فاصله‌گیری اجتماعی برای کمک به توقف انتشار ویروس کرونا

فاصله‌گیری اجتماعی اصطلاحی است که برای توصیف اقدامات کنترل عفونت انجام‌شده توسط مقامات بهداشت عمومی برای متوقف کردن یا کاهش سرعت گسترش یک بیماری بسیار مسری به کار می­‌رود.

اخیراً، این رویکرد توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به‌عنوان یکی از بهترین استراتژی­‌های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19) معرفی شده است.

در 15 مارس 2020، CDC عنوان کرد هرگونه تجمع 50 نفره یا بیشتر باید کنسل شده یا هشت هفته به تعویق بیفتد.

CDC  فاصله‌گیری اجتماعیرا به‌عنوان دوری از جمع، اجتناب از گردهمایی‌­ها و حفظ فاصله (تقریباً 6 فوتی) از دیگران در صورت امکان تعریف کرده است. این رویکرد به‌اندازه قرنطینه یا انزوا شدید نیست. این دو رویکرد برای افرادی به کار می­‌روند که مشکوک به حمل ویروس هستند.

در حالی که برای برخی از افراد فاصله‌گیری اجتماعی بسیار آرامش‌­بخش است – کنسل شدن سفر کاری بابت یک کنفرانس ممکن است باعث آسایش خاطر یک فرد شود – برای برخی دیگر ناراحتی ایجاد می­‌کند. بسیاری از کنسرت­‌ها و گردهمایی­‌های عمومی به دلیل توصیه­‌های مربوط به فاصله‌گیری اجتماعیکنسل شده­‌اند.

بدیهی است که فاصله­ گرفتن از اجتماع کارآمدترین روش برای عدم آلوده شدن افراد سالم به ویروس کرونا است. ولی این رویکرد ممکن است تغییرات بزرگی در نحوه اداره شدن کسب­ و کارها، رویدادهای عمومی و تعاملات اجتماعی ایجاد کند.

درک معنای این اصطلاح، دلیل توصیه شدن آن و نحوه اجرا کردن آن به کاهش ترس­‌هایتان کمک می­‌کند.

توصیه CDC به فاصله‌گیری اجتماعی

چرا CDC فاصله‌گیری اجتماعی را توصیه می‌کند؟

براساس اعلامیه CDC، ویروس کرونا عمدتاً از راه تماس فردی منتقل می­‌شود. باور بر این است که افرادی که تماس نزدیک با دیگران دارند (کمتر از 6 فوت) احتمال بیشتری دارد آن را منتقل کنند. این ویروس احتمالاً از طریق قطرات تنفسی تولیدشده هنگام عطسه یا سرفه کردن فرد مبتلا منتقل می­‌شود.

این قطرات ممکن است وارد دهان یا بینی کسی شود که در نزدیکی بیمار قرار گرفته و وارد ریه او شود که باعث گسترش بیماری می‌­شود.

در حالی که باور بر این است افرادی که در شدیدترین حالت بیماری هستند به احتمال زیاد ویروس را منتقل می­‌کنند، برخی ممکن است حتی قبل از شروع نشان دادن علائم آن را منتقل کنند. به همین دلیل فاصله‌گیری اجتماعی حتی برای کسانی که بیمار به نظر نمی­‌رسند ضروری است.

ویروس کرونا (COVID-19) و آنفولانزا؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها
بخوانید

انتقال ویروس کرونا حتی از طریق سطوح یا اشیای آلوده نیز امکان­‌پذیر است. فردی که یک سطح آلوده به ویروس را لمس کند و سپس برای مثال به دهان یا بینی خود دست بزند ممکن است به ویروس مبتلا شود.

CDC معتقد است COVID-19 به‌راحتی در جوامع مختلف گسترش پیدا می­‌کند. در نتیجه فاصله گرفتن از اجتماع را به‌عنوان راهی برای کمک به توقف گسترش این ویروس توصیه کرده است.

اگر افراد تماس با یکدیگر را کاهش دهند احتمالاً انتقال ویروس کاهش پیدا می­‌کند. این بهترین راه برای پیشگیری از پدیده­‌ای است که شیوع جمعی نامیده می­‌شود.

برخی از مثال­‌های اجرا کردن رویکرد فاصله‌گیری اجتماعی توسط افراد و سازمان‌­ها عبارت­‌اند از:

  • اجرای سیاست­‌های کار از خانه در شرکت­‌ها (مقاله نحوه‌ی مدیریت استرس کار کردن از خانه را مطالعه کنید).
  • بسته شدن دانشگاه­‌ها
  • کنسل شدن گردهمایی­‌های بزرگ مانند SXSW
  • تعلیق فصل لیگ­‌های ورزش‌­های حرفه‌­ای

در حالی که CDC توصیه نمی‌­کند همه افراد اقدامات بسیار شدید مانند منزوی کردن خود انجام دهند، توصیه می‌­کند احتیاط کنند، به ویژه آن‌هایی که ریسک ابتلای بالاتری دارند.

فاصله‌گیری اجتماعی چگونه در طول همه‌گیری مفید است؟

یک مطالعه منتشرشده در سال 2010 در مرکز بهداشت عمومی (BioMed (BMC ارزیابی کرد که آیا فاصله‌گیری اجتماعی در آهسته کردن یا کاهش دادن انتقال آنفولانزا هنگام شیوع آن مؤثر است یا نه. محققان متوجه شدند فاصله‌گیری اجتماعی در محل کار تعداد کلی موارد آنفولانزا را کاهش داد.

با این حال، این مطالعه نشان داد نرخ موفقیت در مناطقی که افراد اقدامات پیشگیرانه دیگر مانند شستن مکرر دست­‌ها و سایر استراتژی­‌های قوی نگه داشتن سیستم ایمنی را رعایت کردند بالاتر بود.

بنابراین در حالی که فاصله‌گیری اجتماعی یک عامل مهم در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است، رعایت بهداشت و سایر احتیاط‌های ایمنی نیز یک گام مهم در پیشگیری از گسترش آن است.

باید به خاطر داشته باشید که برای کارآمدترین مبارزه با شیوع بیماری ممکن است به ترکیبی از روش‌­های ایمنی نیاز داشته باشید.

مبارزه با تبعیض، بیگانه‌هراسی و بدنامی مربوط به COVID-19
بخوانید

صاف کردن منحنی

احتمالاً اشاره به نیاز به صاف کردن منحنی شیوع از طریق فاصله‌گیری اجتماعی را در اخبار و رسانه­‌های اجتماعی دیده‌­اید. وقتی موارد جدید به‌سرعت رخ می­‌دهند، بیمارستان­‌ها و سایر مراکز درمانی به‌شدت شلوغ می­‌شوند و نمی­‌تواند تمامی بیماران را به‌درستی درمان کنند – از جمله کسانی که بیماری به غیر از کرونا دارند. ظهور سریع موارد جدید به احتمال زیاد زمانی رخ می‌دهد که اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی به‌سرعت و به اندازه کافی رعایت نشود.

با کاهش موارد جدید و ظهور آن‌ها در یک بازه زمانی طولانی‌­تر – یا به‌اصطلاح صاف شدن منحنی موارد جدید می­‌توانیم تعداد مبتلایان کلی (و تعداد مواردی که ریسک بالا دارند) را زیر آستانه نگه داریم تا بیمارستان­‌ها فضا و منابع کافی برای عملکرد درست در طول این دوره دشوار داشته باشند.

فاصله‌گیری اجتماعی در زندگی شخصی

نحوه فاصله‌گیری اجتماعی در زندگی شخصی

بدیهی­‌ترین راه برای رعایت فاصله­‌گیری اجتماعی اجتناب از مکان­‌های شلوغی است که امکان تماس نزدیک با دیگران در آن‌ها وجود دارد. این مکان­‌ها عبارت­‌اند از سینما، گردهمایی­‌های مذهبی و رستوران­‌های شلوغ. البته رعایت کردن این رویکرد همیشه راحت نیست.

نکات و ترفندها

در صورت امکان به‌جای گردهمایی کاری از جلسات آنلاین استفاده کنید. اگر می­‌توانید از خانه کار کنید. گردهمایی­‌های اجتماعی بزرگ را به تعویق بیندازید. به‌جای ملاقات در مکان­‌های عمومی با دوستان و خانواده ویدئو چت کنید. سفرهای هوایی و دریایی را محدود کرده یا به تعویق بیندازید. آیتم­‌های ضروری را ذخیره کنید تا نیازی نباشد مدام به فروشگاه بروید. سبزیجات را آنلاین سفارش بدهید. آنلاین خرید کنید.

اگر تنها زندگی می­‌کنید چه باید بکنید

اگر تنها زندگی می‌­کنید فاصله­‌گیری اجتماعی ممکن است برایتان راحت‌­تر باشد. اگر سایر اعضای خانواده با شما زندگی نکنند کمتر در معرض برخورد با دیگران هستید. با این حال تنها زندگی کردن چالش­‌هایی نیز دارد.

باید مطمئن شوید که بیش از حد منزوی نمی­‌شوید. تنهایی و افسردگی در صورتی که با دیگران تعامل نداشته باشید به یک مشکل واقعی تبدیل می­‌شود. پس اگر کار کردن از خانه و اجتناب از جمع­‌های اجتماعی را شروع کرده‌­اید و خیلی بیرون نمی­‌روید، حتماً روی سلامت روانی‌­تان نظارت داشته باشید.

کنار آمدن با تنهایی در طول پاندمی کروناویروس
بخوانید

مدام از دوستان و خانواده خبر بگیرید تا تماس­‌های اجتماعی‌­تان قطع نشود. با آن‌ها تلفنی صحبت کنید، پیام بفرستید یا ویدئوکال کنید تا خیلی منزوی نشوید.

سایر اوقاتی که باید فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنید

فاصله‌گیری اجتماعی فقط مختص دوران همه­‌گیری نیست، بلکه هر زمانی که سیستم ایمنی­‌تان به خطر بیفتد می­‌توانید آن را اجرا کنید.

اگر بیماری­‌های دیگری در جامعه­‌تان وجود داشته باشد نیز می­‌توانید این رویکرد را در پیش بگیرید. شیوع آنفولانزا برای مثال در صورت کاهش تماس افراد کاهش پیدا می­‌کند.

آرام و مثبت­‌نگر باشید

حفظ آرامش در طول همه­‌گیری غیرممکن به نظر می­‌رسد. ولی مدیریت استرس و اضطراب به شیوه‌­ای سالم مهم است و باعث می‌شود بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید.

در حالی که فاصله‌گیری اجتماعی ممکن است یک رویکرد شدید به نظر برسد، فقط یک اقدام احتیاطی است. اگر این رویکرد را در پیش گرفته­‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که سالم باشید. در غیر این صورت، ممکن است در شرایط قرنطینه قرار بگیرید.

این رویکرد را یک احتیاط پیشگیرانه برای حفظ امنیت خود و خانواده‌­تان در نظر بگیرید. اگر بچه دارید به آن‌ها توضیح دهید که این کار را برای سالم نگه داشتن همه انجام می­‌دهید. اگر بترسید، فرزندانتان نیز احتمالاً مضطرب می­‌شوند، پس برایشان روشن کنید که این کار فقط یک گام برای کمک به خانواده و جامعه است.

کلام آخر ما

در حالی که آگاه بودن از آخرین اخبار مهم است، با محدود کردن قرار گرفتن در معرض رسانه­‌های مختلف از خود محافظت کنید. اگر زمان زیادی را در خانه هستید و تلویزیون تماشا می­کنید، این کار دشوار است. ولی تماشای مداوم گزارش رسانه­‌ها از شیوع و مرگ­‌ومیرهای جدید اضطراب­تان در زمانی که باید آرامش داشته باشید را افزایش می­‌دهد.

سعی کنید فعالیت­‌های لذت‌­بخش دیگر در خانه پیدا کنید تا حواس­تان از شرایط پرت شود، حتی اگر به معنای تماشا کردن نتفلیکس به‌جای اخبار باشد.

ترجمه شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط