تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین در طول شیوع ویروس کرونا

تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین که در این شرایط هم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) برای کمک به پیشگیری از گسترش ویروس کرونا (COVID19فاصله­‌گیری اجتماعی را توصیه می­‌کند و این رویکرد افراد را تشویق می­‌کند تا تماس­‌های اجتماعی غیرضروری خود را محدود کنند، لازم به نظر می‌رسد.

بسیاری از افراد در پاسخ به این توصیه در حال تغییر دادن نحوه اداره کردن کسب­‌وکار خود هستند – از جمله درمانگران.

ملاقات با درمانگر، هم شما و هم درمانگر را در ریسک بالاتر ابتلا به ویروس (و گسترش آن) قرار می­‌دهد. علاوه بر این، تماس با کارمندان یا بیماران اتاق انتظار نیز ریسک گسترش ویروس را افزایش می­‌دهد.

برخی از درمانگران برای کاهش دادن تماس فردی شروع به ارائه درمان آنلاین کرده‌­اند.

جلسات درمان مجازی چه از طریق ویدئو و چه از طریق تلفن با ملاقات رو در رو فرق دارند و در نتیجه باید بدانید که چه انتظاری می‌توانید داشته باشید و چه تاثیری روی درمان­تان دارد.

تفاوت بین درمان حضوری و آنلاین

تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین و تفاوت‌های بین درمان حضوری و درمان آنلاین

درمان آنلاین و درمان رو در رو تفاوت­‌های بزرگی دارند. در حالی‌ که درمان آنلاین برای برخی از افراد راحت­‌تر است – مخصوصا در طول پاندمی کروناویروس- چند ایراد بالقوه دارد.

تغییر ندادن درمانگر

اگر تحت درمان هستید و می­‌خواهید فاصله­‌گیری اجتماعی را رعایت کنید، می­‌توانید از درمانگرتان در مورد گزینه‌­های درمان مجازی سوال کنید. البته ممکن است درمانگر زودتر از شما این مساله را مطرح کند.

ولی قبل از توافق کردن در این رابطه، باید بررسی کنید که عدم ملاقات رو در رو چه تغییری در درمان­تان ایجاد می­‌کند.

در مورد نحوه درمان از درمانگر سوال کنید:

  • آیا قرار است تلفنی صحبت کنید؟
  • آیا می­‌توانید ویدئو چت کنید؟
  • آیا می­‌توانید ایمیل یا پیامک بفرستید؟

در مورد نگرانی‌­هایی که دارید گفت­‌وگو کنید. مشخص کنید اگر در طول اجرای تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین با مانع روبرو شوید چه کار می­‌کنید. ممکن است با مشکلات عملی مثل ایرادات فنی روبرو شوید یا متوجه شوید که پیشرفت­تان کند شده یا جلسات به اندازه قبل موثر نیستند.

مدیریت اضطراب و نگرانی در روزهای مقابله با کرونا
بخوانید

گفت­‌وگوی صادقانه در مورد موانع پیش رو و همچنین نحوه رسیدگی به آن‌ها بسیار مفید است. وقتی برنامه داشته باشید، اطمینان بیشتری دارید که می­‌توانید نهایت استفاده را از درمان آنلاین ببرید.

فراموش نکنید این احتمال وجود دارد که درمان آنلاین یا تلفنی را بیشتر از درمان رو در رو دوست داشته باشید.

روی هم رفته، زمان کمتری صرف رفت و آمد می­‌کنید. درمانگر ممکن است ساعت­‌های انعطاف­‌پذیرتری ارائه کند. حتی ممکن است متوجه شوید که وقتی با درمانگر در یک اتاق نیستید دادن اطلاعات راحت‌تر است.

زبان بدن

عامل دیگری که در جلسه آنلاین باید به آن توجه داشته باشید زبان بدن است. در طول درمان رو در رو، شما و درمانگر می‌­توانید زبان بدن یکدیگر را بخوانید.

این کار در طول ویدئو چت بسیار دشوارتر و هنگام صحبت کردن با تلفن غیرممکن است. اگر زبان بدن درمانگر یا حالات چهره او را نبینید به سختی می‌­توانید پاسخ او را تشخیص دهید.

از طرف دیگر، درمانگر هم نمی­‌تواند زبان بدن شما را ببیند. وقتی می­‌گویید حالتان خوب است، آیا واقعا منظورتان خوب است؟ شاید زبان بدنتان چیز دیگری می­‌گوید. اگر با درمانگر در یک اتاق نباشید، احتمال بیشتری دارد متوجه نشانه­‌های بصری مهم مربوط به وضعیت عاطفی­­تان نشود.

تمامی انواع درمان‌­ها عملکرد خوب آنلاین ندارند

بسیاری از اشکال گفتگودرمانی (talk therapy) از طریق تلفن، ایمیل یا ویدئو چت قابل اجرا است. ولی برخی از انواع درمان را نمی­‌توان در جلسات مجازی اجرا کرد.

برای مثال اجرا کردن درمان SAND TRAY و EMDR به صورت مجازی چالش­‌برانگیز است. پس باید در مورد نوع درمانی که قرار است دریافت کنید و کارآمد بودن آن به صورت آنلاین یا تلفنی، با درمانگر صحبت کنید.

درمانگر جدید

همه درمانگران تجهیزات لازم برای ارائه جلسات مجازی را ندارند. برخی از آن‌ها ممکن است حس خوبی نسبت به جلسات درمانی تلفنی نداشته باشند. برخی دیگر ممکن است ابزار لازم برای فراهم کردن خدمات ایمیل یا ویدئو چت امن و محرمانه را نداشته باشند.

حمایت از عزیزی که به کرونا مبتلا شده است
بخوانید

اگر درمانگرتان نمی‌­تواند درمان مجازی فراهم کند، می‌­توانید به یک درمانگر جدید مراجعه کنید. بهتر است در این رابطه با درمانگر فعلی‌تان صحبت کنید.

از درمانگرتان بپرسید آیا به نظرش کاندید خوبی برای تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین هستید یا نه. برای مثال، افرادی که بیماری­‌های روانی جدی دارند یا به خودکشی فکر می­‌کنند معمولاً کاندیدهای خوبی برای درمان آنلاین نیستند.

درمانگرتان به شما کمک می­‌کند در مورد درمان مجازی تصمیم‌­گیری کنید. هرگونه تشخیص­‌های سلامت روانی یا اطلاعات مرتبطی که می‌­خواهید در درمان آنلاین به اشتراک بگذارید را مورد بحث قرار دهید. نحوه ادامه دادن پیشرفت با یک درمانگر جدید با استفاده از یک شکل جدید از درمان را بررسی کنید.

کمی تحقیق کنید تا با گزینه­‌های مختلف درمان آنلاین آشنا شوید. نوع ارتباطی که می­‌خواهید استفاده کنید را بررسی کنید – ویدئوچت، پیامک یا تماس تلفنی. گزینه­‌های آنلاین مختلف و قیمت­‌ها را بررسی کنید تا بتوانید در مورد خدمات درمانی که فکر می­‌کنید به بهترین شکل نیازهایتان را برآورده می­‌کند تصمیم آگاهانه بگیرید.

سوالاتی که قبل از شروع درمان باید از درمانگر بپرسید

قبل از شروع تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین، باید در مورد درمان سوال کنید. در ادامه مسائلی که باید بررسی کنید ارائه شده است:

  • چطور می­‌توانم کاغذهای اداری را امضا کنم؟ آیا درمانگرتان راهی برای امضای الکترونیکی فرم‌­ها، برای مثال برنامه درمان یا فرم رضایت، فراهم کرده؟
  • اطلاعات من چگونه محرمانه می‌­ماند؟ هر خدمات ویدئوچت یا ایمیلی که استفاده می­‌کنید باید منطبق با مقررات خاص باشد تا امنیت و محرمانگی اطلاعات­تان تضمین شود.
  • آیا بیمه من این درمان را پوشش می­‌دهد؟ بیشتر شرکت­‌های بیمه درمان آنلاین را پوشش نمی­‌دهند. پس باید از درمانگر در مورد قبول کردن بیمه سوال کنید. همچنین می­‌توانید با شرکت بیمه تماس بگیرید و گزینه­‌هایی که دارید را بررسی کنید.
  • هزینه آن چقدر است؟ درمان آنلاین معمولا ارزان­تر از درمان حضوری است. ولی اگر می­‌خواهید با درمانگر خودتان جلسات آنلاین داشته باشید قیمت لزوما تغییر نمی­‌کند.
  • به چه نوع فناوری نیاز دارم؟ در مورد نیاز به دانلود اپ‌­ها یا نرم­‌افزارهای خاص سوال کنید. همچنین، امکان ویدئوچت با تلفن همراه یا نیاز به کامپیوتر را بررسی کنید.
چگونه در قرنطینه شریک زندگی خوبی باشیم؟
بخوانید

مسائل مربوط به کروناویروس که باید به آن‌ها رسیدگی کنید

اگر به خاطر رعایت کردن فاصله­‌گیری اجتماعی به صورت آنلاین با درمانگر ملاقات می­‌کنید، احتمالا مسائلی در رابطه با کروناویروس دارید که می­‌خواهید در موردشان صحبت کنید.

در ادامه چند مثال ارائه شده است:

  • وقتی ارتباط اجتماعی­‌ام را کاهش داده‌­ام چطور می­‌توانم سلامت روانی‌­ام را مدیریت کنم؟
  • در مورد اضطرابی که بابت کروناویروس دارم چه کاری می­‌توانم انجام دهم؟
  • حالا که زمان بیشتری را در خانه سپری می­‌کنم، چه کارهایی می­‌توانم انجام دهم تا سلامت روانی­‌ام را تا جای ممکن حفظ کنم؟
  • آیا تمرین­‌ها یا استراتژی­‌های خاصی برای ایجاد قدرت ذهنی وجود دارد؟
  • چطور با فرزندانم در مورد کروناویروس صحبت کنم؟
  • در مورد استرس مالی در طول این مدت چه کاری از دستم برمی­‌آید؟
تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین در طول شیوع ویروس کرونا

سخن آخر فکر بنیان

چه درمان آنلاین را به عنوان جایگزین جلسات رو در رو قبول کنید و چه احساس کنید بار سنگینی است که روال عادیتان را مختل می‌کند، جلسات مجازی احتمالاً در طول پاندمی کروناویروس افزایش پیدا می­‌کنند.

شاید متوجه شوید که تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین یا تماس­‌های تلفنی برای شما و نیازهایتان بهتر است. ولی اگر متوجه شدید که جلسات حضوری را ترجیح می­‌دهید، نیازی به نگرانی نیست. وقتی نیاز به فاصله­‌گیری اجتماعی کمتر شد، می­‌توانید جلسات رو در رو را از سر بگیرید.

گردآوری شده توسط دکتر حسام سیف‌زرگر؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط