حمایت از عزیزی که به کرونا مبتلا شده است

مقاله حمایت از عزیزی که به کرونا مبتلا شده است حاوی اطلاعات سودمندی است تا با مطالعه آن از عزیزان خود حمایت کنید. امیدواریم که با رعایت نکات و فاصله اجتماعی هیچ کس دچار بیماری کرونا نشود ولی این تنها آرزویی بیش نیست چرا که به گواه آمار بیش از بیست هزار نفر از ایرانی‌های عزیز درگیر این ویروس شده و بیش از هزار نفر نیز بر اثر آن جان باخته‌اند.

آیا کسی را می‌شناسید که به کرونا مبتلا شده و نمی‌دانید چطور می‌توانید به بهترین شکل از او حمایت کنید؟ شاید این شخص تلفن را جواب نمی‌دهد یا می‌دانید که در حال تقلا کردن است. در حالیکه نمی‌توانید به صورت فیزیکی در کنار کسی که قرنطینه شده یا آلوده به ویروس کرونا است حضور داشته باشید، قطعاً احساس نگرانی می‌کنید و نمی‌دانید چطور می‌توانید به او کمک کنید.

ما به شما اطمینان می‌دهیم که نگرانی‌هایتان کاملاً درست است، به خصوص در طول این دوران پراسترس که فاصله‌گیری اجتماعی و قرنطینه کردن خود (self-quarantine) به سرعت در حال تبدیل شدن به وضعیت نرمال جدید است. مطالعه سال 2012 منتشر شده در مجله Comprehensive Psychiatry در مورد تأثیر سارس (SARS) روی سلامت روان عنوان کرد قرنطینه شدن احتمال تجربه علائم افسردگی بعد از سه سال را افزایش داد.

علاوه بر این، افرادی که مشکلات سلامت قبلی داشتند، مانند اختلال اضطراب، بیشتر در ریسک نتایج روانی منفی خود قرنطینه کردن بودند. به طور خاص، نداشتن یک روتین نرمال و فقدان تماس فیزیکی و اجتماعی با دیگران به وضوح منجر به احساس انزوا، سرخوردگی و کسالت شد.

به همین دلایل، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید خلاقیت به خرج دادن در مورد نحوه حمایت کردن از دور است. در ادامه مقاله حمایت از عزیزی که به کرونا مبتلا شده است، ایده‌هایی در مورد کمک به فردی که با ویروس کرونا زندگی می‌کند (یا فعالانه از آن اجتناب می‌کند) همزمان با حفظ امنیت خود ارائه شده است.

تماس بگیرید

ساده‌ترین گام اول تماس مستقیم با فرد و پرسیدن احوال اوست. بهتر است بیشتر از قبل در تماس باشید، از احوال طرف مقابل خبر بگیرید و مانع از ایجاد شدن احساس انزوا در او شوید.

  • اگر می‌خواهید نسبت به زنگ زدن معمولی تماس بیشتری برقرار کنید، بسته به توانایی طرف مقابل در استفاده از فناوری، می‌توانید از ویدئو چت کردن با اپ‌هایی مانند فیس تایم استفاده کنید.

اگر چند بار با او تماس گرفته‌اید و جواب نداده است و واقعاً نگران امنیت او هستید، می‌توانید درخواست کمک اضطراری کنید تا شرایط او را بررسی کنند.

فاصله‌گیری اجتماعی برای کمک به توقف انتشار ویروس کرونا
بخوانید

گوش کنید و در مورد کاری که می‌توانید برای کمک کردن انجام دهید سوال کنید

اگر دوست یا عزیزتان از طریق تلفن با شما صحبت نمی‌کند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید فراهم کردن یک گوش شنوا است. صرفاً گوش دادن و حمایت کردن می‌تواند مهم‌ترین چیزی باشد که در طول این زمان انجام می‌دهید.

در مورد کاری که می‌توانید برای کمک کردن انجام دهید سوال کنید، ولی حتماً انجام دادن کارهای خاص یا تحویل دادن آیتم‌های خاص را نیز پیشنهاد کنید. آیا سگی دارد که باید بیرون برود یا کارهای بیرون از خانه‌ای دارد که می‌توانید انجام بدهید؟ این فرد ممکن است از لحاظ ذهنی کاملاً درگیر باشد و نتواند در مورد آنچه در لحظه به آن نیاز دارد فکر کند یا احساس کند سربارتان شده است.

با فرد مبتلا به کرونا در تماس باشید

غذا و خواربار ببرید

فردی که به کروناویروس مبتلا شده ممکن است وقت نکرده باشد مواد لازم یا غذای کافی برای دوران قرنطینه خود جمع‌آوری کند. می‌توانید چند غذای سالم فریز شده آماده کنید یا یک کیسه خواروبار تازه روی ایوان او بگذارید.

غذاهای سالم مانند غلات سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌ها همراه با خوراکی‌هایی که ماندگاری طولانی دارند بهترین گزینه‌ها هستند. سایر آیتم‌ها عبارت‌اند از پودر لباسشویی، صابون، خمیردندان، ضدعفونی‌کننده دست و دستمال توالت (اگر موجودی فروشگاه اجازه دهد). فقط اطمینان حاصل کنید که بدون تماس این ایتم‌ها را تحویل می‌دهید تا از گسترش دادن بیماری اجتناب کنید.

غذا و خ

در رسانه‌های اجتماعی با هم در ارتباط باشید

اگر در طول پاندمی رسانه‌های اجتماعی وجود نداشت چه می‌کردیم؟ اگر دوست یا عزیزتان در یکی از پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام یا اسنپ‌چت حضور دارد، با به اشتراک گذاشتن عکس یا آپدیت‌ها با او در تماس باشید.

بهترین رویکرد استفاده از رسانه‌های اجتماعی در این دوران متعادل کردن مثبت‌اندیشی با واقعیت است. فردی که به خاطر کروناویروس در قرنطینه به سر می‌برد نیازی نیست بشنود که باید در خانه بماند. این فرد بیشتر از هر چیزی به تماس اجتماعی و حمایت نیاز دارد.

نامه بفرستید

اگر دوست یا عزیزتان مسن است (بالای 65 سال)، احتمالاً از دریافت نامه یا کارت از طریق پست بیشتر خوشحال می‌شود. یک کارت دستنویس چیزی است که وقتی احساس می‌کنند به حمایت نیاز دارند یا درگیر احساس انزوا هستند می‌توانند بارها و بارها آن را بخوانند.

بده و بستان ترتیب بدهید

اگر نمی‌توانید بیرون بروید و خواروبار یا سایر لوازم را به دوست یا عزیزتان تحویل بدهید، یک گزینه دیگر استفاده از خدمات تحویل است.

تغییر دادن نوع درمان از حضوری به آنلاین در طول شیوع ویروس کرونا
بخوانید

این ممکن است شامل خدمات تحویل محلی خواربار، نیازهای مراقبت شخصی و دارو و یا حتی خدمات تحویل کتاب، مجله و غیره توسط دیجیکالا یا آیتم‌های دیگر برای کمک به وقت گذراندن باشد.

همچنین می‌توانید بررسی کنید که خدمات تحویل جدید در جامعه راه‌اندازی شده یا نه، مانند کمک همسایگان به یکدیگر یا گروه‌های اجتماعی خاص که خدمات تحویل برای افراد داخل قرنطینه ارائه می‌کنند.

بررسی جامعه محلی دوست یا عزیزتان یک راه برای انجام این کار است. می‌توانید گروه‌های فیسبوک محلی را بررسی کنید یا با کسی که در آن منطقه می‌شناسید تماس بگیرید.

یک فعالیت مشترک انجام دهید

یک راه برای حفظ ارتباط اجتماعی پیشنهاد کردن یک فعالیت مشترک است که باعث می‌شود مدام با هم تماس داشته باشید. برای مثال، خواندن یک فصل از یک کتاب و صحبت کردن به صورت آنلاین در مورد آن، نوشتن در یک ژورنال آنلاین با همدیگر یا تماشا کردن یک فیلم به صورت همزمان و پیام دادن در مورد قسمت‌های مورد علاقه.

ایده‌های دیگر شامل تماشای سریال‌های فیلیمو یا نماوا، بازی‌های آنلاین یا گوش دادن به کتاب‌های صوتی در نوار است. انجام دادن یک فعالیت مشترک باعث می‌شود فرد مقابل کاری برای انجام دادن داشته باشد و برای شما هم دلیل می‌شود تا مدام با او در تماس باشید.

در دوران قرنطینه فعالیتهای روتینی انجام دهید

راه‌هایی برای کاهش احساس تنهایی در طول کروناویروس

در ادامه مقاله حمایت از عزیزی که به کرونا مبتلا شده است نکاتی را در ارتباط حفظ سلامت روان‌شناختی در دوران قرنطینه را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

با رعایت نکات زیر و به اشتراک گذاری آن به خود و عزیزانتان کمک کنید.

یک فعالیت مشترک انجام دهید

در حالیکه نباید کاری کنید فردی که در انزوا به سر می‌برد بیشتر از حد نیاز نسبت به شرایط جهان نگران شود، منبعی از اطلاعات درست بودن به رفع باورهای نادرستی که این فرد ممکن است از طریق رسانه‌های اجتماعی بدست آورده باشد کمک می‌کند.

این به معنای مطلع نگه داشتن خود از طریق گوش دادن به منابع معتبر خبری مانند سازمان‌های خبری بزرگ، سازمان‌های بهداشت عمومی و مشاوران دولتی است.

افرادی که در قرنطینه هستند در صورت داشتن اطلاعات و ارتباط مبهم که در طول شیوع پاندمی ممکن است، احتمال بیشتری دارد احساس پریشانی کنند. هر کاری که می‌توانید برای به حداقل رساندن تأثیر این مسائل انجام دهید، برای مثال به اشتراک گذاشتن اطلاعات قابل اطمینان به اندازه‌ای که صلاح می‌دانید.

در مورد مسائل مالی سؤال کنید

درحالیکه سوال پرسیدن در مورد مسائل مالی راحت نیست، اگر می‌دانید که دوست یا عزیزتان ممکن است با فشارهای مالی روبرو باشد یا دستمزدی زندگی می‌کند و پس‌انداز ندارد، بهتر است در مورد وضعیت مالی سؤال کنید.

ویروس کرونا (COVID-19) و آنفولانزا؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها
بخوانید

اگر می‌توانید از لحاظ مالی کمک کنید، این کار موقتاً فشار روی دوش آنها را برمی‌دارد. بسته به میزان صمیمتی که با فرد مقابل دارید، می‌توانید کمک به سروسامان دادن وضعیت مالی یا پرداخت کردن صورت‌حساب‌ها برای کمتر کردن فشار روانی و کمک در صورت امکان را پیشنهاد کنید.

یک روتین به آنها بدهید

داشتن روتین روزانه در طول دوره انزوا یا قرنطینه احتمالاً به سلامت روانی و خلق‌وخوی فرد کمک می‌کند. خوابیدن به اندازه کافی، ورزش منظم و خوابیدن سر یه ساعت مشخص به اندازه سایر مواقع در طول دوره انزوا مهم هستند.

اگر احساس می‌کنید دوست یا عزیزتان برای حفظ احساس نرمال بودن تقلا می‌کند، به او کمک کنید یک روتین ایجاد کند تا از دوره انزوا یا قرنطینه عبور کند.

خودتان را آماده کنید

اگر نمی‌دانید چطور می‌توانید به بهترین شکل از سلامت روانی دیگران در طول پاندمی حمایت کنید، گروه آموزشی فکر بنیان کمک‌های روانشناختی آنلاین از طریق این صفحه ارائه می‌کند که کمک می‌کند برای حمایت کردن به بهترین شکل از عزیزانتان آماده شوید. اگر در مورد سلامت روانی عزیزتان نگران هستید، می‌توانید به درمان آنلاین یا حمایت چتی مراجعه کنید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که در طول این زمان دشوار باید از سلامت روانی خودتان هم مراقبت کنید. این به معنای زمان بیشتر برای فعالیت‌های مراقبت از خود است، اگرچه به نظر می‌رسد آخرین چیزی است که برای آن وقت دارید. ورزش کردن را ادامه بدهید، به اندازه کافی بخوابید، ویتامین مصرف کنید، غذای سالم بخورید، مدیتیشن کنید و به طور کلی کاری که معمولاً در طول یک دوره استرس‌زا یا گذار انجام می‌دهید را تشدید کنید

مقاله مدیریت اضطراب و نگرانی در روزهای مقابله با کرونا را بخوانید.

کلام آخر فکر بنیان

در حالیکه قطعاً بسیاری از افراد تاثیرات روانی منفی کرو ناویروس را تجربه خواهند کرد، گام‌هایی برای حمایت از عزیزی که آلوده شده وجود دارد که در مقاله حمایت از عزیزی که به کرونا مبتلا شده است به آن پرداختیم. این در ابتدایی‌ترین مفهوم خود به معنای گوش دادن با دلسوزی، حضور داشتن و تشخیص دادن بهترین شکل پیشنهاد کردن حمایت و مراقبت در این زمان بر اساس نشانه‌های فرد مقابل است.

ترجمه شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0UlMEElM0NkaXYlMjBpZCUzRCUyN21lZGlhYWQtbFBKZyUyNyUzRSUzQyUyRmRpdiUzRQ==[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط