نقاشی کردن کودکان و تأثیر آن بر رشد

نقاشی کردن کودکان (بدون اینکه کسی به کودک آموزش دهد)، مراحلی از یادگیری کودکان است. کودکان در سن ۳ سالگی خطوطی روی کاغذ می‌کشند ولی خطوط عمودی و دایره را راحت‌تر از خطوط عرضی می‌کشند.

کودکان ابتدا خطوط در هم از بالا به پایین یا دایره می‌کشند، موقعی که دایره‌ای کشیدند، چون شکل آدمی را در نظر دارند، خط عمودی به‌جای پاها و تعدادی نقطه در دایره برای چشم و دهان می‌کشند، سپس خوشحال می‌شوند که یک آدم کشیده‌اند.

در شروع آدمک کشیدن، کودک آن چیزی را که با چشم می‌بیند، نمی‌کشد، بلکه آن چیزی را که در نظر و در تصور اوست می‌کشد، زیرا درک کودک بسیار محدود است؛ بنابراین نقاشی او در ابتدا بسیار ساده و ابتدایی است ولی هر چه مغز کودک رشد می‌کند و آگاهی بیشتری می‌یابد و به خصوصیات پیرامون خود بیشتر پی می‌برد، نقاشی او کامل‌تر می‌شود.

به‌طور مثال، موقع که کودک برای اولین مرتبه شکل مادرش را می‌کشد، او فقط سروصورت مادرش را رسم می‌کند، زیرا تصور کودک از مادرش فقط سروصورت او است، زیرا کودک با مادرش از راه گفتگو و دیدن و شنیدن (دهان، چشم و گوش) رابطه داشته است.

سپس کودک شروع می‌کند پاهای مادر را به‌صورت خطوط عمودی که از سر به پایین آمده است، می‌کشد، بعداً تنه و در انتها دست‌ها را به نقاشی اضافه می‌نماید.

کودکان در سن ۴ سالگی سعی خواهند کرد که شکل آدمی را که سربزرگ و گردی دارد با چشم‌ها و دهان و بینی که پاهایش از سر او خارج‌شده است و بازو و دست ندارد، بکشند.

بررسی رشد روانی جنسی با رشد روانی اجتماعی
بخوانید

در سال پنجم، شکل آدمک را که بیشتر شبیه انسان است می‌کشند. در این سن، شکل مادر خود را که دارای تمام‌اندام می‌باشد و حتی لباس‌های او که دکمه‌هایش مشخص است، می‌کشند. زمانی که کودک آدم کامل را می‌کشد، او می‌تواند مداد را کنترل کند و نوشتن حروف مختلف را هم شروع نماید.

نقاشی کردن کودکان و تأثیر نقش آن بر رشد

نقاشی کردن کودکان

نقاشی کردن کودکان ، نوعی سرگرمی و تفریح بسیار خوب برای کودکان می‌باشد که عده‌ای از کودکان به آن علاقه‌مندند و از آن لذت می‌برند. نقاشی کردن کودکان ، نشانه‌ی دانش و بینش او در مورد دنیای پیرامون خود می‌باشد.

نقاشی کردن کودکان مانند تکلم، نوعی اظهار بیان و عکس‌العمل کودک است. همان‌طوری که کودک کلماتی را بیان می‌کند و موضوعی را می‌فهماند، نقاشی کردن نیز زبان و بیان کودک است.

در بعضی از مواقع ممکن است کودک مشکل بیان داشته باشد و نتواند هیجان درونی خود را بیان کند، بنابراین نقاشی وسیله‌ای است که پزشک یا فرد متخصص می‌تواند رابطه‌ی ساده، سریع و دقیقی با کودک برقرار کند و با تفسیر چگونگی نقاشی او، به آرامش یا برعکس به انگیزه‌ها و آشفتگی‌های درونی کودک پی ببرد.

گرچه رفتار و اعمال کودکان در دوران کودکی اغلب متغیر، نامنظم است، ولی کودکی که شروع به نقاشی می‌نماید، نظم و ترتیب و قواعدی را هنگام نقاشی دنبال و پیروی می‌کند.

پدر و مادر هیچ‌گاه نباید مانع نقاشی کردن کودکان شوند، بلکه باید او را به این کار تشویق و ترغیب کنند و محلی را برای نقاشی کردن او در خانه مشخص نمایند که کودک، لوازم منزل و درودیوار را رنگی نکند و رنگ‌هایی که با آب شسته می‌شود را برای او خریداری کنند تا بتوانند لباس‌های رنگی شده‌ی کودک را بشویند.

خواب‌های وحشتناک در کودکان
بخوانید

برای نقاشی کردن کودکان وسایل و لوازم گران‌قیمت لازم نیست، رنگ روشن و یک عدد قلم‌مو و کاغذ بزرگ کافی است. بعضی از کودکان حتی می‌توانند روی کاغذ روزنامه هم نقاشی کنند.

هنر نقاشی کردن کودکان

هرچه تجربه و دانش کودک در نقاشی وسیع‌تر می‌گردد، نقاشی کردن کودکان چه از نظر سبک و چه ازنظر موضوع تفاوت خواهد کرد.

به نمایش گذاردن کار کودک نیز موضوعی است که به کودک لذت می‌دهد و بدین‌وسیله می‌تواند خودنمایی کند و در کار خود تشویق و ترغیب می‌شود.

مطالعه‌ی مقاله بازی‌درمانی در کاردرمانی و کتاب والد متفکر کودک متفکر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گردآوری شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط