پول و خانواده: ایجاد عادات مالی مناسب

پول و استرس دست به دست می چرخند. بنابر تحقیقات موسسه روان شناسی آمریکا بر روی استرس سال 2014 مشخص شد که پول یکی از عوامل اصلی ایجاد استرس برای آمریکایی ها در طی سال گذشته بوده است. این گزارش سالانه همچنین بیان کرد که والدین بچه های زیر 18 سال بیشتر از بزرگسالانی که بچه ندارند، به استرس مالی دچارند و کمتر احساس امنیت مالی می کنند.

البته بسیاری از آمریکایی ها استرس درونی را تجربه می کنند. نتایج گزارش سال 2014 مشخص کرد که 36 درصد از آمریکایی ها وقتی در مورد پول حرف می زنند احساس راحتی نمی کنند و 18 درصد می گویند که پول در خانواده هایشان موضوعی است که نباید مطرح شود. برای بسیاری از آمریکایی ها پول یک شی قابل لمس کردن است. این یک مشکل است، محققان در خانواده هایی که دارای فرزند هستند به این موضوع پی برند. ما در دوران کودکی گرایش و باورمان نسبت به پول را شکل می دهیم. وقتی همیشه در مورد پول حرف زده است و عادت های مدیریت پول مدل سازی شود، شما فرزندانی با تضمین آینده موفق مالی خواهید داشت.

مفهومی انتزاعی

بیشتر ما از اهمیت بحث در مورد موضوعات پولی آگاهی داریم. تقریبا تمامی پاسخ دهندگان به گزارش استرس در آمریکا در سال 2014 (95درصد) اعلام کردند که والدین باید با کودکان شان در مورد پول حرف بزنند. اما تنها 64 درصد از آنها نحوه مدیریت پول را آموخته بودند و فقط 37 درصد بیان کردند که معمولا با اعضای خانواده در اینباره صحبت می کنند.

کمک به کودکان برای اینکه از نظر مالی باسواد شوند موضوع بسیار مهمی است. نسل های قبلی به واسطه مزایای امنیت اجتماعی و حقوقی می توانستند تا پس از بازنشستگی هم حمایت شوند. اما حالا افراد باید برنامه ریزی و پس انداز را برای دوران بازنشستگی خود انجام دهند.

اصول ارتباط سالم در زندگی مشترک چیست؟
بخوانید

بدتر از همه اینکه پول در حال تبدیل شدن به یک ایده انتزاعی است. کارت های اعتباری و بانکی جایگزین پول های کاغذی و سکه شده است و برای کودکان درک مفهوم جیزی که برای خرید کالا و محصول پرداخت می شود، مشکل تر شده است.

گفتگوی باز

با کمی برنامه ریزی می توانید با کودکانتان در مورد پول به روش های مفید و سالم صحبت کنید.

تمام خانواده را در بحث های مالی شرکت دهید: ممکن است تصمیم بگیرید که از کلمه بودجه استفاده نکنید زیرا افراد احساس می کنند که باید از هزینه هایشان بزنند. در عوض بهتر است با یکدیگر به تنظیم طرح مخارج خانه بپردازید. با تمرکز بر روی اینکه چه هزینه هایی برای خانواده مهمتر است، به صورت طبیعی روش هایی برای کاهش هزینه های غیر ضروری پیدا خواهید کرد.

اهداف را اساس و مرکز قرار دهید. می توانید از یک تخته سفید برای نوشتن اهداف مالی خانواده تان استفاده کنید. یادآور روزانه ای که به شما می گوید که در هزینه ها صرفه جویی کنید یا اینکه اهداف را همیشه جلوی چشم خود ببینید.

با هم پس انداز کنید، با هم خرج کنید. وقتی تصمیم به پس انداز برای چیزی به عنوان یک خانواده می گیرید مانندخریدن یک رایانه جدید یا سفر به بچه ها نشان میدهید که پس انداز پول چگونه است. یک بطری بزرگ پیدا کنید و هر هفته دلارهای پس انداز شده را درون آن بیاندازید تا بچه ها نحوه افزایش پول ها را ببینند. وقتی به اندازه کافی پس انداز کردید، همراه با بچه ها به فروشگاه بروید و به آنها کمک کنید تا بهترین گزینه را برای دلارهایشان انتخاب کنند.

چرا زنان، مردان را ترك می‌کنند؟
بخوانید

با دقت از کلمات استفاده کنید. والدین معمولا می گویند: ما از عهده این هزینه برنمی آییم. اما چنین جمله ای پیام گمراه کننده ای را به کودک منتقل می کند. بعضی از آنها نگران می شوند که خانواده شان پول کافی برای ملزومات زندگی نداشته باشد. اما اغلب می دانند که شما همیشه راست نمی گویید و می تواند 10 دلار برای خرید آن خوراکی بپردازید.

در عوض بگویید: این روشی نیست که برای پس انداز پولمان درنظر گرفته بودیم. این جمله کودک را وادار به فکر در مورد ارزش می کند. شما ممکن است بگویید، ما نمی توانیم فعلا آنرا بخریم اما در این مورد صحبت می کنیم تا ببینیم چطور باید پس انداز کنی  تا آنرا بخری یا اینکه در لیست آرزوهای تولدت می توانی آنرا بردارید. بچه ها اینگونه یاد می گیرند که صبور باشند و در مخارج خود برنامه ریزی کنند دو موضوع که در سلامت مالی بسیار مهم است.

پول توجیبی شما به عنوان یک ابزار

کارشناسان پیشنهاد می دهند که با دادن پول توجیبی به بچه ها آنها را از نظر مالی باسواد کنید. اما آنرا در عوض کارهای خانه نپردازید. اینکار باعث می شود که بچه ها با انجام هر کاری توقع داشته باشند که خانواده به آنها چیزی بدهد.

بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که این کمک هزینه به دو قسمت تقسیم شود. هر زمان که کودک به موفقیتی دست می یابد به او پول بدهید، او برای هر پولی که می گیرد از قبل سهمیه بندی می کند:

  • خرج کردن: بچه ها می توانند در این قسمت آزادانه خرج کنند. اما وقتی تمام شد، تمام شده است!
  • پس انداز: بچه ها می توانند یک هدف مشخص را برای خود درنظر بگیرند و برای رسیدن به هدف تلاش کنند.
  • کمک کردن: با اختصاص دادن کمی پول برای کمک به دیگران آنها با مفهوم خیریه آشنا می شوند.
  • سرمایه گذاری: کمک به کودک برای یادگیری پس انداز برای آینده. وقتی پول کافی داشته باشید آنرا در این قسمت نگه می دارید و می توانید به کودک تان هم کمک کنید تا یک حساب پس انداز باز کند.
افسردگی در مردان
بخوانید

وقتی او بزرگتر شود، می توان پول توجیبی اش را در قالب کارت اعتباری به او داد. اینگونه یاد می گیرد که مخارجش را کنترل کند و برای هر چه که می ماند برنامه ریزی کند. وقتی قرار باشد که از کارت اعتباری خودش استفاده کند، متوجه مدیریت  وپردازش پول الکترونیکی خواهد شد.

درخواست برای کمک حرفه ای

اگر می خواهید در مورد مدیریت استرس مالی و رفتارهای مالی خانواده تان بیشتر بدانید با یک متخصص صحبت کنید. بعضی برنامه ریزان مالی اطلاعات مورد نیاز را عرضه می کنند و برخی هم شما را به متخصصان مالی ارجاع می دهند. بعضی روان شناسان تجربه کمک به مراجعینی که دغدغه مالی داشته اند را دارند. می توانید مشکل یا سئوال خود را با روان شناسان مرکز مشاوره فکر بنیان مطرح کنید تا متخصصین ما شما را راهنمایی کنند.

استفاده از مطالب فکربنیان صرفاً با ذکر منبع (WWW.FEKRBONYAN.COM) بلامانع است.

Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.