افراد گروه S چه شخصیتی دارند؟

افراد گروه S که با رنگ سبز هم شناخته می‌شوند، دو ویژگی درون‌گرا و مردم‌محور را دارند. Sها افرادی حمایتگر، آرام، مهربان، متواضع، خوددار، وفادار، صبور و کمی خجالتی هستند.

آن‌ها افرادی اجتماعی بوده و همواره به دنبال کسب آرامش می‌باشند. Sها عاشق محیط‌های ثابت، آرام و یکنواخت هستند و دوست دارند در هر زمان فقط یک کار را به انجام برسانند.

گرچه کارهای تکراری و یکنواخت ممکن است برای برخی افراد به‌خصوص افراد گروه‌های D و I خسته‌کننده باشد، اما برای Sها اینگونه نیست و وجود اوضاع ثابت و منظم به آن‌ها اطمینان خاطر می‌دهد.

یک عبارت قدیمی می‌گوید «باید مکانی برای هرچیز وجود داشته و همه‌چیز هم در مکان خودش باشد» این جمله احتمالاً اولین بار توسط یک فرد با این تیپ شخصیتی گفته شده است.

افراد گروه S غافلگیر شدن را دوست ندارند و اغلب از هیجانات و امور اتفاقی پرهیز می‌کنند در واقع آن‌ها با امور آشنا و قابل انتظار به نسبت مسائل ناشناخته و غافلگیرکننده راحت‌ترند.

اگر همه‌چیز روی روال باشدS ها احساس راحتی می‌کنند زیرا می‌دانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. یکی از راه‌های شناخت افراد این گروه این است که آن‌ها اغلب از همان راه همیشگی به محل کارشان می‌روند، در همان رستوران همیشگی غذا می‌خورند و غذای همیشگی خود را سفارش می‌دهند.

این افراد وقتی فیلمی را دوست دارند آن را چندبار می‌بینند و برای تعطیلات احتمالاً به همان محلی می‌روند که همیشه می‌رفته‌اند.

افراد گروهS   نخستین کسانی هستند که زمانی که کسی نیازمند کمک و حمایت باشد به یاری آن‌ها می‌شتابند. حتی می‌توان گفت این افراد بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند تا در مواقع نیاز بتوانند کنار دیگران باشند. البته آن‌ها هم تمایل دارند مطمئن باشند سایرین نیز همیشه در کنارشان خواهند ماند.

Sها ملیح و شیرین هستند و همواره باعث شادی دیگران می‌شوند و این قابل تحسین است. ممکن است شما هم مانند من نتوانید فردی از این گروه را به خاطر آورید که از او خوشتان نیاید زیرا آن‌ها قلب بزرگی دارند و حتی به راحتی می‌توانند در ماشین خود، برای کودک اتومبیل مقابل آن‌ها دست تکان دهند و با او دوست شوند.

این افراد پررو و پرمدعا نیستند و تا زمانی که در کنارشان هستید احساس آرامش می‌کنید البته گاهی خونسردی و آرامی زیاد آن‌ها ممکن است حوصله شما را سر برده و احساس کنید نیازمند کمی هیجان هستید ولی محدوده شما تا زمانی که کنارشان باشید آرام است زیرا این افراد از کشمکش و بحث‌وجدل بیزار هستند.

Sها متواضع و فروتن بوده و ترجیح می‌دهند در جایگاه دوم، سوم و حتی چهارم باشند و آن‌ها بیشتر تمایل دارند دیگران را درحالی‌که درگیر کار هستند تماشا کنند ولی خودشان در صورت امکان درگیر آن کار نشوند. از این‌رو افراد با این تیپ شخصیتی اغلب صندلی عقب را انتخاب می‌کنند و ردیف‌های جلو را برای سایر افراد خالی می‌گذارند تا به دیگران فرصت اول بودن را بدهند.

زبان عشق همسرتان را یاد بگیرید
بخوانید

در واقع آن‌ها همه تلاش خود را می‌کنند تا شما و احساس محبوب بودن و مورد حمایت قرار گرفتن بکنید. ممکن است اغلب ما به افرادی که شخصیت ارباب منش دارند علاقه‌ای نداشته باشیم ولی افراد گروه S کاملاً برعکس هستند از این‌رو مثبت و دوست‌داشتنی‌تر از سایرین به نظر می‌رسند زیرا فرصت برتر بودن را به ما می‌دهند!

درصد فراوانی

در تحقیق‌های انجام شده، درصد فراوانی این گروه بین 30 الی 35 تخمین زده شده است.

افراد گروه S چه شخصیتی دارند؟

نقاط قوت

افراد گروه S افرادی یاری‌رسان هستند و همواره به دنبال راهی برای کمک کردن و همکاری با دیگران هستند. آن‌ها هرکاری می‌کنند تا شما احساس محبوب بودن کنید.

افراد S همه‌چیز را آسان می‌گیرند و از این آسان‌گیری خود سود می‌برند. آن‌ها به زندگی مانند یک دریای آرام نگاه می‌کنند تا یک اقیانوس متلاطم. در واقع این افراد معلوم علی‌رغم اینکه امواج را دوست دارند ولی ترجیح می‌دهند در یک مسیر ثابت همیشگی باشد. از این‌رو به راحتی آشفته نمی‌شوند.

گروه S ملاحظه‌کار و محتاط بوده، خطر نمی‌کند و همه جوانب کار را بررسی می‌نماید. در واقع والدینی که فرزند گروه S دارند هیچ‌گاه نگران انجام کارهای عجیب و خطرناک مانند آتش‌بازی، پرش از ارتفاع یا خراب کردن وسایل منزل از سوی فرزندشان نخواهند بود و موجب می‌شود والدین فرزندان گروه D را به آن‌ها غبطه بخورند.

افراد گروه با سیاست هستند. آن‌ها خوش‌فکر بوده و می‌توانند همه‌چیز را از دیدگاه افراد مختلف ببینند. آن‌ها قادرند چشم دیگران را برای خلق یک محیط هماهنگ‌تر و روابط دوستانه‌تر باز کنند. حتی یک مثالی درباره افراد گروه S وجود دارد که می‌گوید وقتی کسی حرفی را می‌زند آن‌ها می‌گویند «تو درست می‌گویی» اگر در همان زمان کسی حرف مخالف آن‌ها را هم بزند Sها به طرف دوم هم می‌گویند «تو درست می‌گویی!» در این میان اگر کسی اعتراض کند که چطور هم نفر اول درست می‌گوید هم نفر دوم، می‌دانید جواب آن‌ها چیست؟ «دوست من تو هم درست می‌گویی!»

این به علت بی‌ثباتی یا چاپلوسی افراد این گروه نیست آن‌ها تنها از زوایای مختلف به قضیه نگاه می‌کنند و حتی می‌توانند هر سه نفر را قانع کنند که چگونه هر سه آن‌ها درست می‌گویند. در واقع این فقط توانایی گروه S است زیرا آن‌ها می‌توانند جوانب مختلف را در هرکار ببینند.

با توجه به این موضوع و اینکه افراد این گروه درون‌گرا و البته مردم‌محور بوده و به نیازهای احساسات و امیال دیگران توجه می‌کنند، می‌توان با صراحت عنوان کرد که قادرند رهبران خوبی باشند زیرا آن‌ها مانند یک مربی رهبری می‌کنند نه یک دیکتاتور و همان‌طور که می‌دانید میان دو کلمه رهبر و مدیر تفاوت زیادی وجود دارد.

افراد گروه S کسی را به دردسر نمی‌اندازند. طبع دورنگری آن‌ها کمک می‌کند که بخش‌های روشن زندگی را ببینند. آن‌ها افرادی احساساتی، قابل اعتماد، وفادار، صبور، همدل و خوش‌قلب هستند و به اصول و قوانین احترام می‌گذارند.

افراد گروه D چه شخصیتی دارند؟
بخوانید

این افراد خالصانه و بی‌ادعا به دیگران خدمت می‌کنند و با آن‌ها به راحتی تعامل و همکاری می‌نمایند. افراد این گروه اغلب فعال بوده و درعین‌حال به دنبال ساده‌ترین راه‌حل‌ها می‌گردند.

بعضی‌ها فکر می‌کنند افراد گروه S انسان‌های خیلی تأثیرگذاری نبوده و در حاشیه هستند درحالی‌که حضور آن‌ها همیشه احساس می‌شود و بدون وجود این اشخاص گروه‌های D، I وC  هرگز نمی‌توانند کامل شده یا به پیش بروند.

افراد گروه S چه شخصیتی دارند؟

نقاط قابل بهبود

نقاط قابل بهبود هم مانند نقاط قوت وجود دارد. بیشتر اوقات ما براساس نقاط قوتمان عمل می‌کنیم و زمانی که متناسب با احساس و شخصیت خود زندگی کنیم در آرامش هستیم.

به عنوان مثال افراد گروه S هنگامی که به عنوان یک فرد حمایتگر و مطیع در یک جمع دوستانه حضور دارند و مورد محبت و توجه هستند، آرامش بیشتری دارند و هنگامی که محیط و شرایط آن‌ها تغییر می‌کند گویا به ناحیه دشمن رفته‌اند. ناگهان احساس می‌کنند مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند و در این زمان نقاط ضعف آن‌ها پدیدار می‌شوند.

افراد گروه S حریم شخصی بسته‌ای دارند و اغلب فاصله خود را با سایرین حفظ می‌کنند. آن‌ها فضای خودشان را دوست دارند و هنگامی که کسی زیاد به آن‌ها نزدیک شود یا به یک‌باره صمیمی و صمیمی‌تر شود احساس ناامنی می‌کنند.

این گروه افراد وابسته‌ای هستند و کمتر به دنبال کسب استقلال می‌روند. آن‌ها وقتی مدتی در یک محیط با شرایط ثابت بوده یا به کار خاصی بپردازند آن عمل بخشی از طبیعت آن‌ها می‌شود و به همین علت اغلب از انجام کارهایی که هرگز انجام نداده‌اند سرباز می‌زنند.

همچنین این افراد نیازمندند همواره کسانی را در کنار خودشان داشته باشند تا تصمیمات آن‌ها را تصدیق کنند و به آن‌ها دلگرمی بدهند، در این صورت از درستی کاری که می‌کنند خیالشان آسوده می‌گردد.

افراد گروه S بیش از هر گروه دیگری احساس ترس می‌کنند و به امنیت نیازمند بوده. آن‌ها بسیار ملاحظه‌کار و محتاط هستند و تمایل دارند درگیر اموری شوند که می‌دانند جواب می‌دهد.

به عبارت دیگر آن‌ها مایلند به جای محک زدن موقعیت‌های ناشناخته از روش‌های استاندارد، عملی و اجراشده کارها استفاده کنند و قبل از اقدام به هرکاری از خروجی آن مطلع باشند. از این‌رو قدرت خطرپذیری کمی دارند و ممکن است در همه عمرشان زندگی ساده و یکنواختی را تجربه کنند.

Sها اغلب برای خشنود کردن دیگران خود را نادیده می‌گیرند و این روحیه زیاد فداکاری در این افراد موجب می‌شود بسیاری از اوقات مورد سوءاستفاده قرار گرفته یا از مسیر اصلی زندگی خود خارج شوند.

افراد گروه S چه شخصیتی دارند؟

شغل‌های مناسب افراد گروه S

یکی از دلایل مهم نیاز به شناخت تیپ‌های شخصیتی و رفتاری رویکرد DISC اهمیت قرار گرفتن آن‌ها در جایگاه شغلی منطبق با خودشان خواهد بود.

بدون در نظر گرفتن الگوی رفتاری و شخصیتی افراد بهره‌وری و کارایی آن‌ها به میزان مطلوب نخواهد بود و متأسفانه فقط ۱۰ تا ۳۵ درصد شانس این وجود دارد – با توجه به درصد فراوانی هریک از گروه‌ها – که افراد به صورت ناآگاهانه در جایگاه شغلی منطبق با الگوی مناسب خود قرار بگیرند.

آیا می‌دانستید تیپ شخصیتی آدم با سلامت جسمی‌اش ارتباط دارد؟
بخوانید

بنابراین اگر سعی کنید به این مسئله و نیازهای متفاوت هر یک از گروه‌ها توجه کنید، می‌توانید به‌وضوح بهره‌وری، ارتباطات و قدرت درک خود افزایش دهید.

افراد گروه S مربیان و مشاوران خوبی در هر زمینه هستند؛ زیرا آن‌ها توانایی ذاتی زیادی در دیدن امور از چشم‌اندازهای مختلف دارند و از اینکه اطراف دیگران باشند لذت می‌برند.

شاید بتوان بهترین نمونه گروه‌های S را در میان مربیان مدرسه و مهدکودک‌ها یافت. ارتباطات صمیمانه با کودکان، آماده کردن درس‌ها با روش‌های خلاقانه، تصحیح دقیق برگه‌ها و حل مشکلات فردی و درسی دانش آموزان و … کارهایی است که یک گروه به خوبی از عهده آن برمی‌آید.

Sها پرستاران، مدیران مؤسسات خیریه، روانشناسان و مددکاران اجتماعی خوبی هستند، زیرا طبیعت آن‌ها وقف شده و قابل اعتماد است و هر کاری را برای کمک و التیام دادن به دیگران انجام می‌دهند. گویا این افراد بهتر از دیگران می‌توانند خود را در موقعیت شما قرار دهند و به همین دلیل به نظر همه دلنشین می‌آیند.

افراد گروه S حسابداران خوبی در تحویلداری بانک یا انجام امور رایانه‌ای در شرکت‌ها هستند. آن‌ها از ثبات و روزمره بودن کارها در ساختار بانک یا شرکت‌ها، لذت می‌برند. باز و بسته شدن درها در ساعات مقرر، صحبت با مشتری‌ها و انجام کارهای روزانه مستمر برای آن‌ها یک شرایط کاری ایده‌آل است.

همچنین افراد گروه S تحلیلگران و متفکران بسیار قابلی هستند. آن‌ها قادرند هر چیزی را به بهترین نحو تحلیل کرده و درباره آن و جنبه‌های مختلفی که در کار وجود دارد به شما مطالبی را ارائه دهند.

در نهایت اینکه Sها منشی‌ها، روسای دفتر و برنامه ریزان خوبی به حساب می‌آیند. آن‌ها بسیار مردم محور بوده و وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند. همچنین چون کمی محتاط و درون‌گرا هستند، بنابراین می‌توانند پشت میزشان نشسته و به کار خود مشغول باشند.

جملات، عبارات مورد علاقه، نشانه‌ها و سمبل‌های افراد گروه S

  • رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود        رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
  • آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند
  • مطمئن – متعهد – آینده‌ساز
  • اول خانواده، سپس کار
  • دست‌ها با هم برای هم، قلب‌ها با هم برای هم
  • یکی برای همه، همه برای یکی
  • آرامش شرط اول زندگی
  • دنیای بدون صداقت، پوچ و بی‌مفهوم
  • خورشید باش که اگر نخواستی به کسی بتابی نتوانی
  • بنی‌آدم اعضای یکدیگرند         که در آفرینش ز یک گوهرند
  • زندگی زیباست ای زیباپسند، زنده اندیشان به زیبایی رسند
  • سبز همیشه سبز
  • دست در دست هم نهیم به مهر …
  • من می‌توانم، صبر کن و ببین

منبع

کتاب مدل جهانی دیسک (DISC) معجزه ارتباطی هزاره سوم؛ نوشته علیرضا تفرشی مطلق، محمدباقر مرادی، سیمین السادات امامیه و محمد دربندی

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.