ارتباط سالم چگونه ایجاد می‌شود؟

ارتباط سالم دارای ملزومات اولیه مانند مهربانی و احترام می‌باشد. امیدوارم، شما و شریک زندگیتان با یکدیگر بسیار خوب رفتار کنید. مطمئن نیستم که آیا مسئله اصلی این است؟

بیایید یک پله به عقب برگردیم آن زمانی که شما مملو از احساسات سرگیجه آور بودید و ناگهان جذب و عاشق کسی می‌شدید و به این می‌اندیشید که آیا ارتباط من ویژگی‌هایی زیر را دارا می‌باشد:

  • احترام متقابل

آیا او (همسر) شما متوجه شده که شما چقدر خونسرد و آرام هستید و چرا؟ (اگر جواب شما بلی است پس مواظب باشید این نشانگر این است که شما مانند خودتان رفتار نمی‌کنید).

کلید موفقیت این است که دوست دختر یا پسرتان شما را آنگونه که هستید بپذیرد- به خاطر شوخ طبع بودنتان، عشق شما به دیدن تلویزیون و غیره.

آیا شریک زندگی‌تان زمانی که شما به او می‌گویید احساس خوب و راحتی ندارید به شما گوش می‌دهد (مطالعه‌ی این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم) یا بدون توجه به شما پشت می‌کند و می‌رود؟

احترام متقابل در ارتباط سالم یعنی اینکه هر شخصی برای آنچه که دیگری هست ارزش و اهمیت قائل شود به این معنا که هرگز با هم مشاجره نکنند و به مرزهای ارتباطی یکدیگر تجاوز نکنند.

  • اعتماد و اطمینان

شما با یکی از همکلاسی‌هایتان در حال صحبت کردن هستید، دوست‌پسر شما نیز همان اطراف در حال قدم زدن است. آیا او با دیدن این صحنه کاملا آرامشش را از دست میدهد یا به راه رفتن خودش ادامه می‌دهد، زیرا می‌داند که شما هیچ‌وقت به او خیانت نمی‌کنید؟

بدجنسی یک حس طبیعی است با این وجود کمی بدجنسی در برخی مواقع بسیار خوب است. ولی آنچه که مهم است احساس آن شخصی (زن یا مرد) است که به او بدجنسی روا می‌گردد. راه دیگری ندارید شما می‌توانید یک ارتباط سالم با هم داشته باشید اگر نمی‌توانید به یکدیگر اطمینان کنید.

  • صداقت

صداقت با اعتماد همراه است زیرا بسیار سخت است که بتوانید به کسی که با شما رو راست نمی‌باشد اطمینان کنید. آیا هیچ‌وقت شده مچ دوست‌دخترتان را به خاطر دروغی که به شما گفته گرفته باشید؟ مثلا دوست دخترتان به شما گفته که باید جمعه شب سر کار باشد، اما معلوم می‌شود که با دوستانش به سینما رفته؟

دفعه بعد او دوباره به شما می‌گوید که باید سر کار باشد، این بار شما به زحمت می‌توانید حرف‌هایش را باور کنید و همین جاست که پایه اطمینان شما نسبت به او متزلزل می‌گردد.

  • حمایت

این که شریک زندگی‌تان از شما حمایت می‌کند بسیار خوب است. برخی اشخاص در هنگام ناکامی و شکست برای دیگران بسیار قوی و محکم هستند ولی هیچ‌وقت برای خودشان در چنین موقعیتی نمی‌توانند اینگونه باشند (و برعکس).

در یک ارتباط سالم هنگامیکه متوجه می‌شوید والدین‌تان در حال جدا شدن از یکدیگر هستند شریک زندگی‌تان با شانه‌هایی برای گریه کردن در کنار شماست و آن موقع است که باید گفت بد به حالتان چون شما نقش یک راهنما و هدایت‌کننده را در این جدایی خواهید داشت (یا به عبارتی تمام بارها روی شانه شماست).

  • تساوی / انصاف

 شما در یک ارتباط سالم، نیاز به یکسری بده‌بستان‌ها دارید. آیا می‌توانید نظرتان را در مورد انتخاب فیلم جدیدی که در نظر دارید نگاه کنید تغییر بدهید؟ به عنوان یک زوج یا زوجه، آیا هنگامیکه با دوستان همسرتان بیرون می‌روید اغلب همان جایی می‌روید که با دوستان خودتان می‌روید؟

اینطور نیست که شما هر کاری دلتان خواست بکنید و مطمئن باشید که همه چیز سر جای خودش است (آب از آب تکان نخورده). ولی خودتان می‌دانید که این واقعا منصفانه نیست.

واقعیت این است که مسائل سریعا رو به وخامت می‌رود، هنگامیکه ارتباط به صحنه‌ای از جنگ و مبارزه بدل می‌شود، به این دلیل که یکی از طرفین مدام در حال جنگیدن است و می‌خواهد که حرف و روش خودش را اعمال کند.

  • هویت‌های جداگانه
استفاده‌ی بهینه از صدا
بخوانید

در یک ارتباط سالم، هر یک از طرفین نیاز به مصالحه و سازش دارند. ولی این بدان معنا نیست که شما احساس کنید دیگری آنقدر به شما غلبه کرده که دیگر هویت خودتان را از دست دادید.

زمانیکه شما تصمیم می‌گیرید به خارج از منزل بروید، هردوی شما زندگی مربوط به خودتان را دارید – خانواده‌هایتان، دوستانتان، علایق‌تان، سرگرمی‌ها و چیزهای دیگری که همه آن‌ها متعلق به شما هستند و نباید تغییر یابند.

هیچیک از شما دو نفر نباید وانمود به دوست داشتن چیزی بکند که در واقع اصلا به آن علاقه‌ای ندارد، نباید دیدار با دوستان و یا انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را کنار بگذارید.

همچنین شما باید از اینکه توانستید برای خودتان علایق، نبوغ و دوستان جدید بیابید احساس خوبی داشته باشید و بدانید که در حال پیش رفتن هستید.

  • ارتباط سالم

احتمالا از این قبیل چیزها زیاد شنیده‌اید که، به نظر می‌رسد زن و مرد به زبان دیگری با یکدیگر صحبت می‌کنند. همه ما می‌دانیم که یک عبارت کوچک می‌تواند معانی متعددی داشته باشد مثل این عبارت “نه هیچ اتفاقی نیفتاده” البته بستگی به این دارد که چه کسی آن را بگوید!

آنچه که مهم است این است که اگر شما از منظور شخصی که (زن یا مرد) این عبارت را بیان کرده مطمئن نیستید، می‌توانید منظور وی را از بیان این عبارت بپرسید، با صراحت و صداقت صحبت کنید، نتیجه آن این می‌شود که از اولین گامی که برای یک ارتباط نادرست برداشته‌شده جلوگیری می‌کنید.

هیچ‌وقت احساسات خودتان را سرکوب نکنید، به خاطر اینکه می‌ترسید نکند زمانی آن شخصی باشید که دوست‌دختر یا پسر شما دوست ندارد، یا به این دلیل که نگرانید نکند شخص احمقی به نظر برسید.

دیگر اینکه اگر شما به مقداری زمان نیاز دارید که در مورد چیزی که می‌خواهید صحبت کنید اندکی فکر کنید، در صورتی که طرف مقابلتان منطقی باشد این زمان و فضا را برای شما ایجاد خواهد کرد فقط باید از او بخواهید.

ارتباط سالم

ارتباط ناسالم چیست؟

یک ارتباط زمانی ناسالم است که با غالب شدن یکی بر دیگری، بی‌احترامی و یا با هتاکی در رفتار همراه باشد. برخی افراد با والدین‌شان در خانه زندگی می‌کنند که یا به هم بی‌احترامی و توهین می‌کنند یا مدام در حال جنگ و دعوا با یکدیگر هستند، حال چه احساسی چه فیزیکی. افرادی که با این قبیل رفتارها در اطرافشان بزرگ شده‌اند، به ندرت به نظر می‌رسد که افرادی عادی و نرمال باشند.

اینطور نیست! بسیاری از ما یادگیری‌مان از راه دیدن و الگوبرداری از اشخاصی است که در نزدیک ما به سر می‌برند. بدین ترتیب کسیکه با رفتارهای خشونت‌آمیز و بی‌ادبانه عمری را گذرانده است احتمالا یاد نگرفته که چطور با دیگران با احترام و مهربانی رفتار کند و یا چگونه پذیرای اینگونه برخوردها باشد.

ویژگی‌هایی چون مهربانی و احترام از ملزومات اولیه برای یک ارتباط سالم هستند. زن و مردی که هنوز پی به رفتار نادرست خود در این ارتباط نبرده‌اند احتمالا نیاز به یک درمان گر متبحر دارند تا با آن‌ها کار کند، قبل از اینکه آن‌ها برای یک ارتباط آماده شوند.

در این بین، شما ممکن است به دلیل این بد رفتاری‌ها احساس نا خوشایندی پیدا کنید، یا برای کسی که مورد این بی‌احترامی‌های رفتاری قرار گرفته احساس دلسوزی کنید، بهتر است این را بدانید، شما بیشتر نیاز به مراقبت از خودتان دارید – این درست نیست شما در ارتباطی بمانید که از این قبیل رفتارهای توهین‌آمیز در آن بسیار مشاهده می‌گردد.

علایم هشدار

در اینجا چند خبر هولناک برایتان داریم:

در یک بررسی، 20% از دختران آمریکایی گزارش داده‌اند که مورد آزار و اذیت، ضرب و شتم، یا اجبار به ارتباط جنسی توسط دوست‌پسرهایشان قرار گرفته‌اند.

کار گروهی و توصیه‌هایی برای مؤثرتر کردن آن
بخوانید

عین همین رفتارها در مورد مردان نیز اتفاق افتاده، لیکن آن‌ها کمتر تمایل به گزارش دادن دارند و 40% از نوجوانان گفته‌اند که آن‌ها در مدرسه‌شان اشخاصی را می‌شناسند که هنگام قرار با دوستانشان رفتارهای خشونت‌آمیز را تجربه کرده‌اند.

بنابراین اگر فکر می‌کنید که هیچ راهی نیست این را بدانید که عین همین اتفاقات روزی برای شما رخ خواهد داد.

از خودتان بپرسید، آیا دوست‌دختر یا پسر من:

  • زمانیکه من بخاطر او (دختر یا پسر) از انجام مواردی که مورد علاقه خودم است صرف نظر نمی‌کنم، از دست من عصبانی می‌شود؟
  • از ظاهر و نحوه لباس پوشیدن من انتقاد می‌کند و به من می‌گوید که دیگر هیچ‌وقت نمی‌تواند کسی را پیدا کند که با او قرار بگذارد؟
  • هیچ‌وقت مرا مجبور به سکس بیش از توانایی من کرده؟
  • هیچ‌وقت دستش را هنگام عصبانیت به روی من به نشانه اینکه می‌خواهد مرا بزند بلند کرده؟

این‌ها معدود سوالاتی هستند که شما می‌توانید از خودتان بپرسید، اگر شما به راه‌هایی که دوست‌دختر یا پسر شما سعی در کنترل‌تان دارد فکر می‌کنید، باعث می‌شود که شما نسبت به خودتان احساس بدی پیدا کنید و برای بقیه عمرتان شما را منزوی می‌کند.

این بزرگترین ضربه‌ای است که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ جنسی به شما وارد می‌شود، پس زمان آن رسیده است که از این ارتباط هر چه سریع‌تر خارج شوید. به یکی از دوستان یا اعضای خانواده تان اجازه دهید که در جریان اتفاقاتی که در شرف وقوع است قرار گیرد و او را مطمئن سازید که شما در امان هستید.

اینکه شما برخوردهای خشونت‌آمیزی را که نسبت به شما می‌شود برایش عذر و بهانه بسازید و یا آن را به غلط عشق تفسیر کنید، بسیار جالب است. حتی اگر می‌دانید کسی که شما را آزار می‌دهد به راستی شما را دوست دارد باز این ارتباط سالم نمی‌باشد.

هیچکس سزاوار آزار دیدن نمی‌باشد، اجبارکردن شخصی به انجام کاری، یا کسی را در تنگنا قرار دادن در حالیکه آن شخص علاقمند به انجام آن کار نمی‌باشد، کار پسندیده‌ای نمی‌باشد.

چگونه یک ارتباط سالم را تشخیص دهیم؟

مردم در مورد عبارت ارتباط سالم مقداری سردرگم هستند که آیا آن را به طور واضح درک می‌کنند . همه ما می‌دانیم که یک ارتباط سالم چیست، درسته؟ اما نه به طور واضح.

اگر یک دکتر برای این رابطه معادلی از آزمایشات پزشکی دقیق قرار دهد، کدام نشانه‌‌های حیاتی را باید کنترل کند؟ نشانه‌های سلامت یا بیماری وقتی که یک شخص عاشق است چیست؟

چند معیار تشخیص سلامت عاطفی برای کمک به شما در زیر آمده است:

الف – نبض خود را کنترل کنید: ضربان نبض باید به طور یکسان باشد، اما بعضی عوامل ممکن است به آن سرعت بخشد. صدای خنده همسرتان، وقتی که در قفل می‌شود و … توجه داشته باشید که این در ارتباطات تازه است (انتظار سرعت ضربان قلب را داشته باشید حتی وقتی او در اتاق شما نیست). ضربان قلب کند می‌تواند نشانه:

1- احتیاج به داشتن آخر هفته‌ای عاشقانه

2- فشارخون پایین باشد که برای رفع این مورد باید مقداری نمک استفاده کنید.

ب –  نفس عمیق بکشید: حالا به آرامی بازدم کنید. خوبه. شما باید در خانه و به طور کلی در کنار همسرتان احساس آرامش کنید. اگر کوتاهی نفس کشیدن، هیجان یا احساس جنبش و شور ناآشنا را تجربه کردید، (و شما در آغاز اولین عشقتان یا برنامه ریزی برای ازدواج نیستید که هر دو این‌ها سبب مقداری اضطراب می‌شود) با یک متخصص مشورت کنید و این موضوع را با بهترین دوستتان در میان بگذارید که آیا رابطه‌تان تا مدت زیادی می‌تواند دوام داشته باشد.

ج – اعمال غیرارادی را امتحان کنید: چرا این مهم است که وقتی زانوی شما در مقابل ضربه‌ی آهسته‌ای که به آن می‌خورد عکس‌العمل نشان می‌دهد؟

ده ایده برای کنترل مؤثر تعاملات تلفنی
بخوانید
ارتباط سالم

چرا برخی ارتباطات بسیار مشکل است؟

آیا هیچ‌وقت در اینباره شنیده‌اید که چقدر سخت است هنگامیکه شما خودتان را دوست ندارید؟

از شخص دیگری بخواهید که شما را دوست بدارد؟

این یک مشکل بزرگ قابل بررسی در ارتباط است وقتی که یکی از شما دو نفر یا هردوی شما در مبارزه با مشکلات عزت‌نفس‌تان هستید.

این دوست‌دختر یا پسر شما نیست که باعث می‌شود شما نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید مگر اینکه خودتان اینکار را برای خودتان انجام دهید.

بیشترین تمرکزتان را بر این پایه بگذارید که با خودتان خوش باشید و هیچ‌وقت خودتان را مسئول خوشی دیگران نپندارید.

چه چیز باعث می‌شود که شما احساس کنید دوست‌دختر یا پسرتان به شما نیاز دارد؟

اگر به جای لذت از رابطه‌تان احساس ناراحتی دارید، شاید زمان آن رسیده است که به رابطه‌تان بیشتر بیندیشید این یک رقابت سالم برای شماست. شخصی که احساس امنیت نمی‌کند مشکل بتواند یک شریک عشقی خوب در یک ارتباط سالم باشد.

همچنین، روابطی که با احساسات شدید همراه است می‌تواند برای برخی نوجوانان بسیار سخت باشد. برخی افراد خیلی زیاد بر روی احساسات و مسئولیت‌های شان تمرکز می‌کنند درحالیکه آن انرژی لازم را برای صرف کردن به آن احساسات را ندارند و زمان می‌برد که به احساسات دیگران واکنش نشان دهند و نیاز به ارتباط نزدیکتری دارند.

اگر هنوز آمادگی این ارتباط را ندارید نگران نباشید. شما موفق خواهید شد و هر زمان که نیاز داشتید می‌توانید آن را داشته باشید.

آیا هیچ‌وقت به این فکر کرده‌اید که چرا روابط نوجوانان خیلی به طول نمی‌انجامد؟

تعجبی هم ندارد – به خاطر اینکه شما هنوز در حال رشد و تغییر هستید و مشکل است دو نفر که هنوز شخصیت‌شان در مراحل شکل‌گیری است با هم تطابق داشته باشند.

شما دو نفر در ابتدا ممکن است برای یکدیگر بسیار عالی به نظر برسید، اما این حالات در شما دوباره تغییر خواهد کرد.

اگر شما به هر طریقی که شده می‌خواهید این رابطه بمانید، این شانس خوبی است چون ممکن در آینده نزدیک به علت همین تغییراتی که ذکر شد رابطه شما به تلخی تبدیل گردد.

بهتر است که شما در نقش دو دوست برای یکدیگر باشید تا اینکه در ارتباطی بمانید که تا این مرحله رسانیده‌اید و هیچیک از شما احساس خوبی از این ارتباط ندارید. قبل از اینکه شما به دنبال یک رابطه عاشقانه و سکسی با کسی که در کلاس فرانسه‌تان است، باشید، عشقی که فعلا در آن هستید را متوقف نکنید و به آن احترام بگذارید.

روابط می‌تواند یکی از بهترین و چالش‌برانگیزترین بخش‌های زندگی شما باشد. این ارتباطات می‌تواند پر از سرگرمی، عشق، هیجان، احساسات شدید عاشقانه و همچنین درد و رنج‌های گاه و بی‌گاه باشد.

چه شما مجرد باشید یا در حال ارتباط با کسی، به خاطر داشته باشید بسیار خوب است که شما نسبت به کسی که می‌خواهید به او نزدیک شوید کمی سخت‌گیر و مشکل‌پسند باشید.

اگر شما هنوز در انتظار هستید، زمان بیشتری را به شناخت اشخاص اختصاص دهید. درباره کیفیت ارزش‌هایی که شما برای آن در یک ارتباط سالم اهمیت قائلید بیشتر فکر کنید و توجه داشته باشید که این خصوصیت‌ها تا چه مقدار با ملاک‌هایی که برای یک ارتباط سالم لازم است هماهنگی دارد.

برای ارتقاء این صفات خوب در خودتان تلاش کنید – این کار شما را از دیدگاه دیگران جاذب‌تر می‌کند و اگر شما در حال حاضر یکی از زوجین هستید، طرفتان را مطمئن کنید که شما در حال فراهم آوردن بهترین‌ها برای هردوی‌تان هستید.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط