فصل پاییز ازدواج چگونه می‌باشد؟

فصل پاییز ازدواج خیلی شبیه به فروریختن برگ‌ها در فصل پاییز است که اتفاق می‌افتد. در اوایل پاییز، رابطه زوجین به‌طور بیرونی روبه‌راه به نظر می‌رسد.

حتی دیگران ممکن است بگویند که چه زوج سعادتمندی! اما در درون زندگی آن‌ها همه‌چیز تغییر کرده است و وقتی بادهای سرد فرامی‌رسند، وخامت وضع ازدواج آن‌ها آشکار می‌شود و همه آن را می‌بینند. پاییز پیش‌درآمد زمستان است. پاییز هم مثل سایر فصول ازدواج، عواطف، نگرش‌ها و اعمال خودش را دارا است.

عواطف فصل پاییز ازدواج

عواطف پاییز عبارت‌اند از:

  • اندوه
  • نگرانی
  • احساس طرد شدنی که گاه با احساس تخلیه عاطفی و کمبود انرژی همراه است.

زوج‌هایی که در پاییز ازدواجشان هستند می‌دانند که اوضاع روبه‌راه نیست اما ممکن است این احساسشان را برای دیگران بازگو نکنند. این زوج‌ها در روابطشان دچار مشکل هستند.

مارجی زن پنجاه‌وسه ساله‌ای است که سی‌ودو سال است ازدواج کرده است. ببینید او فصل پاییز ازدواجش را چگونه توصیف می‌کند:

«من خیلی احساس عدم امنیت می‌کنم. شوهرم ظاهراً نمی‌دونه چه خبره اما من اصلاً شاد نیستم. ما توی زندگی‌مون بچه‌ها و شغل ریک و دیگران رو بالاتر از هر چیز دیگه قرار دادیم. در نتیجه حالا که بچه‌ها رفته‌ان انگار همه‌چی داره وا می‌ره. این خیلی ترسناکه من نمی‌دونم چه کار باید بکنم. گاهی حسابی می‌ترسم و دست و پامو گم می‌کنم.»

نگرش‌های فصل پاییز ازدواج

نگرش اصلی فصل پاییز ازدواج، نگرانی عمیق در مورد وضعیت زندگی مشترک و عدم اطمینان نسبت به آینده آن است. بیشتر مردم نمی‌خواهند در این فصل زندگی کنند، بنابراین نگران هستند.

آن‌ها می‌بینند که تغییرات زیادی دارد صورت می‌گیرد و از اتفاقی که ممکن است در رابطه‌شان بیفتد احساس ناراحتی می‌کنند.

جنیجر زن سی‌ویک ساله‌ای است که تقریباً هفت سال است ازدواج کرده است. او می‌گوید:

«من از رابطه‌مون مطمئن نیستم. امیدوارم حالا که از خدا طلب یاری کرده‌ایم کمک‌مون کنه اما من هیچ‌وقت تا این اندازه نسبت به خودم، همسرم و ازدواج‌مون نامطمئن نبوده‌ام. فقط خواست خدا بود که ما تا حالا با هم مونده‌ایم و هنوز سعی می‌کنیم زندگی‌مونو نجات بدیم. من اصلاً از این فصل راضی نیستم. ما در حال حاضر پیش یه مشاور مؤمن می‌ریم. حالا که به عقب نگاه می‌کنیم می‌بینیم هیچ‌وقت واقعاً به زبون عشق همدیگه حرف نزده‌ایم. ما کتاب پنج زبان عشق رو خوندیم و خیلی چیزا یاد گرفتیم، اما واقعاً به زبون عشق همدیگه حرف نزدیم. بعد هم شوهرم مدتی با یکی از همکارانش دوست شد. اولش اینو انکار می‌کرد ولی با اصرار من بالاخره اعتراف کرد. حالا به لطف خدا تونسته‌ایم دوباره با هم باشیم و زخم‌های عاطفی‌مونو التیام ببخشیم. ما امیدواریم به کمک خدا بالاخره بتونیم به چیزی که می‌خوایم برسیم.»

سوگ یک بیماری است؟
بخوانید

واضح است که بعضی از زوج‌ها نسبت به بقیه امیدوارتر هستند. همه آن‌ها تا حدی احساس عدم اطمینان دارند و همه‌شان به‌شدت نگران ازدواجشان هستند. اینکه زوج‌ها از پاییز به سمت زمستان بروند یا از پاییز به بهار برسند بستگی به عملی دارد که تصمیم می‌گیرند اتخاذ کنند.

فصل پاییز ازدواج چگونه می‌باشد؟

اعمال فصل پاییز ازدواج

در این بخش می‌خواهیم هم به اعمالی بپردازیم که زوج‌ها را به پاییز ازدواج می‌کشاند و هم اعمالی که به خروج از آن می‌انجامد.

بی‌شک، اولین عملی که باعث فرارسیدن فصل پاییز ازدواج می‌شود عمل بی‌توجهی یا بی‌عملی است. ظاهراً همه فرض می‌کنند که وقتی ازدواج کردند دیگر قرار نیست کاری برای حفظ یا رشد آن بکنند و همه‌چیز خودبه‌خود درست می‌شود.

اما این‌طور نیست. زنان و شوهران علائق مجزای خودشان را دارند و اگر کارهایی را که برای حفظ رابطه زناشویی مثبت لازم است انجام ندهند، کم‌کم از هم جدا می‌شوند.

ممکن است آن‌ها در اثر بحرانی ناگهان ببینند که به فصل پاییز ازدواج پرتاب شده‌اند. علت این بحران هر چه باشد واقعیت این است که آن هفته و شاید هم ماه‌ها پیش از آن در فصل پاییز بوده‌اند.

رنگ برگ‌ها عوض شده بوده و کم‌کم برگ‌ها داشتند از شاخه‌ها می‌افتادند اما آن‌ها نفهمیده بودند چون اصلاً با هم همساز نبودند. حالا طرز پاسخ آن‌ها به بحران تعیین می‌کند که آیا به ناگزیر به سمت زمستان می‌روند یا بار دیگر به‌سوی بهار بازمی‌گردند.

زوج‌هایی که ازدواجشان را در فصل پاییز توصیف می‌کردند می‌گفتند که بی‌توجهی به یکدیگر علت اصلی فرارسیدن پاییز زندگی مشترکشان بوده است.

بی‌شک، بی‌توجهی همان چیزی است که زوج‌ها را به فصل پاییز ازدواج می‌کشاند. وقتی زن و شوهری اجازه بدهند که رابطه‌شان کم‌رنگ شود. به‌تدریج از هم دورتر می‌شوند. وقتی از هم دور شوند زندگی هم نامطمئن و ترسناک می‌شود.

آشنایی به تیپ شخصیت A و B
بخوانید

وقتی زوج‌ها می‌بینند که به فصل پاییز ازدواج رسیده‌اند، در راه در پیش دارند. آن‌ها می‌توانند به اعمالی مثبت دست بزنند که فصل بهار یا تابستان را به ارمغان بیاورد. یا می‌توانند اعمال مخربی انجام دهند که به زمستان و احتمالاً مرگ ازدواج بینجامد.

یکی از اعمالی که پاییز را تداوم می‌بخشد یا به زمستان می‌انجامد ناتوانی از تلاش جهت یافتن راه‌حل مشکلات است. بی‌وفایی عامل دیگری است پاییز زمستان را به‌احتمال زیاد به زمستان می‌کشاند.

برای حرکت ازدواج از پاییز به بهار دو نفر لازم است؛ اما برای حرکت از پاییز به زمستان فقط یک نفر کافی است. طرز فکر ما و اعمالی که به آن دست می‌زنیم از همه‌چیز مهم‌تر است.

مشخصه فصل پاییز ازدواج، حس فاصله و جدایی است. برگ‌های ازدواج کم‌کم می‌ریزند و ما دیگر از آینده مطمئن نیستیم. این دوره بسیار ناراحت‌کننده‌ای است. آنچه در جدول ذیل می‌بینید، خلاصه‌ای از وضعیت پاییز ازدواج است:

فصل پاییز ازدواج

عواطف:

 

ترس، اندوه، نگرانی، یاس، انزجار، احساس این‌که از ما قدردانی نمی‌شود.

نگرش‌ها:

نگرانی، عدم اطمینان، سرزنش کردن

اعمال:

بی‌توجهی، ناتوانی از روبه‌رو شدن با مسائل

فضای رابطه:

دور شدن از هم، عدم ارتباط و فعالیت مشترک. در فصل پاییز، زوج‌ها احساس می‌کنند که اتفاقی دارد می‌افتد اما نمی‌دانند که آن چیست. آن‌ها احساس دوری از هم می‌کنند. یکی‌شان یا هردوی آن‌ها احساس می‌کنند که طرد شده‌اند. زوجین احساس می‌کنند که مسائلی در زندگی‌شان هست که به‌طور کامل با آن روبه‌رو نشده‌اند. انگار که آن‌ها از نظر عاطفی از هم دور هستند و هر یک دیگری را سرزنش می‌کند و مقصر می‌شمارد. اگر آن‌ها مدتی در فصل پاییز زندگی کرده باشند، دوستان و خانواده‌شان ممکن است متوجه این تغییرات شده باشند.

فصل پاییز ازدواج چگونه می‌باشد؟

بیشترین بهره را از فصل پاییز ازدواج ببرید

زوج‌ها معمولاً پیش از این‌که متوجه شوند در اوایل فصل پاییز ازدواج قرار می‌گیرند. آن‌ها تمام مدت مشغول فعالیت‌های تابستان بوده‌اند و از زندگی لذت می‌برده‌اند؛ اما گاهی همدیگر را نادیده می‌گرفته‌اند.

وقتی رنگ برگ‌ها کم‌کم عوض می‌شود، زندگی آن‌ها از بیرون هنوز خوب به نظر می‌رسد. زوج‌ها هنوز در تابش نور پس از تابستان زندگی می‌کنند اما هر یک از آن‌ها در درون خود آرام‌آرام از دیگری فاصله می‌گیرد.

در مرحله بعدی پاییز، برگ‌ها ریخته‌اند و خلاء و پوچی رابطه آشکار شده است. همین خلاء عاطفی است که باعث نگرانی، عدم اطمینان و ترس می‌شود.

آغاز آگاهی زوجین از دور شدنشان اغلب اوقات باعث می‌شود تا یکی یا هردوی آن‌ها درخواست کمک کنند. ممکن است آن‌ها موافقت کنند که در سمینار ازدواجی شرکت کنند، نزد مشاوری بروند، یا کتابی درباره ازدواج بخوانند و با هم بحث کند.

زن جوانی می‌گفت:

«من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که مجبور بشم پیش مشاور برم اما حالا به قدری نگران ازدواجم هستم که می‌دونم باید درخواست کمک کنیم. من نمی‌خوام اونقدر صبر کنم که دیگه کار از کار بگذره.»

عدم اطمینان پاییز در صورتی که زوجین به جهت صحیح رو بیاورند می‌تواند رهایی‌بخش باشد. فصل پاییز ازدواج می‌تواند مستقیماً به بهار برسد یا به تابستان بازگردد. از سوی دیگر، اگر زوج‌ها صرفاً بگذارند «طبیعت مسیر خودش را در پیش بگیرد» به ناگزیر به زمستان می‌رسند.

منبع

کتاب چهار فصل ازدواج؛ نوشته دکتر گری چاپمن، ترجمه سیمین موحد

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
دوران عقد
بخوانید
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.