اختلالات یادگیری و کاردرمانی

اختلالات یادگیری یا ناتوانی یک اصطلاح کلی برای انواع مختلفی از مشکلات یادگیری است. اختلال یادگیری ربطی به مشکلات هوشی یا انگیزه ندارد کودکان با اختلال یادگیری تنبل یا کم‌هوش نیستند؛ درواقع اکثر آن‌ها به‌اندازه دیگران باهوش هستند، مغز آن‌ها ارتباطات متفاوتی دارد که این تفاوت بر نحوه‌ی دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

نگران نباشید کودکان و بزرگ‌سالان دارای اختلالات یادگیری مسائل را به‌طور متفاوتی می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند. در دیدن، شنیدن و درک چیزها متفاوت هستند. این مسئله می‌تواند در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید و استفاده از آن‌ها مشکل‌ساز شود.

شایع‌ترین اختلالات یادگیری شامل مشکل در خواندن (Dyslexia)، نوشتن ریاضی استدلال (Dyscalculia) و نوشتن (Dysgraphia) است.

  • اختلال خواندن

اختلال خواندن به معنی وجود نقص جدی در مهارت‌های خواندن (شناخت و بیان حروف، کلمه، ترکیب حروف، بخش کردن کلمه، خواندن متن و درک مطالب خوانده‌شده) می‌باشد.

کودکان ممکن است در یک یا چند مهارت مربوط به خواندن مشکل داشته باشند مانند: حذف کلمات، اضافه کردن کلمات، جایگزینی کلمات، بازگویی اصلاحی، تکرار کلمات خواندن کلمات همراه با کشیدن صداها، تجزیه کلمات به حروف و ترکیب مجدد آن، خواندن آیینه‌وار کلمات و…

  • اختلال ریاضی

کودکان مبتلابه این اختلال، در خواندن و یادگیری ارقام، به خاطر سپردن اصول پایه‌ای مربوط به اعداد، مفاهیم، محاسبات و عملیات ریاضی دارای مشکلاتی بوده و در اجرای این موارد کند عمل می‌کنند و بی‌دقت‌اند.

کودکان مبتلابه اختلال در ریاضیات معمولاً در زمینه درک روابط فضایی دچار مشکل‌اند. ازجمله مشکلاتی است که کودک دچار آن می‌شود.

  • اختلال بیان نوشتاری

توانایی پایین ارائه اطلاعات و سازمان‌دهی به شکل نوشتاری در مقایسه با ارائه‌ شفاهی – کلامی مهم‌ترین ویژگی این اختلال است.

اگرچه افرادی که اختلال بیان نوشتاری دارند معمولاً ضعف املا نیز دارند ولی در دستور زبان، اصول نگارش و موضوع برای نوشتن نیز ممکن است مشکل داشته باشند.

آیا او با صدای بلند می‌خواند؟

با انشا نوشتن مشکل دارد یا برای حل کردن یک مسئله ریاضی مضطرب است؟ درحالی‌که هریک از دیگر کودکان در هر زمانی به انجام تکالیف مشغول هستند؟

اگر یک بخش خاص از یادگیری به‌طور مداوم مشکل‌ساز باشد، ممکن است نشان‌دهنده‌ی یکی از اختلالات یادگیری باشد.

با دانستن تمام چیزهایی که می‌توانید در مورد اختلالات یادگیری بفهمید، شما می‌توانید مطمئن شوید که کودکتان مداخله درست را برای غلبه بر چالش‌های کلاس درس فرا می‌گیرد و در زندگی موفق می‌شود.

هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمون‌های معیار خواندن و نوشتن و یا محاسبه از آنچه انتظار می‌رود، بسیار کمتر باشد، اختلالات یادگیری توصیف می‌شود.

اختلالات یادگیری و کاردرمانی

کودکان با اختلالات یادگیری می‌توانند موفق شوند

روبرو شدن با این احتمال که فرزندتان دچار اختلال یادگیری باشد دشوار است.

ممکن است فکر کنید که با وجود این مشکل آینده‌ی او چگونه خواهد بود؟ یا چطور باید از پس مدرسه بربیاید؟ ممکن است نگران باشید که به علت این اختلال به فرزندتان برچسب «کُندذهن» بخورد یا به مدارس کودکان استثنایی معرفی شود.

آنچه در این میان اهمیت دارد این است که به یاد داشته باشید اکثر کودکان دچار اختلالات یادگیری به‌اندازه‌ی سایرین باهوش هستند، فقط لازم است آموزش آن‌ها به نحوی باشد که با شیوه‌ی یادگیری مختصِ آن‌ها سازگاری داشته باشد.

به‌عنوان والدین چنین کودکانی لازم است درباره‌ی این اختلالات به‌طور کلی و درباره‌ی مشکل فرزندتان به‌طور خاص مطالعه کنید تا بتوانید در مسیر موفقیت تحصیلی، او را یاری کنید.

چگونه می توانیم بگوییم چه کسی ناتوانی در یادگیری دارد؟

علامت مشخصه افرادی که از اختلالات یادگیری رنج می‌برند، تمایز و شکاف غیرقابل توضیح بین سطح یک فرد از دستاورد مورد انتظار و عملکرد آن‌ها است.

تأثیر ناتوانی در یادگیری که در هر فرد می‌گذارد، متفاوت است. آن‌ها در موفقیت‌هایی که به دست می‌آورند هم متفاوت هستند.

LD می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و بیش از یک ناتوانی یادگیری برای افراد غیرمعمول نیست. علاوه بر این، در حدود یک‌سوم از افراد  مبتلابه LD به اختلال نقص توجه و بیش فعالی نیز مبتلا هستند. درحالی‌که LD و ADHD می‌تواند ویژگی‌های مشترک، ازجمله مشکلات در تمرکز، حافظه و مهارت‌های سازمانی به اشتراک بگذارد، آن‌ها از همان نوع از اختلال نیستند.

متأسفانه، LD اغلب با ADHD اشتباه گرفته شده است و اغلب به‌عنوان اشتباه، تنبلی و یا اختلالات احساسات و رفتار تلقی می‌شود.

بررسی دقیق و کامل از نگرانی‌ها، با ورودی از منابع متعدد (ازجمله والدین، مربیان، پزشکان، روانشناسان، ارائه‌دهندگان گفتار و زبان و، البته، شخص خود را) تنها راه برای رد و یا عدم رد کردن اختلالات یادگیری است.

علائم و نشانه‌ها و تشخیص اختلالات و ناتوانایی‌های یادگیری

در مواجهه با اختلالات یادگیری هرچه سریع‌تر اقدام کنید. شانس اینکه فرزندتان بتواند به حداکثر پتانسیل‌هایش دست پیدا کند را بالاتر برده‌اید.

اختلالات یادگیری در هر کودک به شکل خاصی خود را نشان می‌دهد. یک کودک ممکن است برای خواندن و هجی کردن مشکل داشته باشد، درحالی‌که دیگری عاشق کتاب است اما در درک ریاضیات مشکل دارد.

بازی‌درمانی در کاردرمانی چه کاربردی دارد؟
بخوانید

کودکی دیگر هم ممکن است برای درک آنچه دیگران می‌گویند یا مکالمه‌ها مشکل داشته باشد. مشکلات یادگیری تفاوت بسیاری با هم دارند اما همگی جزئی از اختلالات یادگیری هستند.

تشخیص اختلال یادگیری همیشه هم کار ساده‌ای نیست و به علت گستردگی انواع آن، هیچ نشانه یا علامت واضحی که مدرکی دال بر یک اختلال باشد، نمی‌توان معرفی کرد.

اگرچه، در هر سنی مشاهده و بروز برخی نشانه‌ها معمول‌تر است که اگر درباره‌ی آن‌ها اطلاع داشته باشید، می‌توانید به‌سرعت متوجه احتمال اختلال یادگیری فرزندتان بشوید و به‌سرعت برای کمک گرفتن اقدام کنید.

فراموش نکنید ممکن است همه‌ی کودکان گاهی دچار برخی از این نشانه‌ها بشوند، اما آنچه احتمال وجود اختلالات یادگیری را مطرح می‌کند، عدم تسلط دائمی در انجام و تکمیل مهارت‌های خاص است.

برای تشخیص اختلالات یادگیری دقت به مراحل طبیعی رشد کودکان پیش از ورود به دبستان بسیار بااهمیت است. یافتن زودهنگام تفاوت بین کودک با سایرین، می‌تواند نشانه‌ای از ناتوانایی‌های یادگیری باشد و اصلاح مشکلاتی که سریع‌تر تشخیص داده شوند، راحت‌تر خواهد بود.

ممکن است تا زمانی که کودک به سنین بالاتر می‌رسد، تأخیر در مراحل رشد به‌عنوان علامت اختلال یادگیری در نظر گرفته نشود؛ اما اگر شما وقتی فرزندتان کوچک است متوجه این علائم باشید، می‌توانید مداخله را زودتر آغاز کنید.

شما بهتر از همه فرزندتان را می‌شناسید، پس بدانید اگر احتمال می‌دهید مشکلی وجود دارد، از انجام ارزیابی ضرر نخواهید کرد.

همچنین می‌توانید از پزشک اطفال درخواست کنید، نمودار رشد کودک را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید مسیر رشد او را ازنظر طبیعی بودن بررسی کنید.

اختلالات یادگیری و کاردرمانی

علائم و نشانه‌های اختلال یادگیری در سنین

پیش از مدرسه

7 تا 9 سال

10 تا 13 سال

وجود مشکل…

·         در تلفظ کردن کلمات

·         دریافتن واژه‌ی مناسب

·         در بازی کلمات هم‌قافیه (سر، در)

 

درک ارتباط موجود بین حروف و صداها برایش دشوار است.

در ترکیب اصوات برای تولید کلمات با مشکل روبرو است.

در هنگام خواندن کلمات ساده دچار سردرگمی می‌شود.

 

در درک مطلبی که خوانده‌ است یا مهارت‌های ریاضی ضعف دارد.

در پاسخگویی به سؤالات بازپاسخ (سؤالاتی هستند که برخلاف سؤالات تستی یا بله و خیر باید جواب آن‌ها را خود دانش‌آموز به خاطر بیاورد) مشکل دارد.

 

وجود مشکل…

·         در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال، روزهای هفته

·         در پیگیری دستورالعمل‌ها و در آموختن روال کارها

 

به‌طور دائم غلط‌های املایی داشته و روخوانی او پُراشکال است.

در یادگیری مفاهیم پایه‌ای ریاضیات مشکل دارد.

در خواندن ساعت و به خاطر سپردن ترتیب و توالی‌ها راحت نیست.

در یادگیری مهارت‌های جدید کُند است.

 

در پاسخگویی به سؤالات مرتبط با لغات با مشکل روبرو است.

خواندن و نوشتن را دوست ندارد و از روخوانی با صدای بلند اجتناب می‌کند.

در یک متن واحد یک کلمه‌ را به روش‌های متفاوتی تلفظ می‌کند.

 

وجود مشکل…

·         در به دست گرفتن مداد، ماژیک و قیچی یا وجود اشکال در رنگ کردن تصاویر بدون بیرون زدن از خط

·         در کار با دکمه، زیپ، یادگیری بستن بند کفش‌ها

 

مهارت‌های سازمان‌دهی ضعیفی دارد (تختخواب، تکالیف مدرسه و میز او نامنظم و نامرتب هستند).

در دنبال کردن بحث‌های کلاسی و بیان نظرات خود با سختی روبرو است.

دستخط بدی دارد.

 

اختلالات یادگیری و کاردرمانی

مشکل در خواندن، نوشتن و ریاضیات

اختلالات یادگیری معمولاً براساس مهارت‌های مرتبط با تحصیل طبقه‌بندی می‌شوند. اختلالات یادگیری در مورد کودکی که به مدرسه می‌رود، معمولاً حول خواندن، نوشتن یا ریاضیات دور می‌زند.

اختلال یادگیری در خواندن (نارساخوانی)

اختلال یادگیری خوانشی دو نوع متفاوت دارد:

  1. اختلال بنیادی در خواندن، زمانی است که فرد برای درک ارتباط موجود بین اصوات، حروف و کلمات با مشکل روبرو است.
  2. اختلال در درک مطلب، زمانی رخ می‌دهد که فرد برای درک مطلب حین خواندن کلمات، عبارات و پاراگراف‌ها با مشکل روبرو باشد.

علائم اختلال خواندن شامل مشکل داشتن با:

  • شناسایی حروف و کلمات
  • فهمیدن کلمات و معنی
  • سرعت خواندن و روان بودن
  • مهارت‌های کلی با واژگان

اختلال یادگیری در ریاضیات

اختلال یادگیری ریاضی بسته به توانایی‌ و ضعف‌ کودک در سایر زمینه‌ها به صورت‌های بسیار مختلفی بروز پیدا می‌کند. توانایی ریاضی کودک با توجه به سایر اختلال‌ها و اِشکالات تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

مشکل در زبان‌آموزی، اختلالات دیداری یا مشکل در ترتیب‌گذاری، حافظه یا سازمان‌دهی همگی به صورت‌های متفاوتی بر اختلال ریاضی فرد اثر می‌گذارند.

کودکی که دچار اختلال اساسی ریاضیات است ممکن است با به خاطر سپردن و سازمان‌دهی اعداد، علامت‌های ریاضی و قوانین اعداد (مانند: ۱۰=۵+۵ یا ۲۵=۵ ×۵) مشکل داشته باشد.

این کودکان ممکن است با قوانین شمارش اعداد (مانند شمارش دوتایی …۲، ۴، ۶ یا پنج‌تایی …۵، ۱۰، ۱۵) یا خواندن ساعت راحت نباشند.

اختلالات یادگیری در نوشتن

اختلال نوشتن می‌تواند شامل عمل فیزیکی نوشتن یا عمل ذهنیِ درک و آمیختن اطلاعات با یکدیگر باشد. اختلال اساسی نوشتاری مربوط به اِشکال در شکل دادن فیزیکی به کلمات و حروف روی کاغذ است. در اختلال بیانی نوشتاری فرد در سازمان‌دهی به افکار برای انتقال دادن به روی کاغذ دچار اِشکال است.

نشانه‌های ناتوانی در نوشتن حول عمل نوشتن دور می‌زند. این نشانه‌ها شامل مشکلاتی با:

  • مرتب بودن و ثبات نوشتاری
  • کپی بدون اشکال حروف و کلمات
  • ثبات در املای یک کلمه
  • سازمان‌دهی و پیوستگی نگارش

سایر اختلالاتی که بر یادگیری اثرگذارند

مشکل در مدرسه همیشه به دلیل اختلالات یادگیری به وجود نمی‌آید. گاهی اضطراب، افسردگی، اتفاقات استرس‌زا، ترومای عاطفی و شرایط دیگری وجود دارند که روی تمرکز کودک اثر می‌گذارند و یادگیری را بیشتر به یک چالش تبدیل می‌کنند.

به‌علاوه، اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) و اُتیسم گاهی به همراه اختلالات یادگیری وجود دارند یا اینکه با آن‌ها اشتباه گرفته می‌شوند.

  • اختلال نقصِ توجه و بیش‌فعالی

درحالی‌که جز اختلالات یادگیری محسوب نمی‌شود، به‌طور قطع یادگیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کودکانی که به نقصِ توجه و بیش‌فعالی دچارند در آرام گرفتن روی صندلی، حفظ تمرکز، دنبال کردن دستورالعمل‌ها، مرتب و سازماندهی‌شده عمل کردن و انجام دادن تکالیف مدرسه مشکل دارند.

  • اتیسم

اتیسم و آسپرگر هر دو جزو اختلالات فراگیر رشدی هستند. کودکان مبتلابه این دو بیماری در رسیدن به سطح مطلوبی از مهارت‌های تحصیلی با مشکل مواجه‌اند.

کودکان مبتلابه اختلالات طیف اتیسم ممکن است در برقراری ارتباط، درک زبان بدن، یادگیری مهارت‌های پایه، پیدا کردن دوست و برقراری تماس چشمی مشکل داشته باشند.

فرایند تشخیص و تست اختلالات یادگیری

تشخیص اختلالات یادگیری یک فرایند چندمرحله‌ای است که شامل ارزیابی، گرفتن تاریخچه‌ و مشاهده‌ توسط یک متخصص تعلیم‌دیده می‌شود.

پیدا کردن یک متخصص قابل اطمینان در این مرحله اهمیت دارد، ابتدا از مدرسه‌ی فرزندتان آغاز کنید و اگر آن‌ها کسی را سراغ نداشتند از دکتر خانوادگی‌تان یا از دوستان و آشنایانی که با موفقیت توانسته‌اند با اختلال یادگیری روبرو شوند سراغ متخصص مطمئنی را بگیرید.

افراد متخصص که در حوزه تشخیص اختلالات یادگیری فعالیت می‌کنند عبارتند از:

  • روان‌شناس بالینی با تخصص کودکان
  • فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان
  • روان‌شناس رشد
  • متخصص روان‌سنجی
  • متخصص کاردرمانی (اختلالات حسی که می‌تواند منجر به اختلال یادگیری شود را بررسی می‌کند.)
  • متخصص گفتاردرمانی

گاهی چند متخصص به شکل تیمی سعی می‌کنند به تشخیص درست، دست پیدا کنند. آن‌ها ممکن است از معلم کودک اطلاعات بگیرند.

بعد از تشخیص، متخصصان می‌توانند کودک را برای دریافت آموزش‌های ویژه یا گفتاردرمانی در قالب سیستم مدرسه فعلی ارجاع دهند.

تقویت خواندن

برای تقویت خواندن کیس موردنظر از روش‌های تصویرخوانی، کلمه‌خوانی، تندخوانی و کتاب‌های داستان با متن‌های مربوط به نشانه‌های آموخته‌شده استفاده کردم.

  1. تصویر خوانی

در این روش، با آموزش هر نشانه، کارت‌های تصاویر، همراه با نام آن تصاویر و مربوط به درس را به کیس مورد نام آن‌ها را بگوید و به نوشته‌ی زیر تصاویر توجه، نظر نشان داده و از وی می‌خواستم تا با نگاه کردن به تصاویر کند.

با این روش سعی کردم کیس موردنظر تصاویر را با نام آن‌ها تطبیق دهد تا در مرحله‌ی بعد (کلمه‌خوانی) موفق عمل کند. با پیشرفت او در این مرحله به انجام مرحله‌ی بعدی که کلمه‌خوانی است اقدام نمودم.

  1. کلمه‌خوانی و تندخوانی

در این مرحله کارت‌ها را بدون تصویر، برای خواندن به کیس موردنظر نشان دادم؛ وی نیز با کمی مکث کلمات را می‌خواند. با تمرین و تکرار بیشتر مکث وی در خواندن کلمات از بین رفته و با حرکت تند کارت‌ها وی نیز تقریباً روان می‌خواند.

  1. کتاب‌خوانی

 دو روز بعد از آموزش هر نشانه، کتاب داستانی در اختیار کیس موردنظر قرار داده تا با کمک افراد گروه متن داستان را بخواند. البته داستان‌های این کتاب با توجه به نشانه‌های آموخته‌شده تنظیم شده است. با این کار حافظه‌ی دیداری‌اش با خواندن کلمات و نشانه‌های آموخته‌شده تقویت می‌شود.

 تقویت نوشتن

برای تقویت املاء کیس موردنظر در ابتدا هجای نشانه‌های آموخته‌شده را برایش سرمشق گرفته تا آن‌ها را بخواند و بنویسد. اوایل انجام این تمرینات کمی برایش سخت بود اما با تمرین و تکرار به‌مرور زمان در هجای نشانه‌ها پیشرفت کرد.

سپس تعدادی کلمه (یک یا دوبخشی) در اختیارش قرار داده تا بخش و صدا کشی کند، به تعداد بخش‌ها چهارگوش و تعداد صداها گردی بکشد و داخل آن‌ها بنویسد.

اوایل انجام این کار نیز برایش مشکل بود، اما با تمرین و تکرار بیشتر در کلاس و خانه، به‌مرور زمان توانایی لازم را کسب کرد. سپس نشانه‌های مربوط به یک کلمه را در اختیارش قرار داده تا با آن کلمه بسازد.

با انجام تمرینات بیشتر در خانه و مدرسه در این زمینه نیز پیشرفت کرد. در این مرحله با نوشتن تعدادی کلمه روی تخته از وی خواستم تا با مشورت افراد گروه با این کلمات جمله بسازد.

وی در ابتدا جملاتی ناقص و نامفهوم می‌نوشت. البته در این مرحله از روش مرتب کردن کلمات درهم‌ریخته و ساختن یک جمله‌ی منظم نیز کمک گرفتم.

با پیشرفت در این مرحله تصویری در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دادم تا یک یا دو جمله برای آن بنویسد. به‌مرور زمان با تمرین و تکرار بیشتر کیس موردنظر توانایی نوشتن جملات ساده را کسب نمود.

اختلالات یادگیری و کاردرمانی

نتیجه‌گیری

وقتی صحبت بر سر اختلالات یادگیری باشد، همیشه آسان نیست که بدانید چه‌کاری انجام دهید و از کجا کمک مناسب را دریافت کنید.

مراجعه به متخصصی که بتواند با دقت مشکل را تشخیص دهد کار واقعاً مهمی است. از طرفی شما باید با مدرسه برای فراهم کردن اصلاحات و امکانات ویژه‌ی تحصیلی برای فرزندتان همکاری کنید؛ اما از نقش خودتان برای کمک به فرزندتان غافل نشوید.

شما بهتر از هرکسی او را می‌شناسید، پس برای بررسی انتخاب‌هایی که دارید، کسب اطلاع درباره‌ی درمان‌ها و خدمات جدید و همراهی در آموزش فرزندتان پیش‌قدم باشید.

اطلاعات دقیق راجع به اختلال یادگیری فرزندتان کسب کنید

درباره‌ی نوع اختلالی که فرزندتان با آن مواجه است مطالعه کنید و بیشتر بدانید. بدانید اختلال خاص او چگونه بر یادگیری اثر می‌گذارد و چه مهارت‌های شناختیِ مغز در آن دخیل‌اند.

اگر زمینه‌ی مشکل یادگیری او را بدانید می‌توانید تکنیک‌های یادگیری را راحت‌تر محک بزنید. درباره‌ی درمان‌ها، خدمات و تئوری‌های جدید تحقیق کنید.

در کنار کسب اطلاع راجع به نوع اختلالی که فرزندتان با آن مواجه است، درباره‌ی مفیدترین درمان‌های موجود اطلاع کسب کنید.

این کار کمک می‌کند تا بتوانید در مدرسه حامی فرزندتان و دنبال‌کننده‌ی درمان او در خانه باشید. درمان‌ها و خدمات را در خانه هم ادامه دهید.

حتی اگر مدرسه امکانات لازم برای درمان اختلالات یادگیری فرزند شما را به‌طور مطلوب فراهم نمی‌کند، شما می‌توانید این امکانات را خودتان در خانه یا با کمک یک درمانگر یا مربی متخصص در زمینه کودکان دچار اختلال یادگیری برای او فراهم کنید.

توانایی‌های فرزندتان را تقویت کنید. حتی با اینکه کودکان دچار اختلال یادگیری در حیطه‌ای از یادگیری دچار اشکال هستند، ممکن است در حیطه‌ای دیگر عالی باشند. به علائق و اشتیاق‌های فرزندتان توجه کنید.

اگر به آن‌ها برای رشد در زمینه‌های موردعلاقه‌ و توانایی‌شان کمک کنید، احتمالاً این کار باعث خواهد شد که در زمینه‌های مشکل‌دار هم رشد کنند.

چطور می‌توانید مهارت‌های اجتماعی و احساسی‌ او را تقویت کنید. اختلالات یادگیری ممکن است کودک را به‌شدت دچار پریشانی کند.

تصور کنید در مهارتی که سایر دوستانتان به‌راحتی آن را انجام می‌دهند مشکل دارید، از اینکه در کلاس جلوی بقیه شرمنده شوید نگرانید، یا برای بیان خودتان باید تقلا کنید.

برای کودکان خیلی باهوشی که اختلال یادگیری هم دارند، اتفاقی که نامعمول هم نیست، چنین شرایطی به شکلی مضاعف پریشان‌کننده است.

کودکان دچار اختلالات یادگیری ممکن است در بیان احساسات، آرام کردن خودشان و درک نشانه‌های غیرکلامی دیگران با مشکل روبرو باشند.

این مسئله منجر به مشکلات در کلاس درس و با همکلاسان می‌شود. خبر خوب این است که به‌عنوان پدر و مادر، می‌توانید تأثیر زیادی در این موارد داشته باشید.

در مورد تمام کودکان برخورداری از مهارت‌های اجتماعی و احساسی با ثبات‌ترین شاخص موفقیت به‌حساب می‌آید و این درباره‌ی کودکان دچار اختلال یادگیری نیز مصداق دارد.

برای پیش‌بینی موفقیت و شادکامی فرد در طول زندگی‌ آنچه از همه‌ی موارد و از مهارت‌های تحصیلی اهمیت بیشتری دارد، مهارت‌های احساسی و اجتماعی کودک است.

اختلالات یادگیری «می‌تواند» در کنار مشکلاتی که در روند تحصیلات کودک ایجاد می‌کند باعث کاهش عزت‌نفس، انزوا و مشکلات رفتاری در او شود؛ اما «بایدی» در این میان وجود ندارد.

شما می‌توانید با اختلالات یادگیری و مشکلاتی که به همراه می‌آورد با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی برای کودک مبارزه کنید. این کودکان برای اینکه قادر به بیان احساسات و افکارشان شوند، با پریشانی‌ها به‌خوبی کنار بیایند و از پس چالش‌های روبرویشان برآیند به کمک شما احتیاج دارند.

اگر روی رشد همه‌جانبه‌ی فرزندتان و نه‌تنها موفقیت‌های تحصیلی او، تمرکز کنید به او کمک کرده‌اید عادت‌های مناسب احساسی و اجتماعی‌ای را کسب کند که مسیر موفقیت او را در زندگی هموار می‌کنند.

دریافت حمایت حین کمک به کودکان دچار اختلالات یادگیری، کودکان هرکدام می‌توانند هم مایه‌ی نشاط و هم مایه‌ی خستگی باشند، اما در مورد کودکان دچار اختلال یادگیری این مسئله شدت بیشتری دارد.

ممکن است هنگام کار با چنین کودکانی دچار خستگی مفرط شوید و زمانی که به اطلاعات موردنیاز دسترسی نداشته باشید به نظر برسد درگیر مبارزه‌ای نابرابر هستید.

بعد از اینکه درباره‌ی اختلال یادگیری خاص کودکتان اطلاعات کسب کردید و متوجه شدید این مشکل چگونه در روی رفتار او اثر می‌گذارد، آنگاه برای مواجهه با مشکلات او در خانه و مدرسه آماده خواهید بود.

اگر امکانش را دارید حتماً با والدین دیگری که با اختلالات یادگیری فرزندشان روبرو هستند در ارتباط باشید و از اطلاعات، دانش و حمایت عاطفی یکدیگر برخوردار شوید.

مطالعه‌ی مجموعه کتاب‌های 100 پرسش و پاسخ درباره اختلال افسردگی یا دوقطبی کودکان؛ اسکیزوفرنی کودکان و وسواس کودکان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ترجمه شده توسط نیما مولودی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
بزهكاري در نوجوانان
بخوانید
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.