رابطه‌ای که در آن بیش از آنچه به شما عشق می‌ورزند، عشق می‌ورزید

عواملی وجود دارد که منجر به شکست رابطه‌ای می‌شود و به درد و یأس می‌انجامد.

ده نوع رابطه که سرانجامی نخواهد داشت:

  1. رابطه‌ای که در آن بیش از آنچه نامزد / همسرتان به شما عشق می‌ورزد، شما به او عشق می‌ورزید.
  2. رابطه‌ای که در آن کمتر از آنچه نامزد /همسرتان به شما عشق می‌ورزد، شما به او عشق می‌ورزید.
  3. رابطه‌ای که در آن عاشق توانایی‌های بالقوه‌ی نامزد / همسر خود هستید.
  4. رابطه‌ای که در آن مأموریت نجات نامزد / همسرتان را به عهده دارید.
  5. رابطه‌ای که در آن به نامزد /همسر خود به‌عنوان یک فرد نمونه چشم دوخته‌اید.
  6. رابطه‌ای که در آن به دلایل بیرونی شیفته‌ی نامزد / همسر خود شده‌اید.
  7. رابطه‌ای که در آن شما و نامزد / همسرتان «تفاهم جزئی» دارید.
  8. رابطه‌ای که در آن نامزد / همسرتان را از روی سرکشی و عصیان انتخاب کرده‌اید.
  9. رابطه‌ای که در آن نامزد / همسرتان را به‌عنوان «عکس‌العملی» در برابر همسر قبلی‌تان انتخاب کرده‌اید.
  10. رابطه‌ای که در آن نامزد / همسر شما در دسترس شما نیست.

نکته‌ی مهم:

اگر پس از آنکه مقاله ده رابطه را خواندید، گمان می‌کنید که در یکی از این ده نوع رابطه هستید، سعی کنید کمک بگیرید: با خانواده یا دوستان نزدیک صحبت کنید، نزد مشاور یا روان‌شناس بروید تا به شما کمک کند، بفهمید که آرا عاقلانه است به رابطه‌تان ادامه دهید یا باید به رابطه‌تان خاتمه دهید.

رابطه نوع (۱): رابطه‌ای که در آن بیش از آنچه به شما عشق می‌ورزند، عشق می‌ورزید

رابطه نوع (۱): رابطه‌ای که در آن بیش از آنچه به شما عشق می‌ورزند، عشق می‌ورزید

احتمالاً این احساس برایتان آشنا است: شما عاشق هستید، اما از احساس طرف مقابل خود مطمئن نیستید و اینطور می‌پندارید که با یکدیگر زوج مطلوبی خواهید بود؛ اما او آن‌قدرها هم از رابطه‌اش با شما هیجان‌زده نیست.

وقتی که در کنارتان نیست، مدام به او فکر می‌کنید؛ اما اینطور به نظر می‌آید که او بدون شما مشکل چندانی ندارد. این‌ها به چه معنا هستند؟

پاسخ: شما در رابطه‌ای هستید که موفق نخواهید بود.

در هر رابطه‌ای لحظات، روزها و حتی زمان‌های طولانی‌تری وجود دارند که در خلال آن‌ها یکی از طرفین رابطه، نسبت به دیگری احساسات قوی‌تری را تجربه می‌کند و اینطور به نظر می‌آید که عاشق‌تر باشد. در یک رابطه‌ی سالم این قطبیت به طرزی متناوب بین دو طرف جابه‌جا می‌شود.

چرا پیش از عاشق شدن سؤالات کافی نمی‌پرسیم؟
بخوانید

 به‌طوری که هردوی آن‌ها به نوبت دیگری را تعقیب می‌کند و خود نیز تعقیب می‌شود. در این قبیل روابط سالم «رقص روحی»، به شکلی بسیار ظریف اتفاق می‌افتد:

همچون مدی که به آرامی در ساحل کند و سپس به تدریج به سمت اقیانوس بازمی‌گردد. یک رابطه، هنگامی یکی از طرفین بیشتر اوقات از لحاظ روحی تعقیب‌کننده و دیگری دیده باشد، سالم نیست و از تعادل خارج شده است و محکوم به شکست خواهد بود.

چگونه بدانید که همسرتان به شما عشق می‌ورزد یا خیر؟

در برخی از نشانه‌های هشدار آورده شده است. این نشانه‌ها حاکی از آن است که شما در رابطه‌ای با عشق بیشتر از آنکه به شما عشق می‌ورزند قرار گرفته‌اید. برای جملاتی که «بیشتر اوقات» احساسات و رفتارهای شما را توصیف می‌کنند، یک امتیاز در نظر بگیرید. سعی کنید صددرصد با خود صادق باشید، حتی اگر خوشایند نباشد.

  1. این شمایید که معمولاً از لحاظ فیزیکی مبادرت به ابراز محبت می‌کنید. (این شمایید که اول دست او را می‌گیرید، او را به سمت خود می‌کشید و…)
  2. این شمایید که می‌خواهید صمیمی و مهربان باشید و مهرورزی کنید؛ در حالی که همسرتان به تنها چیزی که علاقه نشان می‌دهد، رابطه‌ی جنسی است.
  3. نهایت تلاشتان را می‌کنید که با او باشید و کارهایش را انجام دهید، در حالی که او به ندرت در حق شما چنین کارهایی انجام می‌دهد.
  4. در ابتدای رابطه این شما بودید که اول به خانواده خود درباره‌ی او سخن گفتید.
  5. این شمایید که بیشتر برنامه‌ریزی‌ها (رزرو کردن جا در رستوران، بیرون رفتن برای تعطیلات آخر هفته، عصرهای رمانتیک و…) را به عهده دارید، در حالی که نامزد / همسرتان بدون نشان دادن شور و اشتیاق خاصی فقط در آن‌ها شرکت می‌کند.
  6. این شمایید که در رابطه هیجان بیشتری از خود نشان می‌دهید؛ ولی او هرگز به شما نشان نمی‌دهد که رابطه برایش معنا و مفهوم خاصی دارد یا نه به عبارتی بی‌تفاوت است.
  7. در پاره‌ای از مناسبت‌های خاص هدیه‌های شما «شخصی» بوده و روی آن‌ها خوب فکر شده است، در حالی که او اکثراً در آخرین لحظه به فکر می‌افتد و هدیه‌هایش غیرشخصی‌اند.
  8. این شمایید که بیشتر تماس‌ها را در رابطه شروع می‌کنید: تلفن‌ها، صحبت‌ها و…
  9. وقتی که درباره رابطه، آینده و احساساتتان صحبت می‌کنید نامزد / همسرتان یا سکوت اختیار می‌کند یا موضوع را عوض می‌کند.
  10. این شمایید که خود را با زندگی، عادت‌ها و برنامه‌های او وفق می‌دهید، در حالی که تلاشی برای اینکه خود را با زندگی و برنامه‌های شما وفق دهد، نمی‌کند. حال امتیازات خود را جمع ببندید:
روی هم انباشته کردن غم و اندوه اشتباه است
بخوانید

2 امتیاز:

رابطه شما متعادل است.

5-3 امتیاز:

ممکن است بخواهید خود را متقاعد کنید که به شما عشق کافی می‌ورزند، در حالی که اینطور نیست. شما بسیار تلاش می‌کنید تا عشق و محبت او را جلب کنید اما او در جهت جلب علاقه و عشق شما تلاش چندانی نمی‌کند.

7-5 امتیاز:

در چنین رابطه دردناکی چه می‌کنید؟ از اینکه خود را گول بزنید دست بردارید و با این موقعیت روبه‌رو شوید که آن مقدار عشقی را دریافت نمی‌بیند که مستحق آن هستید.

10-8 امتیاز:

چه رابطه‌ای! با شما در رابطه نیستند، بلکه شما در وهم و پندار خود زندگی می‌کنید. شما مدام از خود مایه می‌گذارید؛ اما چیزی دریافت نمی‌کنید. این عشق نیست بلکه خودکشی روانی است.

رابطه نوع (۱): رابطه‌ای که در آن بیش از آنچه به شما عشق می‌ورزند، عشق می‌ورزید

چرا بیش از آنچه به شما عشق می‌ورزند، عشق می‌ورزید؟

در زیر برخی از دلایل اینکه چرا جذب رابطه‌ای می‌شوید که در آن این شمایید که بیشتر عشق می‌ورزید، آورده شده است:

  • الگویی را از دوران کودکی خود باز تکرار می‌کنید.

اگر یک یا هر دوی والدینتان، عشق و توجهی را که بدان نیاز داشتید، به شما نمی‌دادند، احتمالاً در کودکی این تصمیم ناخودآگاه را گرفتید که می‌باید سخت تلاش کنید تا دوستتان بدارند. بدین‌گونه با جذب شدن به کسی که او را بیشتر دوست بدارید «به خانه بازمی‌گردید» و این الگو را تکرار می‌کنید.

  • خود را تنبیه می‌کنید.

هنگامی که اعتمادبه‌نفس شما پایین باشد، کسی را به خود جذب می‌کنید که نظر انتقادگونه شما را نسبت به خودتان تأیید کند. به این ترتیب که به شما عشق کافی نورزد.

  • نقشی را بازی می‌کنید که یک «والدتان» در قبال دیگری بازی می‌کرد.
زبان بدن
بخوانید

اگر در کودکی شاهد آن بودید که مادرتان مدام به دلیل توجه، در تعقیب پدرتان بود یا برعکس، ممکن است در کودکی چنین نتیجه‌گیری کرده باشید که «روابط» اصولاً این‌گونه هستند و کاملاً طبیعی است که یکی از طرفین دیگری را بیشتر دوست داشته باشد.

صرف‌نظر از اینکه به کدام یک از دلایل فوق به رابطه‌ای جذب شده‌اید که در آن بیش از آنچه به شما عشق می‌ورزند، عشق می‌ورزید، نتیجه همواره یکسان خواهد بود:

  • احساس خواهید کرد که شما را کنترل می‌کنند.
  • خود را تشنه‌ی عشق خواهید یافت.
  • از اینکه به شما عشق کافی نمی‌ورزند، عصبانی خواهید شد.
  • احساس خواهید کرد که به شما «خیانت» می‌کنند.
  • احساس درماندگی خواهید کرد.

راه‌حل:

در ابتدای رابطه مراقب «نشانه‌های هشدار» باشید که قبلاً در مقاله نشانه‌های هشداردهنده درباره‌ی آن‌ها صحبت کردیم، این را که چرا به شما عشق نمی‌ورزند توجیه نکنید.

هرچه زودتر با خود صادق باشید، احتمال اینکه دلتان را بشکنند، کمتر می‌شود، اگر در حال حاضر به ازدواج با کسی فکر می‌کنید که آن‌گونه که باید به شما عشق نمی‌ورزد، دریابید آیا این رابطه ارزش حفظ کردن را دارد یا نه.

منبع

کتاب آیا تو آن گمشده‌ام هستی؟؛ نوشته باربارا دی آنجلیس؛ ترجمه هادی ابراهیمی

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.