هنگام بروز بیماری همه‌گیر (Pandemic) چه کنیم؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده؛ COVID-19 (ویروس کرونا) پاندمی یا یک بیماری همه­ گیر است. تهدید شیوع این بیماری در سراسر جهان باید جدی گرفته شود. برای کاهش دادن تأثیرات پاندمی روی زندگی خود و کسانی که دوستشان دارید، می‌­توانید اقدامات خاصی انجام دهید که ما در «مقاله هنگام بروز بیماری همه‌گیر (Pandemic) چه کنیم؟» به آن پرداخته‌ایم. یادتان باشد که ویروس­‌های تنفسی (مثل COVID-19) می­توانند عامل پاندمی باشند، ولی پاندمی­ها با روش­های دیگر نیز قابل‌انتقال هستند.

پاندمی چیست؟

پاندمی به‌طورکلی زمانی است که؛ یک بیماری مسری در بخش بزرگی از زمین وجود دارد (معمولا دو یا چند قاره). پاتوژن (معمولاً ویروس یا باکتری) انسان­‌ها را در یک قسمت از کره زمین آلوده کرده و بعد در قسمت­های دیگر نیز منتشر می­شود تا زمانی که میلیون­‌ها و گاهی میلیاردها نفر در معرض خطر قرار بگیرند.

یک چنین بیماری گسترده­ و به‌طور بالقوه کشنده­ای می­‌تواند به‌شدت مختل­‌کننده باشد. پاندمی­ها می­توانند منجر به موارد زیر شوند:

  • آهسته شدن زنجیره‌­های تامین
  • تضعیف اقتصادها
  • بسته شدن مدارس و کسب ­و کارها
  • محدودیت سفر
  • انتشار اطلاعات نادرست، سردرگمی یا ترس

با هر آنچه ممکن است در طول پاندمی رخ دهد؛ قابل‌درک است که چرا همه مضطرب یا وحشت­زده می­شوند. ولی با چند کار می­توانید اختلال ایجادشده برای خود و خانواده­‌تان را به حداقل برسانید.

در ادامه مقاله هنگام بروز بیماری همه‌گیر (Pandemic) چه کنیم؟ شما از ملزومات آمادگی در برابر بیماری‌های پاندمی آگاه می‌کنیم.

پاندمی چیست؟

نحوه آمادگی در برابر پاندمی

همان‌طور که برای یک طوفان یا یخبندان آماده می‌شوید می‌توانید برای پاندمی هم آماده شوید. مطلع بودن از اخبار، برنامه‌ریزی و ذخیره ضروریات کمک زیادی به کاهش تاثیرات پاندمی در صورت وقوع آن در جامعه می‌کند.

«آرامش خود را حفظ کنید»

پاندمی‌ها بسیار استرس‌زا هستند، مخصوصاً اگر ندانید چه انتظاری باید داشته باشید. بااین‌حال سعی کنید آرامشتان را حفظ کنید. ترسیدن، گاهی اوقات باعث می‌شود یخ بزنید یا تصمیمات سریع بگیرید که ریسک غیرضروری ایجاد می‌کند. حتی اگر احساس می‌کنید کنترل امور از دستتان خارج‌شده، روی کارهایی که برای آمادگی می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید.

«از اخبار و منابع قابل‌اعتماد و مبتنی بر واقعیت استفاده کنید»

اطلاعات درست در طول پاندمی و قبل از رسیدن به آن حیاتی است. یک منبع اطلاعاتی محکم به شما کمک می‌کند اطمینان حاصل کنید که برای حفظ امنیت و درک ریسک‌های پیش روی خود و خانواده‌تان اقدامات درست را انجام می‌دهید. ولی این کار همیشه راحت نیست.

در مراحل ابتدایی پاندمی اغلب ناشناخته‌های زیادی وجود دارد. ممکن است هنوز مشخص نباشد که پاتوژن چیست، چگونه گسترش پیدا می‌کند یا چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند.

درحالی‌که محققان و ماموران بهداشت برای پیدا کردن پاسخ این سؤالات تلاش می‌کنند؛ اطلاعات نادرست و شایعات شکاف‌های اطلاعاتی را پر می‌کند. این مسئله باعث می‌شود ترس گسترده به وجود بیاید یا افراد آمادگی‌های مناسب را نادیده بگیرند.

با اقدامات زیر در برابر اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده از خود محافظت کنید:

با اقدامات زیر در برابر اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده از خود محافظت کنید:

  • مراجعه به وب‌سایت‌های سازمان‌های بهداشت مثل مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) یا دپارتمان بهداشت محلی برای کسب اطلاعات در مورد افرادی که در معرض خطر هستند و همچنین نحوه حفاظت از خود.
  • عدم اطمینان کامل به مطالب آنلاین یا شنیده‌شده از دوستان و خانواده و تلاش برای تائید درست بودن آن‌ها با استفاده از منابع قابل‌اعتماد مثل CDC.
  • گوش دادن به متخصصان بیماری‌های عفونی (مانند دانشمندان، مأموران بهداشت یا فراهم‌کنندگان مراقبت‌های بهداشتی) به‌جای گوش دادن به افراد مشهور یا مفسران خبر.
مقابله با اضطراب ناشی از کرونا (COVID-19)
بخوانید

«ضروریات را انبار کنید»

در طول پاندمی باید تعداد دفعات مراجعه به فروشگاه را کاهش دهید تا از قرار گرفتن در معرض بیماری اجتناب کنید. اگر هم بیمار شده‌اید باید در خانه بمانید تا از دیگران حفاظت کنید. کمبود تأمین و قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها ممکن است پیدا کردن چیزهایی که می‌خواهید را دشوار کند. ملزومات اضافی در خانه داشته باشید تا وقتی چیزی را می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید. این موارد چیزهایی هستند که باید داشته باشید:

  • غذا و آب برای همه افراد درون خانه از جمله حیوان خانگی برای دو هفته
  • دسترسی مداوم به داروهای تجویزی؛ برای این کار ممکن است به مجوز فراهم‌کننده خدمات بهداشتی و یا شرکت بیمه نیاز داشته باشید.
  • کیت کمک‌های اولیه و داروهای بدون نسخه مانند تب بر و مسکن، مایعات رفع کننده کم‌آبی، ویتامین‌ها و داروی سرفه یا سرماخوردگی
  • محصولات بهداشتی مانند صابون، شامپو، دئودورانت، پوشک و نوار بهداشتی برای چهار هفته
  • لوازم مربوط به تمیزی مانند کیسه‌زباله، دستمال قابل‌شست‌وشو و مایع ضدعفونی‌کننده یا وایتکس

نیازی نیست همه‌چیز را یکجا خریداری کنید. ولی اگر به نظر می‌رسد پاندمی می‌تواند روی جامعه تأثیر بگذارد، در صورت امکان هر بار که به خرید می‌روید کمی اضافه‌تر خرید کنید.

«ماسک صورت»

درحالی‌که پوشیدن ماسک به فردی که بیمار است کمک می‌کند (برای مثال، موقع سرفه کردن) که دیگران را مبتلا نکند، معمولا از افراد سالم در برابر مبتلا شدن به ویروس تنفسی حفاظت نمی‌کند. موی صورت، قرار گرفتن نادرست ماسک و درآوردن نادرست آن، اثربخشی ماسک در پیشگیری از ابتلا را به‌شدت کاهش می‌دهد.

فراهم‌کنندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است هنگام رسیدگی به بیماران از ماسک‌های خاص استفاده کنند، ولی در مورد نحوه استفاده درست از آن‌ها آموزش‌دیده‌اند. درنتیجه، معمولا خرید ماسک تعداد بالا توسط عموم مردم یا پوشیدن آن در مکان‌های عمومی توصیه نمی‌شود، مگر اینکه فراهم‌کننده خدمات بهداشتی یا مقام بهداشت عمومی دستور آن را داده باشد.

خرید تعداد زیاد ماسک در شرایطی که احتمالاً نیازی به آن‌ها نخواهید داشت باعث کمبود ماسک برای افرادی می‌شود که واقعاً به آن نیاز دارند. نباید از ماسک استفاده کنید، مگر اینکه بیمار باشید یا از یک بیمار مراقبت می‌کنید.

«برنامه‌ریزی کنید»

در طول پاندمی همه‌چیز ممکن است خیلی سریع رخ دهد. برای شرایط زیر برنامه‌ریزی کنید:

  • شما و خانواده‌تان باید روزها یا هفته‌ها در خانه بمانید. برای مثال، برای چند فعالیت برنامه‌ریزی کنید، مخصوصاً اگر بچه کوچک دارید. قرنطینه‌های مقیاس بزرگ باعث کاهش سرعت اینترنت به دلیل استفاده زیاد می‌شوند، درنتیجه برای سرگرمی فقط به ویدئوها و بازی‌های آنلاین تکیه نکنید.
  • به دلیل بیماری یا تعطیل شدن کسب‌وکار، روزها یا هفته‌ها بیکار هستید. این شرایط به‌خصوص زمانی مهم است که به مرخصی با حقوق دسترسی ندارید یا ساعتی دستمزد می‌گیرید. در صورت امکان پول کافی پس‌انداز کنید تا بتوانید از این شرایط عبور کنید و اگر نمی‌توانید از منابعی که می‌توانید کمک بگیرید مطمئن شوید.
  • مدارس یا مهدکودک‌ها بسته می‌شوند و به مراقبت‌های جایگزین نیاز دارید. از ریسک بیماری مراقبت‌کننده اصلی یا جایگزین کودک خود مانند پدربزرگ یا مادربزرگ مطلع باشید.
  • بیمار می‌شوید و دیگر نمی‌توانید از کسی که متکی به شماست مراقبت کنید، برای مثال فرزند یا یکی از اعضای پیر خانواده.
  • به فرد دیگری وابسته هستید و او بیمار می‌شود یا به دلایل دیگر نمی‌تواند از شما مراقبت کند.
  • فراهم‌کننده مراقبت‌های بهداشتی‌تان نمی‌تواند در صورت بیمار شدن شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان خدمات‌رسانی کند. برای مثال، می‌توانید سایر فراهم‌کنندگان مراقبت‌های بهداشتی که بیمه‌تان پوشش می‌دهد یا گزینه‌های پزشکی از راه دور مقرون‌به‌صرفه در دسترس را بررسی کنید.
  • اختلال اضطراب یا یک بیماری روانی دیگر دارید که ممکن است پاندمی باعث تشدید آن شود. با فراهم‌کننده خدمات درمانی یا مشاورتان در مورد تکنیک‌های مدیریت علائم صحبت کنید، به‌ویژه اگر استراتژی‌های همیشگی‌تان (مانند رفتن به باشگاه یا مراجعه به گروه پشتیبانی) در دسترس نیستند.
مبارزه با تبعیض، بیگانه‌هراسی و بدنامی مربوط به COVID-19
بخوانید

تمامی این شرایط در صورت در ارتباط بودن با دوستان، خانواده و همکاران راحت‌تر می‌شوند. ضرری ندارد آمادگی همسایگان و اعضای خانواده را بررسی کنید. اختلالات درصورتی‌که افراد از یکدیگر پشتیبانی کنند و مراقب هم باشند، بیشتر قابل مدیریت خواهند بود.

در ادامه مقاله هنگام بروز بیماری همه‌گیر (Pandemic) چه کنیم؟ به شما می‌گوییم که در طول پاندمی چه باید بکنید.

آمادگی برا

در طول پاندمی چه کنیم؟

وقتی پاندمی وارد جامعه‌تان شد، باید ریسک بیمار شدن و همچنین انتقال دادن پاتوژن به دیگران را با چند اقدام احتیاطی به حداقل برسانید – برای مثال، پیروی از توصیه‌های مقامات بهداشت، یادگیری احتیاط‌ها و خانه ماندن در صورت بیمار بودن یا احتمال بیمار بودن.

«از دستورالعمل‌های مقامات بهداشت پیروی کنید»

مقامات بهداشت مسئول سلامتی و امنیت جامعه هستند. در طول پاندمی، این افراد ممکن است توصیه‌ها یا سیاست‌هایی برای محدود کردن گسترش بیماری ارائه کنند، از جمله:

  • پروتکل‌های انزوا یا قرنطینه: انزوا و قرنطینه اصطلاحاتی هستند که تا حدودی به‌جای هم به کار می‌روند و هر دو به معنای دورنگه داشتن افراد سالم از افراد بیمار یا در معرض بیماری برای جلوگیری از مبتلا شدن افراد سالم هستند.
  • اطلاعیه‌های سفر: CDC برای مثال اغلب اطلاعیه‌های سفر برای مسافران کشورهایی که بیماری به‌طور خاص در آن‌ها شیوع دارد صادر می‌کند. این اطلاعیه‌ها محدودیت نیستند – مقامات بهداشت معمولا مانع ورود به کشورهایی که در مورد آن‌ها هشدار داده‌شده نمی‌شوند- ولی ممکن است روی تصمیمات کسب‌وکارها ازجمله خطوط هوایی تأثیر بگذارند.
  • ردیابی تماس: در این فرایند از افراد بیمار (بالقوه بیمار) در مورد جاهایی که بوده‌اند یا افرادی که با آن‌ها تماس داشته‌اند پرس‌وجو می‌شود. مقامات بهداشت از این اطلاعات برای شناسایی افراد دیگری که ممکن است آلوده به پاتوژن باشند استفاده می‌کنند تا با آن‌ها تماس بگیرند و تست‌های لازم یا قرنطینه را اجرا کنند. این‌یک اقدام کنترل مؤثر برای آهسته کردن یا متوقف کردن انتقال بیماری است، به‌ویژه در مراحل ابتدایی پاندمی.

حتی اگر این توصیه‌ها برای شخص شما ناخوشایند باشند، باید برای امنیت خود و اطرافیان از آن‌ها پیروی کنید. ممکن است با نقض پروتکل‌ها یا نادیده گرفتن توصیه‌ها، جان افراد زیادی را به خطر بیندازید.

«یادگرفتن علائم و نشانه‌های بیماری»

آگاهی از نشانه‌های پاندمی به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی باید در خانه بمانید و از چه کسی باید دوری‌کنید. در رابطه با ویروس کرونای جدید COVID-19 سال 2019، علائم و نشانه‌های بیماری در درجه اول عبارت‌اند از:

  • تب
  • سرفه
  • مشکل در تنفس

اگر هر کدام از علائم بیماری پاندمی (مانند COVID-19) را دارید باید سریعاً با فراهم‌کننده مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید تا به شما بگوید چه‌کاری باید انجام دهید – برای مثال، در خانه بمانید یا سریعاً تحت درمان قرار بگیرید. اگر فرد دیگری را ببینید که نشانه‌ها و علائم بیماری را دارد، در صورت امکان باید فاصله‌تان را با او حفظ کنید (برای مثال، 6 فوت).

«اقدامات پیشگیرانه را اجرا کنید»

علاوه بر شناسایی علائم بیماری باید روش‌های پیشگیری از آن را نیز بدانید. برای مثال، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی (گسترش آن‌ها) مانند آنفولانزا یا کرونا توصیه می‌شود اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • مدام دست‌هایتان را با آب و صابون بشورید یا درصورتی‌که نتوانید این کار را انجام دهید از ضدعفونی‌کننده الکلی استفاده کنید. برای حداکثر اثربخشی شست‌وشو باید حداقل 20 ثانیه باشد (تقریباً به‌اندازه خواندن شعر الفبا).
  • از دست زدن به‌صورت به‌ویژه اطراف بینی، دهان یا چشم‌ها خودداری کنید (این کار به تمرین نیاز دارد).
  • جلوی عطسه و سرفه را با دستمال یا داخل آرنج بگیرید. سرفه کردن داخل دست خوب نیست چون به‌راحتی باعث پخش شدن ویروس یا باکتری روی سطوح عمومی مانند دستگیره در می‌شود. سرفه کردن در هوا هم باعث پخش شدن پاتوژن در اطراف شده و ممکن است دیگران آن را تنفس کنند.
  • از تماس نزدیک (برای مثال، نزدیک‌تر از 6 فوت) باکسی که بیمار است (برای مثال سرفه می‌کند) خودداری کنید.
  • سایر رفتارهای سالم مثل خوابیدن به‌اندازه کافی، مصرف غذاهای مقوی و زدن تمامی واکسن‌های توصیه‌شده ازجمله واکسن آنفولانزا را رعایت کنید. وقتی یک پاندمی بالقوه وجود دارد کاهش دادن ریسک سایر عفونت‌ها مهم‌تر از همیشه است زیرا مراقبت‌های بهداشتی محدود می‌شوند.
صحبت کردن با کودکان در مورد کرونا ویروس (COVID-19)
بخوانید

«از مکان‌های شلوغ (و افراد بیمار) اجتناب کنید»

ویروس و باکتری به روش‌های مختلفی پراکنده می‌شوند، ولی یک تهدید مشترک بین پاندمی‌ها این است که معمولا از یک فرد به‌ فرد دیگر سرایت می‌کنند. به‌طورکلی، هرچقدر افراد بیشتری پیرامونتان باشند، شانس بیمار شدنتان بیشتر است (مقاله «فاصله‌گیری اجتماعی برای کمک به توقف انتشار ویروس کرونا» را بخوانید.)

از جاهای شلوغی که افراد تماس نزدیک باهم دارند اجتناب کنید، برای مثال کنسرت، سیستم‌های حمل‌ونقل شلوغ، رویدادهای ورزشی یا مراسم مذهبی که در آن افراد از یک لیوان استفاده می‌کنند یا باهم دست می‌دهند. اگر کسی بیمار به نظر می‌رسد یا علائم آن را نشان می‌دهد (برای مثال عطسه یا سرفه)، کمی از آن‌ها فاصله بگیرید.

«اگر بیمار هستید یا احتمال آن وجود دارد در خانه بمانید»

اگر در طول پاندمی بیمار شدید در صورت امکان در خانه بمانید (مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند تحت درمان قرار بگیرید). حتی اگر برای رفتن سرکار یا مدرسه به‌اندازه کافی حالتان خوب است، خارج شدن از خانه به معنای ریسک بیمار کردن دیگران است – ازجمله افرادی که ممکن است درنتیجه عفونت در بیمارستان بستری شوند یا فوت کنند.

اگر محل کارتان مرخصی با حقوق ندارد یا مرخصی آن محدود است، با رئیستان در مورد کار کردن از خانه یا محدود کردن تماس با دیگران صحبت کنید.

ازآنجایی‌که برخی از عفونت‌ها به مدت طولانی مسری هستند، شاید لازم باشد حتی بعد از بهبود نیز از دیگران فاصله بگیرید. به توصیه‌های مقامات بهداشت مراجعه کرده یا از پزشک بپرسید تا چه مدت باید از تماس با دیگران اجتناب کنید و به سرکار یا مدرسه نروید.

خانه ماندن ممکن است سخت باشد، مخصوصاً برای کسانی که ساعتی دستمزد می‌گیرند یا برای مراقبت از فرزندانشان متکی به مدرسه یا مهدکودک هستند. اگر پاندمی محتمل به نظر می‌رسد، با رئیس یا دپارتمان منابع انسانی اداره صحبت کنید تا گزینه‌های در دسترس در صورت بیمار شدن خود یا فرزندتان و نیاز به ماندن در خانه را بررسی کنید.

در طول پاندمی چه کنیم؟

کلام آخر فکر بنیان

درحالی‌که در رابطه با بیماری‌های عفونی همیشه باید هوشیار و آگاه باشیم؛ حفظ خونسردی نیز اهمیت زیادی دارد. روی کارهایی که می‌توانید برای آماده‌سازی و حفاظت از خود و اطرافیان انجام دهید تمرکز کنید.

اگر مقاله هنگام بروز بیماری همه‌گیر (Pandemic) چه کنیم؟ را سودمند دانستید آن را برای استفاده دیگران از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ترجمه شده توسط گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLUxuSGElMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube