مدیریت بحران در خودکشی

اگر در حال حاضر تمایل به خودکشی دارید، دست نگهدارید تا خواندن این مقاله به پایان برسد، فقط پنج دقیقه طول می‌کشد.

من نمی‌خواهم با شما در مورد چیزی غیر از احساسات ناخوشایندی که دارید صحبت کنم؛ من یک درمانگر یا یک متخصص بهداشت روان نیستم؛ تنها فردی هستم که می‌داند در رنج و عذاب بودن چگونه است.

من نمی‌دانم که شما که هستید یا چرا این مطالب را می‌خوانید، فقط می دانم که در حال حاضر این را می‌خوانید، که بسیار خوب است.

تصور من این است که شما اینجا هستید چرا که دچار مشکل شده‌اید و درصدد خاتمه دادن به زندگیتان می‌باشید.

اگر ممکن بود، ترجیح می‌دادم در این لحظه نزد شما می‌بودم تا کنارتان می‌نشستم و چهره به چهره و قلب به قلب با شما حرف می‌زدم! اما از آنجا که چنین چیزی ممکن نیست، باید با همین مقاله بسازیم.

من افراد زیادی را دیده‌ام که می‌خواستند خودکشی کنند بنابراین تا حدودی می‌فهمم چه احساسی دارید. من می دانم که ممکن است حاضرنباشید یک کتاب طولانی مطالعه کنید، پس قصد دارم تا جایی که امکان دارد آن را مختصر کنم.

در حالیکه شما و من، طی پنج دقیقه بعد با هم اینجا هستیم، من پنج چیز ساده اما کاربردی را که دارم با شما شریک می‌شوم.

من با شما درباره اینکه آیا باید خود را بکشید یا نه بحث و جدل نمی‌کنم، اما حدس می‌زنم اگر در چنین فکری هستید باید احساس ناخوشایندی داشته باشید.

خوب! شما هنوز هم در حال خواندن هستید و این خیلی خوب است. می‌خواهم از شما درخواست کنم که تا پایان این صفحه با من بمانید! امیدوارم که این به معنای آن باشد که شما هنوز، جایی در اعماق وجودتان نامطمئنید که آیا واقعاً می‌خواهید به زندگی‌تان خاتمه دهید یا خیر!

اغلب افراد چنین حسی دارند حتی در تاریکترین لحظه‌های نا امیدی و تردید در مورد مردن طبیعی و مطلوب است.

این حقیقت که شما هنوز زنده هستید نشان می‌دهد که اندکی مردّدید یعنی در حالیکه شما می‌خواهید بمیرید بطور همزمان بخشی از وجودتان هنوز می‌خواهد زنده بماند. پس بگذارید این حس باقی بماند و چند دقیقه بیشتر صبر کنید:

فیلم آخرین سانس نمایش فیلم
بخوانید

 از این عبارت شروع می‌کنیم: “خود کشی انتخاب نمی‌شود، اتفاق می افتد، وقتی که رنج و درد بر قدرت مدارای شما فائق آید.”

تمام ماجرا همین است: شما به خاطر داشتن احساس خودکشی یک آدم بد، دیوانه یا ضعیف نیستید. وهمین طور این بدان معنا نیست که واقعاً می‌خواهید بمیرید، تنها به این مفهوم است که در حال حاضر شما آنقدر در عذابید که نمی‌توانید با آن مدارا کنید.

اگر من فشار وارد بر شانه‌های شما را رفته رفته زیاد کنم، عاقبت از پا می افتید فرقی هم نمی‌کند که چقدر می‌خواهید مقاومت کنید. نیروی اراده هم نمی‌تواند در مورد آن کاری انجام دهد البته اگر می‌توانستید خود را دلداری می‌دادید!

هرگز حرف آنهایی را که می گویند: “این چیزی نیست که تو بخواهی بخاطرش خودکشی کنی! ” را نپذیرید.

بسیاری از رنجها هستند که به خودکشی می‌انجامند. اینکه دردی قابل تحمل است یا نه از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند. آنچه ممکن است برای دیگران قابل تحمل باشد احتمال دارد برای شما نباشد. این نکته که چه درد و رنجی غیر قابل تحمل است بستگی به آن دارد که شما از چه نوع تدابیری برای کنار آمدن با مشکل استفاده می‌کنید.

افراد مختلف به طرز جالبی از لحاظ ظرفیت بردباری و تحمل متمایزند. وقتی درد ورنج بر توان مدارای فرد می‌چربد، افکار خودکش گرایانه حاصل می‌شوند.

خودکشی نه صحیح است نه غلط! به لحاظ اخلاقی خنثی است. خودکشی ناشی از ضعف شخصیتی نیست بلکه تنها نا برابری رنج‌ها در قیاس با توان مدارا است.

شما می‌توانید با استفاده از یکی از این دو راه، مانع ازافکار خود کشی خود شوید:

1. راهی پیدا کنید تا از رنجتان کاسته شود.

2. توان مقابله و مدارایتان را تقویت کنید.

 حالا از شما می‌خواهم راجع به این پنج مورد، خوب فکرکند:

شما نیاز دارید که بدانید، افراد دیگری هم هستند که احساساتشان به بدی شماست اما بردباری می‌کنند؛ با این دید آماری شانس بسیار خوبی است که شما می‌خواهید به زندگی ادامه دهید! امیدوارم این اطلاعات به شما حس امید بدهد.

از خودتان مهلت بگیرید! به خود بگوئید: “من قبل از دست زدن به هر کاری، 24 ساعت صبر می‌کنم.” یا مثلاً یک هفته و به خاطر داشته باشید که فکر و عمل دو چیز جدا از همند.

آنچه رابطه جنسی آشکار یا پنهان می‌سازد
بخوانید

صرف اینکه احساس می‌کنید می‌خواهید خود را بکشید، دلیل بر آن نیست که باید همین الان خودکشی کنید! بین حس خودکشی و عمل خودکشی فاصله‌ای قرار دهید و لو 24 ساعت! شما قبلاً با خواندن این مطالب پنج دقیقه آنرا به تعویق انداخته‌اید، پس می‌توانید با خواندن مابقی آن پنج دقیقه‌های بعدی را هم معطل کنید: بله، ادامه دهید و بفهمید که شما با اینکه هنوز حس خودکشی دارید اما دراین لحظه برای آن اقدام نمی‌کنید.

این برای من بسیار گرم کننده است و امیدوارم برای شما نیز همینطور باشد.

3.اغلب افرادیکه به خودکشی روی می‌آورند، به دنبال تسکینی برای رنج و دردشان هستند، اما فراموش نکنید که آرامش یک احساس است و برای اینکه بتوانید حسش کنید باید زنده باشید! اگر بمیرید قادر نخواهید بود آن آرامشی را که اینچنین نومیدانه جستجو کرده‌اید، حس کنید.

4. بعضی در برابر حس خودکشی شما عکس العمل بدی نشان خواهند داد، چه از روی خشم چه از روی ترس!

آن‌ها بی آنکه بخواهندی، با گفتار یا کردار بی فکرانه ممکن است به جای آنکه تسکینتان دهند بر رنج شما بیفزایند. باید درک کنید که این عکس العمل ناخوشایند راجع به ترس شما است نه راجع به شما!

5. حس خودکشی دربطن خود دلخراش است، بعد از آنکه این حس فروکش کرد، نیازمند مراقبت هستید و روان درمانی ایده بسیار خوبی است.

 خوب، دقایقی گذشت و شما هنوز با من هستید و من واقعاً خوشحالم!

از آنجایی که شما تا اینجا آمده‌اید، شایسته یک پاداش هستید، بله من فکر می‌کنم شما باید با دادن یک هدیه به خود پاداش بگیرید. هدیه‌ای که به خود می‌دهید “قدرت مدارا” است.

به خاطر داشته باشید، همانطور که پیشتر گفتم، ایده اصلی آنست که مطمئن شوید قدرت مدارای شما بیش از رنجیست که می‌کشید. پس بگذارید یک ابتکار دیگر برای مدارا به شما داده شود یا دو تا… یا ده تا… یا…، آنقدر که شمارشان از سرچشمه‌های رنج شما فزون شود.

 حالا ضمن اینکه ممکن است این مطالب تا حدودی شما را آرام کرده باشد بهترین چاره‌ای که ما برای مدارا به شما می‌توانیم بدهیم فرد دیگری است که بتوانید با او صحبت کنید.

شجاعت ارتباطی
بخوانید

اگر فردی را بیابید که بخواهد به حرفهایتان گوش دهد و به او بگویید که چه حسی دارید و چطور به این نقطه رسیدید می‌تواند توان مقابله و مدارایتان را بالا برد.

خوشبختانه اولین کسی که برمی گزینید آخرین نفر خواهد بود. بسیاری هستند که برای شنیدن حرفهای شما آماده‌اند. وقت آنست که نگاهی به اطرافتان بیاندازید و یکی از آنها را بیابید!

“وضعیت تا چقدر جدی است؟ … اون فقط 15 تا قرص خورده، زیاد جدی نبوده!”

  •        چرا این قدر برایمان دشوار است که از خودکشی گرایی رها شویم؟
  •        اکثر خودکشی گرایان از این حالت خارج می شوندو پس از بهبودی به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند و این در حالیست که سایرین، ماه‌ها و حتی سالها با افکار و احساسات خودکشی گرایانه دست و پنجه نرم می‌کنند. (اختلال استرس پس از سانحه PTSD)
  •       بهبود پس از عزا و فقدان و از دست دادن یک عزیز…
  •        آیا تا کنون فرد مهمی را در زندگیتان از دست داده‌اید؟ افراد خودکشی گرا اغلب از فقدان عزیزی رنج می‌برند.
  •      ننگ خودکشی که که فرد را از بهبودی باز می‌دارد…
  •       ما نه فقط رنجهای خودمان بلکه با آنچه دیگران بر ما تحمیل می‌کنند هم باید مبارزه کنیم، همچنین با آنچه که خود به آن می افزائیم. دراحساسات خودکشی گرایانه، ننگ حاصل از آن عامل عمده و پیچیده‌است.
  •        چاره اندیشی در مورد افسردگی…
  •    اگر شما به خودکشی متمایلید به احتمال قوی دچار شکلی از افسردگی هستید؛ این خبر خوبیست، چرا که افسردگی قابل درمان است و این باعث می‌شود احساس بهبودی کنید.
  •       آیا کسی را می‌شناسید که قصد خودکشی داشته باشد؟
  •       آیا مایلید به او کمک کنیدواگر موقعیت آن پیش آمد قادر به حمایت از وی باشید؟ اگر دریابید که در این شرایط چه باید بکنید قادر خواهید بود وضعیت را بهتر کنید، نه بدتر.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.