بررسی زوج‌ها دقیقاً چیست؟

بررسی زوج‌ها یک برآورد آنلاین است که تقریباً دربرگیرنده صدوبیست سؤال در مورد روابط می‌باشد. سؤالات این تحقیق بین پانزده تا بیست بعد از رابطه شما را دربرمی‌گیرد که این موارد به عنوان ابعاد کلیدی روابط سالم تشخیص داده شده است.

سؤالات به‌گونه‌ای طراحی شده است تا زوج‌ها به صحبت کردن در مورد روابطشان تشویق شوند و در این راستا ارتباط آن‌ها با یکدیگر نیز افزایش یابد.

این بررسی بر پایه برنامه بسیار موفق و محبوب «آمادگی – پربارسازی» استوار شده است که توسط بیش از شصت‌وپنج هزار روحانی و مشاور مورد استفاده قرار گرفته است تا بتواند به بیش از 2.5 میلیون زوج که خود را برای ازدواج آماده می‌کنند (آمادگی) و زندگی زناشویی خود را تقویت می‌کنند (پربارسازی)، کمک نماید.

بررسی زوج‌ها

آیا بررسی زوج‌ها به ما ارتباط دارد؟

بررسی زوج‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای بررسی زوج‌ها بسیار مناسب است. یکسری سؤالات پایه‌ای در زمینه روابط شما وجود دارد که سیستم کامپیوتری براساس نوع پاسخی که به این سؤالات می‌دهید، شاخص‌های متناسب و سؤالات مرتبطی را برای شما انتخاب می‌کند.

  • زوج‌های نامزد: ازدواج کردن آسان است، اما ترویج و رشد یک زندگی زناشویی سالم کاری بسیار دشوار می‌باشد. ایالات‌متحده کشوری است که بیشترین فرهنگ ازدواج و طلاق را در دنیا دارد. در طی ده سال گذشته میزان طلاق سالانه در ایالات‌متحده بیش از پنجاه‌درصد بوده است؛ بنابراین ازدواج یک نهاد اجتماعی بسیار پرخطر تلقی می‌گردد؛ اما کماکان ازدواج کردن محبوب‌ترین انتخاب اختیاری در بین آمریکایی‌ها می‌باشد و بیش از نود درصد مردم حداقل یک‌بار ازدواج می‌کنند. سالانه 2.3 میلیون ازدواج و 1.2 میلیون طلاق در آمریکا اتفاق می‌افتد و در نیمی از این ازدواج‌ها، قبلاً یکی از زوج‌ها و یا هر دو زوج قبلاً ازدواج کرده‌اند.
  • زوج‌های پیش از ازدواج: تمامی زوج‌هایی که در مرحله پیش از ازدواج بسر می‌برند می‌توانند پیش از آنکه مشکلات و مسائل بالقوه‌ای در روابطشان ایجاد شود، در برنامه بررسی زوج‌ها شرکت کنند و از آن بهره بگیرند. در حال حاضر فقط ۳۵ تا ۴۰ درصد از زوج‌های نامزدی آموزش‌های پیش از ازدواج را دریافت می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد که آموزش پیش از ازدواج نرخ طلاق را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و میزان رضایت کلی از زندگی زناشویی را بهبود می‌بخشد.
  • زوج‌های متأهل: برنامه بررسی زوج‌ها در حقیقت یک بررسی کلی از میزان سلامت رابطه زوج‌های متأهل است. این برنامه نقاط قوت آن‌ها را تشخیص داده و زوج‌ها را نسبت به گفتگو در مورد رابطه‌شان تحریک می‌نماید. در حقیقت این برنامه راهی را فراهم می‌آورد تا زوج‌ها در حین گفتگو درباره مطالب مهم، مجدداً بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. تحقیقات نشان می‌دهد با اینکه زوج‌های متأهل به دنبال تقویت زندگی زناشویی خود هستند؛ اما زمانی به مشاوره روی می‌آورند که چندین سال است که با هم در حال کشمکش و درگیری هستند و حداقل یکی از آن‌ها و یا شاید هردوی آن‌ها به طلاق فکر کرده‌اند. زوج‌هایی که در شرایطی پریشان و ناراحت‌کننده قرار دارند، غالب نقاط قوت رابطه خود را نادیده می‌گیرند و بیشتر روی تضادها و مشکلاتشان تمرکز می‌نمایند. برنامه بررسی زوج‌ها می‌تواند مشکلات و مسائل کوچکی را که از قبل وجود داشته را تشخیص و پیش از آنکه این قبیل مشکلات منجر به بروز مشکلات بزرگ‌تری در زندگی زناشویی شوند، آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.
روان درمانگر کیست؟ و روان درمانی چیست؟
بخوانید
تحقیق و بررسی زوج‌ها

سی سال تحقیق و بررسی زوج‌ها

دیوید اولسون و همکاران، بیش از سه دهه گذشته در دانشگاه مینه‌سوتا شروع به طراحی تحقیقات ارزشیابی برای بررسی زوج‌ها کردند. در اواخر دهه ۱۹۷۰ یکی از اولین ارزشیابی‌های پیش از ازدواج را طراحی کردند (آمادگی) و چند سال بعد به دنبال آن پرسشنامه ازدواج (پربارسازی) را مهیا ساختند.

این ابزارها برای پنجمین بار مورد ویرایش قرار گرفتند و 2.5 میلیون زوج (۵ میلیون نفر) از سرتاسر دنیا در آن شرکت کردند. سیزده دفتر بین‌المللی، ارزشیابی‌های (آمادگی – پربارسازی) را به زبان‌های گوناگون ترجمه کرده‌اند.

برنامه بررسی زوج‌ها اقتباسی از آمادگی – پربارسازی است و تفاوت عمده آن این است که گزارش بررسی زوج‌ها مستقیماً به زوج‌هایی ارائه می‌شود که پرسشنامه را به‌صورت آنلاین پر کرده‌اند.

کار کردن با این تعداد زوج این امکان را داد تا مطالعات بسیاری را درباره روابط زوج‌ها انجام شود. دیوید اولسون و همکاران در طول تحقیقات بررسی زوج‌ها به چندین نتیجه مهم دست یافتند:

  • هر شخصی درباره رابطه بین زوج‌ها دیدگاه منحصربه‌فردی دارد. ممکن است تصور شود که زوج‌هایی که با یکدیگر زندگی می‌کنند ایده‌های مشترکی دارند و سطح رضایت آن‌ها در مورد جنبه‌های گوناگون رابطه‌شان، یکسان هستند. با این وجود، خیلی سریع متوجه شدیم که زوج‌ها غالباً نمی‌دانند که شریک زندگی‌شان چه احساسی نسبت به چیزهای متفاوت دارد؛ مثلاً گاهی دیدگاه دو نفر به ازدواج چنان است که گویی درباره چیزهای متفاوتی حرف می‌زنند. تحقیقات ما نشان می‌دهد که شما تنها در ۲۵ درصد از مواقع قادر هستید که دیدگاه‌های شریک زندگی‌تان را پیش‌بینی کنید.
  • در برنامه بررسی زوج‌ها، زوج‌هایی که در مرحله پیش از ازدواج هستند بیش از اندازه در مورد نحوه رابطه‌شان آرمان‌گرا هستند. آن‌ها بر این باور هستند که عشق بر تمام مشکلات فائق می‌آید و احساساتشان نسبت به یکدیگر هیچ‌گاه دستخوش تغییر نخواهد شد و رابطه عاشقانه آن‌ها هرگز کمرنگ نمی‌شود. بسیاری از نامزدها با خوشحالی به شما خواهند گفت که جفت خود را پیدا کرده‌اند و این جفت تنها فردی است که مطمئن هستند که با او می‌توانند زندگی زناشویی موفقی داشته باشند. آن‌ها سرگرم برنامه جشن عروسی خود و جزییات آن هستند. در کشاکش این دل‌مشغولی‌ها و دیدگاه‌های غیرواقع‌گرایانه، مشاوران با این دشواری روبرو هستند که به زوج‌هایی که غرق در عشق هستند و چشم آن‌ها حقایق را نمی‌بیند کمک کنند تا به‌گونه‌ای واقع‌بینانه‌تر نگاهی به مشکلاتی که زن و شوهرها در زندگی خود دارند، بیاندازند.
واقعیت هایی درباره خودکشی
بخوانید

نتایج حاصل بررسی زوج‌ها از اولین مطالعاتی که روی زوج‌های پیش از ازدواج انجام دادیم، حاکی از این است که تا چه اندازه دیدگاه این دسته از افراد عاشقانه بوده است. یک گروه در مینه‌سوتا یک مجموعه سخنرانی‌های ۸ هفته‌ای را ترتیب دادند و جلسات آموزشی را برای حدود ۲۰۰ زوج پیش از ازدواج تشکیل دادند.

آن‌ها از چندین تن از والدین دعوت به عمل آوردند تا به‌طور مفصل درباره زمینه‌های تخصصی‌شان (ارتباط، مادیات و …) صحبت کنند. از ما درخواست شد تا که یک گروه از دانشجویان دکتری را سازمان‌دهی کنیم تا تأثیر این برنامه را مورد اندازه‌گیری قرار دهند.

ما مطالعاتی دقیق را طرح‌ریزی کردیم. با این وجود پس از اتمام جلسات آموزشی با کمال تعجب مشاهده کردیم که هیچ‌گونه تغییری و اصلاحی در دیدگاه‌ها، دانش و یا رفتار زوج‌های نامزد رخ نداده است.

وقتی مجدداً با آن‌ها مصاحبه شد، همه آن‌ها معتقد بودند که آن صحبت‌ها سرگرم‌کننده بوده و اطلاعات خوبی را دربرداشته‌اند اما اکثریت بیان نمودند که این قبیل مسائل و مشکلاتی که در این جلسات مطرح شده است، در مورد آن‌ها صدق نمی‌کند. کمال‌گرایی و عاشق‌پیشگی آن‌ها به‌عنوان مانعی منجر شد تا اطلاعات این جلسات را در مورد روابط خودشان بکار نگیرند.

  • در برنامه بررسی زوج‌ها، زوج‌های متأهل تمایل دارند که نقاط قوت خود را نادیده بگیرند. به همان اندازه که زوج‌های پیش از ازدواج آرمان‌گرا و ایده‌آلیست هستند، در مقابل زوج‌های متأهل در خلاف جهت آن‌ها حرکت می‌کنند. وقتی زوج‌های متأهل با مشکلات روبرو می‌شوند، دیدگاه آن‌ها به سمت بدبینی و نکات منفی روابطشان متمایل می‌شود. در چنین مواردی، ارزشیابی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا برخی از نقاط قوت خود را تشخیص داده و موارد خوبی را که منجر به مجذوب شدن آن‌ها به یکدیگر شده بود را به خاطر بیاورند.
پنج الگوی زوج‌های متأهل
بخوانید

منبع

کتاب بازبینی روابط همسران (The couple chechup)؛ نوشته دیوید اچ اولسون و همکاران؛ ترجمه دکتر شکوه نوایی‌نژاد و دکتر مهرنوش دارینی

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط