صحبت کردن با کودکان در مورد کرونا ویروس (COVID-19)

مقاله صحبت کردن با کودکان در مورد کرونا ویروس (COVID-19) به نظرات متخصصان در مورد این مکالمه می‌پردازد. کودکان همه چیز را در مورد کرونا ویروس (COVID-19) می­بینند و می­شنوند، چه سبدهای خرید انبار شده با وسایل ضروری باشد و چه پچ­پچ مداوم در مدرسه در مورد شیوع میکروب. با به روز رسانی‌های دقیقه به دقیقه، جای تعجب نیست که این سیل اطلاعات اضطراب و نگرانی زیادی در ما و فرزندانمان ایجاد می­کند.

اگر نمی­‌دانید چگونه در مورد کرونا ویروس با فرزندانتان صحبت کنید، تنها نیستید. برای کمک به شروع این مکالمه بسیار مهم از چند متخصص روانشناسی کودک و پیشگیری از بیماری خواستیم تا نکاتی در مورد نحوه صحبت کردن با کودکان به شیوه­ای که آن را درک کنند و اضطرابشان در مورد این ویروس کاهش پیدا کند ارائه کنند.

نکات مربوط به مکالمه سالم با فرزند عبارت‌اند از

  • اول اضطراب خودتان را تسکین دهید
  • بلافاصله این مکالمه را داشته باشید
  • ببینید کودک‌تان چه می­داند
  • همدلی کنید
  • اطلاعات مبتنی بر واقعیت فراهم کنید و کودک را به بهداشت خوب تشویق کنید
  • مکالمه باید متناسب با سن کودک باشد
  • یک روتین روزانه شکل دهید
  • سطوح استرس کودک را زیر نظر داشته باشید
کودکان و ویروس کرونا

اول سطح اضطراب خودتان را بررسی کنید

بنا به گفته دکتر روزن کاپانا هاج، متخصص سلامت روانی و روانپزشک کودکان، با وجود رسانه‌های زیادی که مدام در مورد مرگ­ و میر ناشی از این ویروس گزارش ارائه می‌­کنند، نگران شدن بزرگسالان کاملا رایج است – و قابل درک است که کودکان در مورد خود و والدین­شان نگران ­شوند.

[ultimate_ctation ctaction_background=”#81d742″ ctaction_background_hover=”#81d742″ text_color=”#000000″ text_font_size=”desktop:16px;”]نکته تخصصی

به دلیل سطح نگرانی بالای کودکان، والدین باید اول سطح اضطراب خودشان را بررسی کنند. کودکان از والدین خود به عنوان مثال پیروی می­کنند.

[/ultimate_ctation]

کودکان از والدین خود پیروی می‌کنند

طبق نظر تامرا چانسکی، PHD، والدین باید در مورد ترس­هایشان با خود صادق باشند. وی در مطب خصوصی خود با کودکان زیادی روبرو شده که عنوان کرده­اند والدین­شان فقط در مورد کروناویروس صحبت می­کنند. او می­گوید: کودکان تا زمانی که ترس پدر و مادر خود را ندیده بودند نگران نبودند.

چانسکی می­گوید: کودکان به اندازه­ای که به کلمات گوش می­کنند حالات چهره را نیز زیر نظر دارند و نوجوانان به طور خاص از والدین خود به عنوان الگوی مقابله با مشکلات استفاده می­کنند. به همین دلیل است که به نظر او والدین باید ترس خود را بررسی کنند، صحت آن را اصلاح کنند و اجازه ندهند احساس ترس بر آنها غلبه کند.

فاصله‌گیری اجتماعی برای کمک به توقف انتشار ویروس کرونا
بخوانید

بهترین اقداماتی که باید انجام شود شستن دست­ها و آزاد گذاشتن عملکرد سیستم ایمنی با خواب کافی و پایین نگه داشتن سطح استرس است. ترس بخشی از مشکل است، نه بخشی از راه ­حل.

[ultimate_ctation ctaction_background=”#81d742″ ctaction_background_hover=”#81d742″ text_color=”#000000″ text_font_size=”desktop:16px;”]نکته تخصصی

‌را از واقعیت‌­ها و همچنین نگرانی در مورد کرونا ویروس را از اقدامات هوشمندانه متمایز کنید.

[/ultimate_ctation]

برای صحبت کردن با کودک خیلی صبر نکنید

به عنوان والد، اغلب اولین فکری که داریم حفاظت از کودک است، حتی اگر به معنای جزئی نشان دادن شرایط باشد. ولی در مواردی از این قبیل صادق بودن و فراهم کردن اطلاعات واقعی بهترین دفاع والدین است.

دکتر ریشی دسای، MD، پزشک ارشد اسموسیس و افسر سابق خدمات اطلاعاتی اپیدمی در بخش بیماری‌های ویروسی در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می‌گوید: کودکان معمولا وجود استرس در خانه را احساس می‌کنند، پس توصیه می‌کنم فعالانه در مورد آن صحبت کنید.

[ultimate_ctation ctaction_background=”#81d742″ ctaction_background_hover=”#81d742″ text_color=”#000000″ text_font_size=”desktop:16px;”]نکته تخصصی

دکتر دسای می‌گوید: آموزش در مورد COVID-19 مانند هر آموزش دیگر است؛ باید در زمینه جهان کودک انجام بگیرد.

[/ultimate_ctation]

بررسی کنید که کودک چه می‌داند

از کودکتان بخواهید هر آن چه در مورد کروناویروس می‌داند را بگوید. او را تشویق کنید هر چیزی که شنیده یا خوانده را با شما به اشتراک بگذارد، حتی اگر فکر می‌کند شایعه است. شاید لازم باشد آن چه می‌گوید را بنویسید، مخصوصا اگر بیشتر از یک فرزند دارید.

اطلاعاتی که از این مکالمه جمع می‌کنید کمک می‌کند تعیین کنید که ابتدا چه حقایقی را باید با کودک به اشتراک بگذارید.

همدلی کنید و ترس آن‌ها را رد نکنید

ترس‌های کودک ممکن است غیرمنطقی یا غیرواقعی به نظر برسد، ولی به این معنا نیست که برای خود او واقعی یا معتبر نیستند. قبل از صحبت کردن در مورد حقایق به نگرانی‌های او گوش کنید و ترسش را نادیده نگیرید. با گوش کردن به کودک می‌توانید جهت‌گیری مکالمه را تعیین کنید.

کاپانا هاج می‌گوید: در طول مکالمه، باید آن چه کودک در موردش نگران است را بشنوید، به همین خاطر گوش دادن و بازجویی نکردن ضروری است. به این شکل می‌توانید احساس کودک را بهتر درک کنید. وی اضافه می‌کند: گاهی اوقات نگرانی‌های کودکان معتبر و گاهی اوقات بر اساس اطلاعات نادرست است. پس صحبت کردن در مورد آن به والدین کمک می‌کند احساس واقعی کودک را بفهمند.

[ultimate_ctation ctaction_background=”#81d742″ ctaction_background_hover=”#81d742″ text_color=”#000000″ text_font_size=”desktop:16px;”]
تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین در طول شیوع ویروس کرونا
بخوانید

نکته تخصصی

ترس‌های کودک برای خودش واقعی هستند و به پشتیبانی پدر و مادر نیاز دارد تا بتواند نگرانی‌های خود در مورد کروناویروس را کاهش دهد.

[/ultimate_ctation]

به واقعیت‌ها بپردازید

این نکته ممکن است بدیهی به نظر برسد، ولی اطلاعاتی که با کودکتان به اشتراک می‌گذارید باید برگرفته از یک یا دو منبع باشد. این به شما کمک می‌کند سردرگمی را به حداقل برسانید و همچنین به کودک نحوه جست‌وجوی منابع درست را یاد می‌دهد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و همچنین سازمان بهداشت جهانی دو سازمان معتبر هستند. برای شروع، پنج حقیقت در مورد COVID-19 که به نظر دکتر دسای والدین می‌توانند با فرزندانشان در میان بگذارند ارائه شده است:

  • COVID-19 علائم زیادی مشابه آنفولانزا ایجاد می‌کند – سرفه، تب، تنگی نفس – ولی می‌تواند جدی‌تر شود (معمولا در افراد مسن)
  • هر کسی که این علائم را دارد باید به متخصص مراجعه کند، از ماسک استفاده کند تا دیگران را آلوده نکند و/یا به سادگی در خانه بماند
  • COVID-19 ناشی از ویروسی است که عمدتا از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شود
  • شستن دست‌ها و دست نزدن به منطقه T صورت (چشم‌ها، بینی و دهان) می‌تواند شانس ابتلا به COVID-19 را کاهش دهد
  • درمان‌هایی برای COVID-19 وجود دارد
برای صحبت کردن با کودک خیلی صبر نکنید

اطلاعات باید متناسب با سن کودک باشد

کودکان کم سن‌تر ممکن است هنگام صحبت کردن به نزدیکی جسمی نیاز داشته باشند. دستان کودک را بگیرید یا در کنارش بنشینید تا چشمانتان در یک سطح قرار بگیرد. نحوه صحبت کردن به سن کودک بستگی دارد، ولی دکتر دسای بحث با کودک سه ساله خود را این گونه شروع کرد: ما فردی را دیدیم ماسک زده بود و توضیح دادم که افراد بیمار ماسک استفاده می‌کنند تا موقع سرفه یا عطسه میکروب‌ها را پراکنده نکنند.

ما در مورد نحوه عطسه و سرفه کردن داخل آرنج مانند دراکولا بحث کردیم، و این که شستن دست‌ها به از بین بردن میکروب‌ها کمک می‌کند. همچنین به او گفتیم که مهم است اگر احساس بیماری می‌کند به ما یا معلمش اطلاع دهد.

اگر فرزندتان راهنمایی یا دبیرستانی است، بهترین رویکرد صحبت کردن در مورد این واقعیت است که COVID-19 علائم مشابه زیادی همانند آنفولانزا ایجاد می‌کند، ولی در برخی از افراد (اکثرا سالمندان) ممکن است بسیار شدیدتر شود. همچنین، روی اهمیت رعایت بهداشت فردی و خانه ماندن در صورت احساس بیماری تاکید کنید.

اگر با وجود مطالعه صحبت کردن با کودکان در مورد کرونا ویروس (COVID-19) همچنان در مورد گفتگو با کودک در این خصوص سئوالی داشتید روان‌شناسان فکر بنیان پاسخگوی شما هستند.

استرس کودکان در مورد شیوع کرونا
بخوانید
[ultimate_ctation ctaction_background=”#81d742″ ctaction_background_hover=”#81d742″ text_color=”#000000″ text_font_size=”desktop:16px;”]

نکته تخصصی

دکتر دسای در رابطه با کودکان سطح ابتدایی تاکید بر کاری که باید انجام دهند را توصیه می‌کند: شستن دست‌ها با آب و صابون همزمان به اندازه دو بار آهنگ تولدت مبارک خواندن و سرفه و عطسه کردن در آرنج.[/ultimate_ctation]

در مورد پیروی از روتین صحبت کنید

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند خانواده‌ها باید روتین و برنامه‌های معمول خود را تا جای ممکن حفظ کنند. اگر به تغییرات نیاز باشد، گفت‌وگو باید با نگرش مثبت صورت بگیرد.

[ultimate_ctation ctaction_background=”#81d742″ ctaction_background_hover=”#81d742″ text_color=”#000000″ text_font_size=”desktop:16px;”]نکته تخصصی

اگر والدین هنگام تغییر دادن برنامه کار و مدرسه برای کنار آمدن با بیماری یا تعطیلی آرامش خود را حفظ کنند و رویکرد مثبت داشته باشند، کودکان بسیار بهتر واکنش نشان خواهند داد.[/ultimate_ctation]

از رفتار آنها آگاه باشید

بسیاری از کودکان در بیان ترس و نگرانی‌های خود به صورت کلامی مشکل دارند. این مساله اغلب منجر به تغییرات رفتاری آنها می‌شود. کاپانا هاج اشاره می‌کند: کودک بسته به سن ممکن است مهارت‌های ارتباطی برای بیان احساس خود را داشته یا نداشته باشد، ولی بیشتر کودکان و نوجوانان نگرانی‌های خود را از طریق رفتارشان نشان می‌دهند.

علائم استرس و اضطرابی که باید به آنها توجه داشته باشید شامل مشکلات خواب، سردرد، شکم درد یا دشواری در به خواب رفتن است.

توصیه او؟ حواستان را کاملاً جمع کنید (این یعنی عدم استفاده از موبایل) و به آن چه فرزندتان می‌گوید گوش کنید. آیا خشم و سرخوردگی را به راحتی ابراز می‌کنند؟ آیا پا پس می‌کشند؟ این نشانه‌های رفتاری نشانگرهای کاملا واضح احساس کودک هستند و هشدار می‌دهند که کودک به حمایت بهتر نیاز دارد.

کلام آخر فکر بنیان

کودکان حتما باید اطلاعات درست در مورد کرونا ویروس از والدین یا مراقبت‌کنندگان خود بشنوند و اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده‌ای که از همکلاسی‌ها یا رسانه‌های آنلاین می‌شنوند را باور نکنند.

اگرچه شروع کردن مکالمه در ابتدا دشوار به نظر می‌رسد، به خاطر داشته باشید که بعد از بحث در مورد اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست‌ها، مطلع کردن دیگران در صورت احساس بیماری و گوش دادن به ترس‌ها و نگرانی‌های آنها، هم شما و هم فرزندتان احتمالاً احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

اگر مقاله صحبت کردن با کودکان در مورد کرونا ویروس (COVID-19) را سودمند دانستید آن را برای استفاده دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ترجمه شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط