نقد روان شناختی انیمیشن دایناسور خوب (THE GOOD DINOSAUR)

انیمیشن دایناسور خوب یک محصول آمریکایی است که در سال 2015 توسط باب پیترسون ساخته شده است و یک داستان روانشناسی – اجتماعی می‌باشد، شخصیت اصلی داستان را یک دایناسور خوب و دوست‌داشتنی به نام آرلو شکل می‌دهد که پس از یک واقعه تلخ و دردناک پدرش را از دست می‌دهد و سپس با یک انسان به نام اسپات آشنا می‌شود و با او سفری را آغاز می‌کنند.

آرلو یک دایناسور دوست‌داشتنی در انیمیشن دایناسور خوب است که در یک خانواده همراه با پدر و مادر و خواهر و برادرش زندگی می‌کند. پدر آرلو هنری نام دارد که بر روی زمین کشاورزی کار می‌کند و هرکسی یک مسئولیتی را در خانواده به عهده دارد.

رفتار ما انسان‌ها شبیه به رفتار حیوانات هست که رفتار پدر و مادر خود را الگو قرار داده و از آن‌ها پیروی می‌کنیم، در دنیایی که انسان‌ها و دایناسورها کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، آرلو با یک پسربچه به نام اسپات آشنا می‌شود که طرز پوشش و رفتارش همانند انسان‌های اولیه می‌ماند و با او وارد سفر می‌شود که در پایان داستان هم آرلو و هم او به خانه و خانواده برمی‌گردند.

در انیمیشن دایناسور خوب می‌توان به دوره عصرحجر همان دوران هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها و دایناسورها در یک دوره اشاره کرد، همچنین می‌توان به نظریه رشدی لورنز و نظریه رشدی بالبی اشاره داشت.

به عقیده لورنز نقش‌پذیری از والدین همواره فرا فردی است. (1935) یعنی اینکه فرزند یا از پدر و یا از مادر و یا از هردوی آن‌ها نقش می‌پذیرد که می‌توانیم به نقش‌پذیری آرلو و خواهر و برادرش اشاره کنیم و انگار با دانشی ناکامل در مورد محرک‌هایی که پاسخگو هستند اشاره شده است. نقش پدر آرلو در از بین بردن ترسش …

به عقیده بالبی غرایز در گونه‌ها نوعی هستند یعنی الگوی رفتاری معینی تنها در اعضای گونه‌های خاصی مشاهده می‌شود. در این قسمت می‌توانیم به ادامه دادن راه پدر توسط فرزندان به‌طور غریزی و برداشت محصولات کشاورزی‌شان و انبارکردن دانه‌ها اشاره داشت.

تحلیل انیمیشن دایناسور خوب (THE GOOD DINOSAUR)

نکاتی در مورد انیمیشن دایناسور خوب

در انیمیشن دایناسور خوب به نکاتی اشاره دارم که از مهم‌ترین نکات این انیمیشن ترس شخصیت اصلی داستان “آرلو” هست و اینکه چطور می‌شود بر ترس غلبه کرد؟ هنری پدر آرلو می‌خواهد تا آرلو بر ترسش غلبه کند و به او آموزش غلبه بر ترس می‌دهد و به او می‌گوید: گاهی باید خطر کرد تا زیبایی‌های زندگی را دید.

از نکات دیگر به القای حیوانی بودن انسان و حالات و رفتار انسان گونه حیوانات اشاره داشت.

در القای حیوانی بودن انسان به مخاطب تلقین می‌کند که حالات حیوانی بودن انسان را در تصویر کشیدن انسان با صفات حیوانی و ارتباط انسان با حیوان اشاره می‌کند، همان‌طوری که در انیمیشن دایناسور خوب مشاهده می‌شود اسپات یک انسان اولیه است که دارای صفات حیوانی چون راه رفتن حیوانات، گاز گرفتن، بو کشیدن و لیسیدن دست خود می‌باشد.

تحلیل انیمیشن دایناسور خوب (THE GOOD DINOSAUR)

در حالات و رفتار انسان‌گونه حیوانات نشان می‌دهد که حیوانات چون انسان‌ها بر سرزمین کشاورزی و کشت گیاهان کار می‌کنند و برداشت صورت می‌گیرد و محصولات داخل سیلوها انبار می‌شود در این انیمیشن هم مشاهده می‌شود که هنری سیلو درست می‌کند تا برای روزهای دشوار غذا داشته باشند.

بنابراین با مشاهده انیمیشن دایناسور خوب می‌توان گفت که با جیغ زدن که یکی از راه‌های غلبه بر ترس هست می‌توان بر ترس غلبه کرد که در انیمیشن هم این کار توسط آرلو مشاهده گردید.

مطالعه‌ی مقاله تحلیل انیمیشن‌های ترول‌ها، چرخ‌دنده‌ها و درون و برون 1 و هم‌چنین مطالعه‌ی این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گردآوری شده توسط زینب آرامش؛ گروه آموزشی فکر بنیان

نقد روان شناختی انیمیشن درون و برون (inside out)
نقد روان شناختی انیمیشن شازده کوچولو (THE LITTLE PRINCE)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست