نگرش مثبت را اتخاذ کنید

نگرش مثبت در دنیای روابط قطعاً درست است. همان‌طور که بیش‌تر ورزشکاران موافق‌اند که برنده شدن تا نود درصد مربوط به نگرش مثبت است و فقط ده درصد کار شدید لازم دارد.

ازدواج‌های بهاری و تابستانی با نگرش مثبت خلق و حفظ می‌شوند. وجه مشخصه ازدواج‌های پاییزی و زمستانی هم نگرش منفی زوجین است.

آنچه ما فکر می‌کنیم به میزان زیادی روی کاری که انجام می‌دهیم اثر می‌گذارد. اعمال ما نیز به نوبه خود روی احساساتمان اثر می‌گذارند. این ارتباط بین نگرش و اعمال ما درهای امید را به روی تمام زوج‌ها باز می‌کند. اگر ما بتوانیم افکارمان را تغییر دهیم، می‌توانیم فصل ازدواجمان را نیز تغییر دهیم.

معمول‌ترین اشتباهی که زوجین مرتکب می‌شوند این است که می‌گذارند عواطف منفی‌شان طرز رفتارشان را تعیین کند. آن‌ها که قدرت نگرش مثبت را نمی‌شناسند، نمی‌توانند به عالی‌ترین توان بالقوه ازدواجشان دست یابند.

ما مدت‌هاست که قدرت نگرش مثبت در حوزه تجارت را تشخیص داده و به رسمیت شناخته‌ایم. نگرش این دو فروشنده متفاوت را در نظر بگیرید:

  • یکی فکر می‌کند، این مردم به جاروبرقی احتیاج دارند. من بهترین نوع جاروبرقی در بازار را دارم و می‌توانم آن را به آن‌ها نشان بدهم. من می‌دانم که آن را می‌خواهند. پس می‌توانم کمکشان کنم که آن را به دست بیاورند.
  • اما فروشنده دیگر فکر می‌کند، مردم علاقه‌ای به خریدن جاروبرقی ندارند. آن‌ها فکرشان خیلی مشغول است. به‌علاوه اگر هم آن را بخواهند پول خریدنش را ندارند. کدام فروشنده موفق می‌شود؟

در این مقاله می‌خواهیم کمکتان کنیم تا توان بالقوه‌تان برای نگرش مثبت را بیشتر کنید و با این کار موفقیت بیشتری در زندگی زناشویی‌تان کسب کنید.

دیدگاه روحانی و معنوی درباره دنیا و زندگی باعث می‌شود تا زوج‌ها ذهنیت و نگرش مثبت داشته باشند. شاید بپرسید: «این دیدگاه روحانی و معنوی چیست که از نگرش مثبت حمایت می‌کند؟»

قبل از هر چیز، این دیدگاه حاکی از آن است که:

  1. هر انسانی برای این خلق شده که سهمی ارزشمند به جهان ادا کند.
  2. ثانیاً، خداوند به هرکسی استعدادهای بی‌همتایی عطا کرده است. (ازجمله به آن‌هایی که مشکل ذهنی و جسمی دارند).
  3. ثالثاً هرکسی نقش یگانه و منحصربه‌فردی در زندگی دارد.
  4. چهارم اینکه ازدواج ایده خداست؛ بنابراین زن و مرد برای این خلق شده‌اند تا به‌صورت یک تیم با هم کار کنند. هرکسی نقاط ضعف و قوتی دارد. هر زنی قرار است مردی را کامل کند و هر مردی زنی را. اگر زن و مرد یاد بگیرند که این کار را بکنند، دستاوردهایی بسیار بیشتر از آنچه که می‌توانستند تنهایی خلق کنند خلق خواهند کرد.
آیا عشق باید به ازدواج بيانجامد؟
بخوانید

پنجم، هدف ازدواج این است که زن و شوهر داوطلبانه به یکدیگر خدمت کنند و کمک کنند تا هر یک به نهایت توان بالقوه‌اش برای گسترش خیر و نیکی در جهان برسد.

نگرش مثبت

درهم شکستن چرخه منفی‌بافی

انتخاب نگرش مثبت به چه معناست؟

  • اولاً ما باید طرز فکر منفی‌مان را تشخیص دهیم.

بیش‌تر ما معمولاً نگرش منفی‌مان را توجیه می‌کنیم و عذر و بهانه‌ای برای آن می‌تراشیم. ما می‌گوییم: «وقتی اونا با من این‌طور رفتار می‌کنن چطور انتظار دارین که مثبت باشم؟» یا همان‌طور که زنی با اشاره به شوهرش در دفتر کارم می‌گفت: «آره. نگرش من منفی‌یه. علتش هم اونه. اوناهاش. همون که اونجا نشسته.»

مادام که ما نگرش منفی‌مان را توجیه کنیم هیچ‌وقت تغییر نمی‌کند؛ اما اگر از فصل زمستان خسته شده‌ایم و می‌خواهیم امیدهای بهاری را از نو احساس کنیم، باید تشخیص دهیم که نگرش منفی‌مان باید تغییر کند.

طرز فکر ما رفتارمان را تعیین می‌کند. اگر ما منفی فکر کنیم، به‌طور مخربی رفتار خواهیم کرد؛ اما اگر مثبت فکر کنیم، اعمالمان هم مثبت خواهد بود.

  • گام دوم به سمت نگرش مثبت این است که خصایص مثبت همسرتان را تشخیص دهید.

پیشنهاد می‌کنیم که فهرست مکتوبی تهیه کنید. از خدا بخواهید که تمام خصوصیات مثبت همسرتان را به خاطرتان بیاورید و بعد آن‌ها را روی کاغذ بنویسید.

می‌توانید از فرزندانتان هم کمک بگیرید و مثلاً بگویید: «من الان دارم روی نگرشم نسبت به پدرتون (مادرتون) کار می‌کنم و می‌خوام بعضی از خصوصیات مثبت اونو پیدا کنم. میشه به من بگین که چه چیزایی رو در پدرتون (مادرتون) دوست دارین و تحسین می‎کنین؟ من می‌خوام فهرست تهیه کنم.»

نه تنها پاسخ خوبی از فرزندانتان خواهید گرفت، بلکه روی طرز فکر آن‌ها نیز اثر خواهید گذاشت و آن را مثبت‌تر خواهید کرد. اگر همسرتان با بچه‌ها بدزبانی یا بدرفتاری کرده، می‌توانید پیش از درخواستتان از آن‌ها بگویید: «می دونم که شما از بعضی جهات از پدرتون (مادرتون) رنجیده‌این. منم همین‌طور؛ اما من حالا سعی دارم نگرشمو عوض کنم و نقاط مثبت اونو و کمک‌هایی که به زندگی ما می‌کنه رو ببینم. برای این کار هم به کمک شما احتیاج دارم.»

چرا مردان ازدواج را به تعویق می اندازند؟
بخوانید

با توکل به خدا و به کمک بچه‎هایتان احتمالاً می‌توانید فهرست خوبی از خصایص مثبت همسرتان تهیه کنید؛ اما حتی اگر فهرستتان کوتاه است، دست‌کم چیز مثبتی دارید که روی آن تمرکز کنید.

  • گام سوم، تمرکز کردن روی آن خصایص مثبت است.

ابتدا خدا را برای هر یک از آن‌ها فکر کنید. اگر عمیقاً رنجیده‌اید و می‌خواهید پیش از شکرگزاری به درگاه خدا از رنجش‌هایتان برای خدا بگویید، این کار مجاز است.

دعایتان می‌تواند شبیه این باشد: «خدای مهربان، تو می‌دونی که شوهرم (زنم) چطور با من رفتار می‌کند. می‌دونی که من چقدر احساس رنجش و درد و خشم می‌کنم؛ اما خدا را شکر می‌کنم که اون خیلی هم بد نیست. این‌ها خصوصیات خوب اونه که می‌خوام به خاطرش شکرگزاری کنم. متشکرم که اون…».

هرروز فهرستتان را بخوانید و به خاطر خصایص مثبت همسرتان خدا را شکر کنید. از خدا بخواهید تا طرز فکر شما را تغییر داده و مثبت کند.

به همسرتان بگویید که از نگرش منفی و محکوم‌کننده‌تان نسبت به او خسته شده‌اید و فهمیده‌اید که سخنرانی‌های منفی‌تان کمکی به زندگی‌تان نکرده و حالا می‌خواهید متوقفشان کنید.

  • گام چهارم این است که از خدا بخواهید یک دیدگاه معنوی نسبت به همسرتان به شما ببخشد.

از خدا بخواهید تا نگرش مثبت به شما ببخشد. خدا را شکر کنید که همسرتان خصایص مثبت هم دارد و در نتیجه بی‌نهایت ارزشمند است. به خاطر موهبت‌ها و استعدادهای بی‌همتای همسرتان از خدا تشکر کنید و خدا را شکر کنید که همسرتان مثل هر انسان دیگری نقش منحصربه‌فردی در دنیا ایفا می‌کند.

خدا را شکر کنید که این زندگی مشترک را به شما عطا کرده و ازدواجتان را برکت ببینید نه بلا. سپس خدا را شکر کنید که شما را قادر ساخته تا به همسرتان کمک کنید که سهم بی‌همتای خودش را در قلمرو خدا ایفا کند.

سپس چیزهای مثبتی را که در همسرتان می‌بینید به او بگویید. برای خودتان هدفی بگذارید، مثلاً در ماه اول هر هفته یک تعریف، ماه دوم هر هفته دو تعریف و ماه سوم هر هفته سه تعریف از او بکنید تا سرانجام به جایی برسید که هرروز دست‌کم یک تعریف از همسرتان بکنید.

در ادبیات حکیمانه کهن می‌خوانیم که: «زبان، قدرت زندگی و مرگ دارد.» (ضرب‌المثل‌ها). وقتی همسرتان را تحسین و تأیید کنید می‌توانید جان تازه‌ای به ازدواجتان ببخشید. وقتی به‌جای واژه‌های محکوم‌کننده و ملامت بار، از تأیید و تحسین استفاده می‌کنید چیزی درون همسرتان کم‌کم به‌سوی شما جذب می‌شود.

چرا پیش از عاشق شدن سؤالات کافی نمی‌پرسیم؟
بخوانید

به‌مرور زمان او نیز نگرش مثبت‌تری پیدا می‌کند و به زودی رفتار مثبت‌تری نیز در پی می‌آید. این فریبکاری نیست بلکه صرفاً حاصل طبیعی احساس ارزشمند بودن و مورد قدردانی بودن است.

می‌توانیم بشنویم که برخی می‌گویند: «اما رفتار منفی همسرم چی؟ نگرش من که نمی‌تونه اونو تغییر بده.» شاید فوراً نه اما نگرش مثبت شما روندی را در رابطه‌تان به حرکت می‌اندازد و فضایی خلق می‌کند رفتار همسرتان را نیز می‌تواند تغییر داده و بهتر کند؛ به عبارت دیگر، نگرش مثبتی که به‌صورت کلام تأییدآمیز بیان شود.

برای شکستن چرخه منفی‌بافی:

  • طرز فکر منفی‌تان را تشخیص دهید.
  • خصایص مثبت همسرتان را بنویسید.
  • یاد بگیرید که روی خصایص مثبت همسرتان تمرکز کنید.
  • از خدا بخواهید که از دیدگاه روحانی و معنوی نسبت به همسرتان برخوردارتان کند.
  • با واژه‌های تأییدآمیز از همسرتان تعریف و تمجید کنید.

معمولاً پاسخ مثبتی خلق می‌کند. یخ زمستان کم‌کم آب می‌شود و امید و انتظار بهار متولد می‌شود. این روان‌شناسی عمیق یا الهیات عمیق نیست بلکه صرفاً عقل سلیم است.

چنانچه نگرش مثبت را اتخاذ کنید به‌احتمال‌قوی برنده می‌شوید. به خودتان بگویید که می‌توانید همسر بهتری باشید و همسر بهتری خواهید شد. به خودتان بگویید که همسرتان می‌تواند تغییر کند و مثبت‌تر شود و همسرتان این‌طور خواهد شد. به خودتان بگویید که به یاری خدا بار دیگر بهار را خواهید دید؛ و به‌احتمال‌قوی آن را خواهید دید.

انتخاب نگرش مثبت برای تمام فصول ازدواج مؤثر است. اگر ازدواجتان در فصل زمستان است، انتخاب نگرش مثبت می‌تواند شما را در جاده بهار بگذارد.

در یک ازدواج پاییزی، تمرکز روی نقاط قوت و وجوه مثبت همسرتان می‌تواند راه‌های ارتباط را باز کند و مانع از این شود که پاییز ازدواجتان به زمستان بینجامد.

در ازدواج بهاری یا تابستانی نیز اتخاذ نگرش مثبت باعث شکوفایی بیش‌تر رابطه‌تان شده و کمکتان خواهد کرد تا فضای گرم‌تری در زندگی مشترکتان خلق کنید.

منبع

کتاب چهار فصل ازدواج؛ نوشته دکتر گری چاپمن؛ ترجمه سیمین موحد

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط