با هدف زندگی کردن

برای با هدف زندگی کردن ، خیلی ساده مقداری از خودتان را به دیگران بدهید؛ چیزی مثل یک عمل متفکرانه، کلمه‌ای که نشان‌دهنده سپاسگزاری باشد، روحیه بخشیدن، حس تفاهم، یک پیشنهاد به موقع.

چیزی را از سر محبت از ذهن خود بیرون می‌آورید، آن را وارد ذهن و قلب یک نفر دیگر می‌کنید. همین که از احتمالات زیادی که برای با هدف زندگی کردن شما وجود دارند آگاه شوید، اندکی مقهور آن می‌شوید.

با همه گزینه و انتخاب! این همه ایده دارید، ولی وقت کافی برای عملی کردن همه آن‌ها ندارید. از کجا می‌دانید کدام یک برایتان مناسب است؟ آیا همه آن‌ها به اندازه یکسان مناسب‌اند؟

این سؤال، پاسخ راحتی ندارد مگر این‌که بگوییم به حرف دلتان گوش کنید. بهترین گزینه برای شما گزینه‌ای است که «احساس می‌کنید مناسب شماست». از این‌که آن کار را انجام دهید به هیجان می‌آیید و مشتاقید به حرکت درآیید؟

باز هم به یاد داشته باشید که لازم نیست تمام این احتمالات را هم اکنون عملی کنید. اشکالی ندارد از یک کار کوچک شروع کنید و به تدریج به آن شاخ و برگ بدهید.

همچنان که کشف هدفی جدید برای زندگی شما هیجان‌انگیز است باز هم ممکن است از دست‌به‌کار شدن دچار تردید و ترس شوید. در بیشتر موارد، مدتی طول می‌کشد تا این مسئله حل شود.

عجله نکنید و سعی نکنید در روند تحول شتاب‌زده عمل کنید. به یاد داشته باشید در ازای هر تحول بیرونی، یک تحول درونی نیز بکنید!این سخن به خصوص زمانی درست است که شرایط فعلی، زندگی شما را از هدف راستینتان خیلی دور کرده باشد.

رازهای موفقیت در پرورش نوجوانان
بخوانید

شاید هم به خاطر تأثیرات بیرونی یا ترس‌های درونی، زندگی‌ای خلق کرده باشید که حتی علایق و تمایلات واقعی شما را نیز در برنمی‌گیرد و به آن‌ها نزدیک نمی‌شود. این حالات، رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!

گاهی نمی‌دانیم می‌خواهیم با زندگی خود چه کار کنیم پس به دیگران اجازه می‌دهیم هدایتمان کنند. شاید والدین شما با مشاور مدرسه شغل فعلی شما را انتخاب کرده‌اند. شاید چون نمی‌دانستید چه کاری انجام دهید از دوستانتان پیروی کردید و از فعالیت‌ها و اهداف آن‌ها الگو گرفتید.

در هر موقعیت منحصربه‌فردی باشید می‌توان آن را کاملاً تغییر داد، البته گام‌به‌گام. ابتدا بیایید درباره حرفه و با هدف زندگی کردن صحبت کنیم.

با هدف زندگی کردن

آیا هدف شما حرفه شماست؟

آیا متوجه شدید که جدول ما متمایل به هدفی تنظیم شده بود که حرفه شما نیز باشد؟ خیلی‌ها تصمیم می‌گیرند هدف زندگی خود را به یک حرفه تبدیل کنند ولی شما مجبور نیستید چنین کنید. شاید شغلی پرسود دارید و از آن لذت می‌برید.

ولی احساس می‌کنید به چیز بیشتری نیاز دارید. شاید خسته شده‌اید یا به لحاظ مالی مستقل هستید و شغل یا کسب‌وکار نمی‌خواهید، ولی می‌خواهید به شیوه‌های معناداری به دیگران خدمت کنید.

شکلی که هدف شما پیدا می‌کند به خودتان مربوط می‌شود، چه آن را به یک حرفه پرسود تبدیل کنید، چه آن را وسیله‌ای برای خدمت آزادانه به دیگران به کار بگیرید.

با هدف زندگی کردن

گام‌هایی برای با هدف زندگی کردن

وقتی دانستید می‌خواهید چه شکلی به هدف خود بدهید باید برنامه‌ریزی کنید و برای عمل آماده شوید. خیلی‌ها در اینجا متوقف می‌شوند. آن‌ها می‌دانند چه کار می‌خواهند بکنند. ولی جمع‌وجور کردن کارها برایشان مثل کوه کندن است.

هرویین (Diacetylmorphine)
بخوانید

زندگی هدفمند (با هدف زندگی کردن)، فرقی با دستیابی به هر نوع هدف دیگر ندارد. باید یک برنامه مفصل داشته باشید تا عملی‌اش کنید. در مورد اکثر اهداف، گام‌های مشخصی وجود دارند که به نتیجه نهایی منتهی می‌شوند.

با استفاده از همان مثال قبلی، به بررسی گام‌های احتمالی برای با هدف زندگی کردن می‌پردازیم:

  • شرکت در دوره‌های آموزشی و دریافت گواهینامه برای آشنایی با علم تغذیه یا آموزش فردی
  • تعیین مکان (منزل، خانه اجاره‌ای یا غیره)
  • طراحی وب‌سایت، وبلاگ یا خبرنامه
  • یادگیری تجارت و تبلیغات
  • طراحی شبکه با دیگران در صنعت
  • ایجاد وضعیت مالی مطمئن برای شروع یک کسب‌وکار

بسته به این‌که این فرد چه شکلی برای هدفش انتخاب می‌کند کارهای خاصی وجود دارد که قبل از حصول نتیجه مطلوب باید تکمیل شوند.

همین نکته در مورد هدف خودتان صدق می‌کند. مجبور نیستید همه چیز را یک‌باره تکمیل کنید، گام‌به‌گام جلو بروید و هر قطعه از پازل را در جای خود بگذارید. به تدریج، کل تصویر مشخص می‌شود و شب از این‌که خودتان متوجه شوید با هدف خود زندگی می‌کنید.

چند لحظه وقت بگذارید و گام‌های منطقی را که باید برای حرکت به سمت هدف خود بردارید، فهرست کنید؛ مثل تحصیلات و آموزش، مهارت‌ها و تجاربی که باید داشته باشید، تغییر در سبک زندگی، کمک بیرونی، منابع یا بودجه‌ای که لازم دارید و غیره را مدنظر قرار دهید.

در صورت امکان، سعی کنید این چیزها را به ترتیب زمانی فهرست کنید به این صورت که از کارهایی که باید در ابتدا انجام شوند شروع کنید و سپس سراغ کارهای بعدی بروید.

جیغ زدن کودکان
بخوانید

گام‌هایی که باید برداشت

1-

2-

3-

4-

5-

6-

7-

8-

همین که رئوس کلی گام‌های خود را مشخص کردید می‌توانید یکی‌یکی عملی‌شان کنید. پس از انجام این کار به جلو حرکت می‌کنید و همه چیز سر جای خودش قرار می‌گیرد.

آیا تردید دارید؟ احتمالاً در محاصره افکاری این چنینی قرار گرفته‌اید: «دارم سربه‌سر چه کسی می‌گذارم؟ فکر نمی‌کنم بتوانم این کار را انجام دهم. این ایده را دوست دارم، ولی واقع‌گرایانه نیست. شغل من خیلی سخت است و پول لازم را برای شروع یک کسب‌وکار ندارم چه برسد به وقت گذاشتن برای…» لطفاً ایست! چیز مهمی هست که باید بدانید: با هدف زندگی کردن.

مطالعه‌ی این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منبع

کتاب زندگی هدفمند ؛ نوشته دکتر ویل ادواردز ؛ ترجمه ابوذر کرمی

گردآوری شده توسط خانم نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.