افسردگی یک مسئله چالش برانگیز بهداشت روانی است. افسردگی، تجربه ای است شایع. بر اساس مطالعات اخیر اختلال افسردگی اساسی شایع ترین اختلال روانی در طول عمر است (تقریباً 17%) و این باعث شده است عده ای ن را “سرماخوردگی روانی” بنامند. بروز سالانه دوره های افسردگی اساسی 59/1 درصد است (زنان، 89/1% و مردان 10/1%). اختلال افسردگی، سومین عامل بیماری در کل جهان است که پیش بینی شده است در سال 2020 به عنوان اولین عامل در نظر گرفته شود. در اکثر موارد، افسردگی از لحاظ زمانی محدود است، اما احتمال عود زیاد است. به همین دلیل، هدف درمان، نه تنها باید تسریه در بهبود دوره فعلی، بلکه ایجاد تداوم و در صورت امکان، کاستن از احتمال بازگشت بیماری باشد. برای حصول به این نتیجه یعنی کاستن از احتمال بازگشت ضروری است تا طول درمان به صورت کامل انجام پذیرد.

علائم و نشانه های افسردگی چیست؟

خلق افسرده و بی‌علاقگی یا بی‌لذتی علائم کلیدی این اختلال است. بیمار ممکن است بگوید احساس اندوه، نومیدی، غمگینی یا بی‌ارزشی می‌کند. ازنظر بیمار خلق افسرده واجد کیفیت مشخصی است که آن را از احساس طبیعی دل‌تنگی یا سوگ متمایز می‌کند. بیمار اغلب علائم افسردگی را علائم نوعی درد مشقت‌بار روحی توصیف می‌کند و گاهی از این شکایت می‌کند که نمی‌تواند گریه کند، علامتی که با بهبود بیمار رفع می‌شود. حدود دوسوم از کل بیماران افسرده به فکر خودکشی می‌افتند و حدود 10 تا 15درصد از آن‌ها نیز دست به خودکشی می‌زنند. بیمارانی که اخیراً به خاطر فکر کردن یا دست زدن به خودکشی بستری‌شده‌اند، در مقایسه با بیمارانی که هرگز بستری نبوده‌اند، در طول عمر خود با خطر بیشتری ازنظر احتمال خودکشی موفق روبه‌رو هستند. درعین‌حال گاه نیز به نظر می‌رسد که بیماران افسرده از افسردگی‌شان خبری ندارند و شکایتی از داشتن خلق افسرده نمی‌کنند، ولی از خانواده،دوستان و فعالیت‌هایی که سابقاً مورد علافشان بوده است کناره گرفته باشند. تقریباًهمه‌ی بیماران افسرده (حدوداً97درصد) از کم شدن انرژی خود که موجب می‌شود نتوانند وظایف خود را به‌راحتی انجام دهند، ازنظر تحصیلی و شغلی اختلال ایجاد می‌کند، و انگیزه‌شان را برای قبول طرح‌های جدید کم می‌کند، شکایت می‌کنند. اضطراب از علائم شایع افسردگی است که بسیاری از بیماران یعنی حدود 90درصد از آن هارا گرفتار می‌کند. انواع و اقسام تغییراتی که در مصرف غذا و میزان استراحت این بیماران پیدا می‌شود، می‌تواند بیماری‌های طبی‌ای نظیر دیابت، افزایش فشارخون، بیماری انسدادی مزمن ریه، بیماری قلبی همره با افسردگی را تشدید کند. سایر علائم نباتی افسردگی عبارت است از غیرطبیعی بودن قاعدگی و کاهش علاقه و عملکرد جنسی.

آیا دارو میتواند از افسردگی و PTSD جلوگیری کند؟
بخوانید

چگونه متوجه شوم افسرده هستم یا نه؟

افسردگی بک

آزمون زیر به شما کمک می‌کند تا دریابید آیا به لحاظ بالینی افسرده‌اید یا خیر. 13 گویه زیر را به‌دقت بخوانید هر یک از عبارت‌ها در هر سؤال بیان‌کننده حالتی از شما است. شما باید عبارت‌های هر گروه را به ترتیب و با دقت بخوانید. سپس در هر گروه عبارتی را انتخاب کنید که بهتر از همه، طرز احساس کنونی شمارا بیان می‌کند. یعنی آنچه را که درست هم‌اکنون احساس می‌کنید. پس از انتخاب آن را با تیکی علامت بزنید. اگر در هر سؤال بیش از یک عبارت را وصف خود می‌دانید، سعی کنید عبارتی را که ممکن است بیشتر درباره شما صادق باشد را انتخاب کنید. اگر از بین دو یا چند عبارت مربوطه به یک گروه نتوانستید انتخابی را به عمل‌آورید به حدس و گمان متوسل شوید درهرصورت هیچ سؤالی را بدون پاسخ نگذارید.

بعدازآنکه نمره‌ها را باهم جمع کردید، اگر:

  • مجموع نمرات 4-0 بود یعنی افسردگی ندارید.
  • مجموع نمرات 7-5 بود یعنی میزان افسردگی شما خفیف دارید.
  • مجموع نمرات 15-8 بود یعنی میزان افسردگی شما متوسط دارید.
  • مجموع نمرات 39-16 بود یعنی میزان افسردگی شما شدید است.
افسردگی چیست؟
بخوانید

اگر نمره شما بیش از 5 است پیشنهاد می­کنیم برای بهبود شرایط خود اقدام کنید.

چرا افسرده می شویم؟

تجارب اولیه زندگی و جنبه­ های وراثتی ناکارآمد ازجمله عوامل مطرح در شکل‌گیری این بیماری است (نگاه کنید به علت نوروشیمیایی افسردگی). اگر در خانواده درجه‌یک خود فردی دارای این بیماری یا اختلالات خلقی است احتمالاً شما برای ابتلا به این بیماری استعداد بیشتری دارید.

این آمادگی شما تا زمان روبرو شدن با استرس­ های زندگی می‌تواند نهفته باقی بماند و زمانی که شما با شکست، فقدان و عوامل استرس‌زایی ازاین‌دست روبرو شوید آشکار گشته وزندگی شمارا مختل نماید.

درمان مناسب برای افسردگی چیست؟

مطالعات نشان داده‌اند که شناخت درمانی (نگاه کنید به افسردگی و خطاهای شناختی) در درمان این اختلال مؤثر است؛ در اکثر این مطالعات معلوم شده است که اثربخشی شناخت درمانی با دارودرمانی مساوی است؛ عوارض آن کمتر از دارودرمانی است و در پیگیری هم نتایجی بهتر از دارودرمانی داشته است.

هدف درمان شناختی-رفتاری، برخورد با افکار و باورهای منفی و رفتارهای ناکارآمدی است که شکل و شمایل یک چرخه معیوب را گرفته و باعث تداوم افسردگی می‌شوند و فرد را برای برهه‌های آینده آسیب‌پذیر می‌سازند. ساختار و فرآیند درمان شناختی-رفتاری به‌گونه‌ای که مشارکت فعال و دوجانبه درمانگر و مراجع را می‌طلبد و ازاین‌رو می‌توان گفت برای دانشجویان بسیار مناسب خواهد بود.

اگر میخواهید افسردگی خود را درمان کنید، این کتاب را مطالعه کنید.

local_library

نویسنده: دکتر حسام سیف زرگر

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.