کیش و آیین خودش ازدواج کند.

شیعه با شیعه، مسیحی با مسیحی، کلیمی با کلیمی و … چون ما هرقدر بینشی قوی در زندگی مشترک با یکدیگر داشته باشیم ولی باز عامل قوی‌تری وجود دارد که ما را به سنت‌ها و باورهای خودمان بکشاند.

مقابله با نگرانی‌ها، ترس‌ها و هراس‌ها در کودکان
بخوانید
تشابه مذهبی در انتخاب همسر

آیا تناسب در ظاهر(زیبایی) جذاب است؟

از ملاک‌های انتخاب همسر دختر و پسری که می‌خواهند باهم ازدواج کنند، باید برای یکدیگر ظاهری جذاب داشته باشند. آقایان و خانم‌ها باید نیمه گمشده خودشان را پیدا کنند.

مردی که دنبال زیباترین زن دنیاست باید ببیند ظاهر خودش متناسب با طرف مقابل می‌باشد یا خیر؟ زن و شوهر می‌بایست زمانی که در کنار یکدیگر قدم می‌زنند ازنظر قد و قیافه با همدیگر تناسب داشته باشند.

آیا اصالت خانوادگی در امر ازدواج دارای اهمیت می‌باشد؟

یکی از اساسی‌ترین ملاک‌های ازدواج به‌ویژه در جامعه اسلامی ما، اصالت خانوادگی است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

برای نطفه‌های خود بهترین را گزینش کنید، زیرا زنان، فرزندانی همانند برادران و خواهران خود به دنیا می‌آورند.

یا در جایی دیگر فرمودند:

با خانواده خوب و شایسته وصلت کنید زیرا رگ و ریشه اثر دارد.

یک مرد بهتر است در چه ویژگی‌هایی از همسر خود برتر باشد؟

  • قد: قد متوسط برای زن و قدبلندتر از متوسط برای مرد قابل‌قبول است، اما خلاف آن خوشایند نیست که قد زن از مرد بلندتر باشد.
  • سن: بهتر است یک مرد سه تا پنج سال بزرگ‌تر از همسرش باشد. چرا؟

الف) خانم‌ها به دلیل زایمان و با افزایش سن، ازنظر ظاهر شکسته‌تر می‌شوند و این تفاوت می‌تواند فاصله را بپوشاند.

ب) بلوغ جسمی و عقلی خانم‌ها حدود دو سال جلوتر از آقایان است.

3-  تحصیلات: بهتر است تحصیلات مرد بالاتر باشد. با توجه به این‌که گفته شد بلوغ عقلی در خانم‌ها زودتر از آقایان است و از طرف دیگر، عدم تحمل این فاصله برای آقایان (بالاتر بودن سطح تحصیلات زن)، ممکن است به تنش در زندگی منجر شود.

منبع:

کتاب با چه تیپ شخصیتی ازدواج کنم؟ نوشته دکتر حسن زارعی محمود آبادی

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی، گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.