فصل تابستان ازدواج چگونه می‌باشد؟

فصل تابستان ازدواج دارای درون‌مایه اصلی بازی و تفریح می‌باشد. زندگی زیباست. ما تلاش‌های ثمرات سختمان برای درک یکدیگر و کار با یکدیگر به عنوان یک تیم را درو می‌کنیم.

ما می‌بینیم که رؤیاهای بهاری‌مان تحقق یافته‌اند. امید و نوید بهار ازدواج تبدیل به واقعیت تابستان شده است. شاید هیجان اولیه فروکش کرده باشد اما حس پیوستگی و اتصال ما با یکدیگر تعمیق شده است. حالا ما سوء‌تفاهمات کمتری داریم و وقتی هم داشته باشیم، سریع‌تر به راه‌حل می‌رسیم.

شاید ما به اهداف مالی‌مان رسیده باشیم، شاید هم نرسیده باشیم. شاید ما بچه‌هایی داشته باشیم شاید هم نداشته باشیم. شاید سلامت باشیم شاید هم نباشیم.

شاید حرفه‌مان رضایت‌بخش باشد شاید هم نباشد؛ اما اگر ازدواجمان در فصل تابستان باشد، هردومان حس عمیقی از تعهد و رضایت خاطر داریم. ما از عشق و محبت یکدیگر مطمئنیم و احساس امنیت می‌کنیم.

حالا ببینیم عواطف، نگرش‌ها و اعمالی که از فصل تابستان ازدواج پشتیبانی و آن را حفظ می‌کنند کدامند؟

فصل تابستان ازدواج چگونه می‌باشد؟

عواطف فصل تابستان ازدواج

وجه مشخصه تابستان احساس سعادت، رضایت، موفقیت و وصل و صمیمیت است. ببینید در داستان‌های ذیل چه واژه‌هایی توصیفگر این عواطف هستند:

جولیا زن سی‌وهفت ساله‌ای است که شانزده سال است ازدواج کرده است. او می‌گوید: «تابستون خیلی خوبه. ما با هم توافق داریم و همون‌طور که شوهرم همیشه می‌گه از زندگی مشترک‌مون لذت می‌بریم و واقعاً تفریح می‌کنیم. تابستون گرمه و ما گرمای رابطه‌مون رو احساس می‌کنیم.»

هال مرد شصت‌وسه ساله‌ای است که چهل‌ویک ساله است با جنوا ازدواج کرده است. هال می‌گفت: «خیلی خوبه که در این فصل زندگی از خودم و زنم راضی هستم. منظورم از رضایت این نیست که دیگه کاری برای بهتر شدن رابطه‌مون نمی‌کنم. منظورم اینه که چیزی در زندگی‌مون هست که نمی‌تونم با کلام توصیفش کنم اما می‌دونم که وضع ما دوتا روبه‌راهه. ما حامی همدیگه هستیم. در حالی که هال به جنوا لبخند می‌زد، جنوا سری تکان داد و اضافه کرد، «درسته و ما می‌خوایم این وضع رو به همین صورت نگه داریم.»

تابستان ممکن است در دوره پرمشغله‌ای از زندگی فرابرسد اما مشغله زیاد نباید صمیمیت و نزدیکی زوجین را از بین ببرد.

سعادت، رضایت، آرامش، تفریح، آسایش – این‌ها واژه‌هایی هستند که عواطف زوجی را که در فصل تابستان ازدواج زندگی می‌کنند توصیف می‌کنند.

خطاهای گذشته را رسیدگی کنید
بخوانید

نگرش‌های فصل تابستان ازدواج

میز ما مملو از گل‌های زیباست: گل حنا، مینا، ختمی، پتونیا، شمعدانی و یاس. آن‌ها تمام تابستان به وفور روییده‌اند؛ اما من دیده‌ام که اگر به گل‌ها آب ندهی پژمرده می‌شوند. اولین گل‌هایی که از بی‌آبی سرشان را خم می‌کنند گل‌های حنا هستند. شاید به این علت است که لقب آن‌ها را بی‌صبر گذاشته‌اند.

ازدواج‌های تابستانی خیلی شبیه گل‌ها هستند. آن‌ها زیبا هستند اما باید آب داده شوند. زوج‌هایی که موفق شده‌اند به فصل طولانی تابستان در ازدواجشان دست یابند، همان‌هایی هستند که یاد گرفته‌اند چیزی را که به دست آورده‌اند حفظ کنند.

آن‌ها می‌دانند که فصل تابستان بدون آماده کردن خاک، کاشتن بذر و پرورش ازدواج فرانمی‌رسد. حالا که آن‌ها از زیبایی تابستان لذت می‌برند، می‌خواهند آن را حفظ کنند و نگرش کار و رشد را دارند.

تابستان به معنی کمال نیست بلکه به این معناست که زوج‌ها در فصل تابستان ازدواج احساس موفقیت می‌کنند و آرزوی ادامه رشد را دارند.

بیشتر زوج‌ها در فصل تابستان ازدواج می‌دانند که رسیدن به آنجا کار می‌برد. آن‌ها نگرش مثبتی در مورد ازدواجشان دارند، از وجود همسرشان لذت می‌برند و می‌خواهند به آب دادن گل‌ها ادامه دهند. این نگرش‌ها به اعمال مثبتی می‌انجامد که به سعادت تابستان تداوم می‌بخشد.

اعمال تابستان

برای بیش‌تر ما تابستان زمان افزایش فعالیت است. ما به نقاط جدید سفر می‌کنیم و تجارب تازه‌ای داریم. یا سفر سالانه‌مان به خانه‌های ساحلی یا به کوهستان‌ها را انجام می‌دهیم و آنجا تجارب تابستان‌های گذشته را تکرار کرده و خاطرات تازه‌ای برای آینده خلق می‌کنیم.

تابستان به‌خودی‌خود فعالیتی خلق نمی‌کند بلکه فضای لازم برای شکوفایی فعالیت‌ها را ایجاد می‌کند. بچه‌ها معمولاً مدرسه نمی‌روند، خود ما یکی دو هفته مرخصی کاری داریم و هوای مناسب دعوتمان می‌کند تا به طبیعت برویم و لذت ببریم. بیشتر خانواده‌ها به این دعوت پاسخ می‌گویند. پس تابستان فصلی پرمشغله اما مفرح است.

در تابستان ازدواج نیز جو گرم عاطفی، زوجین را به انجام اعمال مثبت دعوت می‌کند. فضای فصل تابستان ازدواج راحت و آسوده است. ما همسرمان را بهتر می‌فهمیم، تفاوت‌های یکدیگر را درک می‌کنیم و یاد گرفته‌ایم که چطور کشمکش‌هایمان را حل‌وفصل کنیم.

اضطراب چیست؟
بخوانید

هرچند زندگی راحت و آسوده است، ما هنوز می‌خواهیم در تابستان ازدواجمان به اعمال مثبتی دست بزنیم که گل‌ها را آب دهد.

فصل تابستان ازدواج چگونه می‌باشد؟

گفت‌وگوی سازنده

ارتباط و گفت‌وگوی سازنده وجه مهمی از فصل تابستان ازدواج است. وقتی زوج‌ها راحت با هم گفت‌وگو می‌کنند، به احتمال زیاد می‌توانند برای چیزهایی که می‌توانست به مشکلات جدی زندگی‌شان بدل شود راه‌حل پیدا کنند.

پیدا کردن وقت برای گفت‌وگو همیشه آسان نیست، اما همیشه ممکن است.

پذیرش تفاوت‌ها

عمل مهم دیگری برای حفظ فصل تابستان ازدواج این است که به یکدیگر اجازه دهیم که متفاوت باشیم. تفاوت آدم‌ها با یکدیگر اجتناب‌ناپذیر است اما می‌تواند بسیار تعیین‌کننده نیز باشد.

زوج‌هایی که می‌خواهند به زندگی در فصل تابستان ادامه دهند آگاهانه به یکدیگر آزادی فکر کردن، احساس کردن و واکنش نشان دادن متفاوت را می‌دهند.

رشد روحی

بسیاری از زوج‌ها گفته‌اند که مهم‌ترین عامل حضورشان در فصل تابستان ازدواج این بوده که توانسته‌اند رشد روحی‌شان را ادامه بدهند.

بکا و جان نه سال است که ازدواج کرده‌اند. بکا می‌گفت: «خیلی خوبه که آدم بدونه با کسی ازدواج کرده که همون اهداف رو در زندگی و ازدواجش داره. ما همیشه در فصل تابستان نبوده‌ایم اما وقتی به خدا توکل کردیم و گذاشتیم تا روی زندگی‌مون کار بکنه، همه چیز به شدت تغییر کرد. حالا ما می‌دونیم که طرح الهی بزرگتری برای زندگی ما هست. این آگاهی بُعد دیگه‌ای به زندگی و ازدواج ما بخشیده.»

فصل تابستان ازدواج چگونه می‌باشد؟

وجه مثبت تابستان

تابستان فصل لذت‌بخش ازدواج است. گل‌ها کاملاً باز شده‌اند. میوه‌ها در زیر نور خورشید کاملاً رسیده‌اند و انواع سبزیجات در دسترس ما هستند.

زوج‌هایی که می‌خواهند در فصل تابستان ازدواج بمانند. به اعمال سازنده‌ای دست می‌زنند که ناشی از نگرش و عواطف مثبت آن‌هاست. به طور خلاصه، تابستان ازدواج این‌گونه است:

تابستان

عواطف احساس سعادت، رضایت، موفقیت، وصل و پیوستگی
نگرش‌ها اعتماد، تعهد به رشد، آسایش و راحتی
اعمال

گفت‌وگوی سازنده، پذیرش تفاوت‌ها، حضور در سمینارها، خواندن کتاب‌ها، رشد روحی و معنوی

فضای رابطه

راحت، مرتبط، حمایت‌گرانه، سرشار از تفاهم. در فصل تابستان ازدواج، رؤیاهای بهار به حقیقت می‌پیوندند. زوج‌ها از موفقیت همشان احساس رضایت عمیق می‌کنند. آن‌ها کشمکش‌هایشان را به طرز مثبتی حل‌وفصل می‌کنند. آن‌ها با پذیرش تفاوت‌هایشان سعی می‌کنند آن‌ها را به دارایی و گنجینه رابطه‌شان بدل کنند. زنان و شوهران تابستانی حس با هم بودن را تجربه می‌کنند.

 

فصل تابستان ازدواج چگونه می‌باشد؟

وجه منفی تابستان

پیش از پایان بحث درباره تابستان، باید در مورد آن زنبور قرمزها هشدار بدهم. تابستان پارسال داشتم علف‌های هرز باغچه‌مان را می‌چیدم که ظاهراً خیلی به لانه آن‌ها نزدیک شدم و قبل از اینکه به خودم بیایم مورد هجوم یک دسته بزرگ زنبورهای قرمز قرار گرفتم.

من پا به فرار گذاشتم اما آن‌ها تعقیبم کردند و پیش از اینکه به خانه برسم چهارده بار مرا چنان گزیدند که تا چند ساعت جای نیششان درد می‌کرد.

در فصل تابستان ازدواج نیز زنبورهای قرمز وجود دارند. آن‌ها همان کشمکش‌های حل نشده‌ای هستند که در زیر سطح زندگی روزمره ما لانه کرده‌اند.

ممکن است ما در فصل تابستان ازدواج باشیم و از زندگی با هم لذت ببریم، گل‌های شکوفا شده را تماشا کنیم و مشغول کندن علف‌های هرز این طرف و آن طرف رابطه‌مان باشیم که ناگهان با لانه وجه نادیده دیگری از رابطه‌مان روبرو شویم و مسائل حل‌وفصل نشده گذشته را ناگهان در برابر خودمان ببینیم.

وقتی یکی از زوجین جرأت می‌کند و بیش از حد به این لانه نزدیک می‌شود، زنبورهای قرمز بیرون می‌ریزند و ما می‌بینیم که در گرماگرم فصل تابستان داریم با هم دعوا می‌کنیم.

فعلاً فقط به شما هشدار می‌دهم که مواظب آن‌ها باشید و بدانید که زنبورهای قرمز وجود دارند و اگر می‌خواهید به فصل تابستان ازدواجتان ادامه دهید باید مسئله‌شان را حل‌وفصل کنید.

در هر ازدواجی، تابستان به راحتی می‌تواند به پاییز برسد- یعنی تقریباً پیش از اینکه زوج‌ها متوجهش بشوند. فصل پاییز ازدواج به اندازه فصل زمستان ازدواج سخت نیست اما به اندازه تابستان هم لذت‌بخش نیست.

در مقاله بعدی فصل پاییز ازدواج را توصیف خواهیم کرد. در آن فصل نگاهی به عواطف، نگرش‌ها و اعمالی می‌اندازیم که باعث می‌شود زوج‌ها نتیجه بگیرند که برگ‌های خزان ازدواج ما دارد به زمین می‌افتد و گل‌ها پژمرده شده‌اند.

منبع

کتاب چهار فصل ازدواج؛ نوشته دکتر گری چاپمن، ترجمه سیمین موحد

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
آیا گوش دادن به همسر می‌تواند از مهارت‌های ارتباطی باشد؟
بخوانید
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.