سازگاری فرزندان با ازدواج مجدد

نکته مقاله سازگاری فرزندان با ازدواج مجدد – کلمه خانواده غیرخونی دیگر در جامعه آمریکا کلمه بدی نیست بلکه یک هنجار است.

برنامه ریزی برای ازدواج مجدد

ازدواجی که با آن بچه های حاصل از ازدواج قبلی حضور داشته باشند، چالش های زیادی دارد. چنین خانواده هایی باید در زمان برنامه ریزی برای ازدواج مجدد سه موضوع مهم را درنظر بگیرند:

  • تفاوت های مالی و زندگی. بزرگسالان باید در مورد محل زندگی شان و نحوه تقسیم پول شان تصمیم گیری کنند. بیشتر والدینی که ازدواج دوم دارند به خانه جدید می روند و این مزیت خوبی است زیرا محیط جدید تبدیل به خانه آنها می شود. زوجین باید در مورد اینکه آیا پولشان را تقسیم کنند یا هر کس جداگانه خرج کند، تصمیم گیری کنند. آنهایی که روش مشترک را انتخاب می کنند رضایت خانوادگی بیشتری دارند.
  • حل احساسات و نگرانی ها در مورد ازدواج قبلی: ازدواج مجدد ممکن است دوباره خشم های قدیمی و زخم هایی که فرد از ازدواج قبلی خورده است را زنده کند، کودک مجبور است با این امید کنار آید که والدین سرپرست او با هم سازگار می شوند. یا زنی که ممکن است به دلیل روابط بدی که با شوهر قبلی اش داشته است، پس از تصمیم برای ازدواج مجدد دچار احساس عصانیت و آشفتگی روحی شود
  • پیش بینی تغییرات سرپرستی و تصمیم گیری ها: زوج ها باید در مورد نقش هر کدام شان در بزرگ کردن بچه های جدید، تغییر در قوانین خانه داری و مسائل این چنینی بحث و گفتگو کنند. حتی اگر قبل از ازدواج هم با هم زندگی کرده باشند، بچه ها پس از این ازدواج واکنش متفاوتی به والدین جدید خود دارند زیرا حالا او نقش رسمی خود را برعهده می گیرد.
اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD)
بخوانید

کیفیت ازدواج

وقتی زوج های تازه بدون بچه با هم ازدواج می کنند در ماه های اول بر روی ایجاد روابط خود کار می کنند، زوج هایی که فرزند دارند بیشتر با درخواست فرزندشان درگیر هستند.

برای مثال بچه های کوچکتر ممکن است احساس رقابت و حسادت نسبت به والدین خود و توجه ومراقبت او از فرزند جدید داشته باشند. نوجوانان در مرحله رشد قرار دارند و نسبت به حالات روحی و روانی و جنسی بسیار حساس هستند و ممکن است با هر گونه رفتاری در خانواده آسیب ببینند.

زوج ها باید اولویت زمانی را به یکدیگر دهند و بدون حضور بچه ها جلسات مشاوره ای برگزار کنند.

سرپرستی در خانواده های غیرخونی

سخت ترین جنبه در خانواده های غیرخونی مساله سرپرستی و مراقبت است. تشکیل چنین خانواده ای با بچه های کوچک به مراتب آسانتر از بچه های نوجوان است زیرا آنها در مرحله بحرانی زندگی شان قرار گرفته اند.

با این حال نوجوانان جدا از خانواده هستند زیرا سعی می کنند هویت خود را بسازند.

تحقیقات اخیر نشان داده که نوجوانان (10-14 سال) ممکن است سخت ترین دوره سنی برای هماهنگ شدن در خانواده جدید باشند. نوجوانان در سنین 15 به بالا نیاز به مراقبت کمتری دارند و تمایل زیادی به زندگی با خانواده غیرخونی ندارند در حالیکه نوجوان زیر 10 سال فرد جدید خانواده را پذیرفته اند  البته در شرایطی که او تاثیر مثبتی  داشته باشد. کنار آمدن با بچه هایی که هویت شان در حال شکل گیری است به مراتب کار مشکل تری خواهد بود.

والدین غیرخونی در ابتدا با روابط شان را با بچه ها مانند یک دوست یا مشاوری مهربان تقویت کنند. زوج ها می توانند توافق کنند که هر کسی مسئول بچه های خودش باشد تا روابط منسجم تر شود.

اختلال اسکیزوفرنی در کودکان
بخوانید

تا زمانی که والدین غیر خونی بتوانند از عهده مسئولیت های سرپرستی خود برآیند، می توانند رفتار کودکان و کارهایشان را تحت نظارت خود قرار بدهند و یکدیگر را در جریان بگذارند.

خانواده ها ممکن است بخواهند فهرستی از قوانین خانه داری را تنظیم کنند. برای مثال ما پذیرفته ایم که به تمامی اعضای خانواده احترام بگذاریم یا هر عضو خانواده ای پذیرفته که پس از بیدار شدن از خواب تختش را مرتب کند.

 

روابط فرزند- والدین غیر خونی

در حالیکه والدین جدید غیرخونی ممکن است بخواهند سریعا رابطه نزدیکی با بچه ها برقرار کنند باید ابتدا موقعیت عاطفی و جنسیت آنها را درنظر بگیرند. دختران و پسران در خانواده های غیرخونی رابطه کلامی را به روابط فیزیکی مانند بغل کردن و بوسیدن ترجیح می دهند. دختران می گویند که از اینکه ناپدری شان علاقه اش را با رابطه فیزیکی نشان دهد، احساس راحتی نمی کنند. در کل پسران سریعتر از دختران ناپدری را می پذیرند.

 

مشکلات والدین دور از خانه

پس از طلاق بچه ها در صورتی که بتوانند والدین پدر یا مادرشان را گاهی ببینند بهتر با زندگی جدید کنار می آیند. اما اغلب با ازدواج مجدد رابطه آنها با بچه هایشان کاهش می یابد. پدران بی وفاتر هستند: به طور متوسط پدرها تعداد سرزدن به بچه هایشان را پس از ازدواج مجدد نصف می کنند

هر چقدر که والدین کمتر به آنها سربزنند، فرزند احساس بدتری خواهد داشت. والدین باید از طریق کارهای مختلفی که فقط آن دو را شامل می شود با بچه ها رابطه برقرار کنند. والدین نباید بر ضد پدر یا مادر قبلی جلوی فرزند صحبت کنند زیرا عزت نفس او را کاهش می دهد و حتی ممکن است او را در موقعیتی قرار دهد که از والدینش دفاع کند.

آشنایی با اختلالات روانی - اختلال شخصیت
بخوانید

در بهترین شرایط سازگار شدن با خانواده غیرخونی دو تا چهار سال طول می کشد. و صحبت با روان شناس به این رویه کمک خواهد کرد.

با تشکر از دکتر جیمز بری محقق و پزشک در بخش درمان خانواده در کالج پزشکی بیلور.

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.