افراد گروه C چه شخصیتی دارند؟

افراد گروه C که با رنگ آبی هم شناخته می‌شوند، دو ویژگی درون‌گرا و وظیفه محور را دارند. Cها افرادی واقع‌گرا، متفکر، پایدار، سنتی، حقیقت‌جو، منطقی، حسابگر، شکاک، عمیق، مراقب، سیاستمدار و قابل اطمینان هستند.

آن‌ها افرادی محتاط و هوشیار بوده که قبل از هر اقدام، خوب تأمل می‌کنند. Cها دوست ندارند اشتباه کنند آن‌ها معتقدند «دو بار اندازه‌گیری کن، یک‌بار ببر!» این افراد به‌طور ذاتی عاشق درک حقایق هستند و قادرند یک طرح منطقی را به‌خوبی برنامه‌ریزی کرده و آن را دنبال کنند.

افراد گروه C عمیقاً معتقدند «برنامه‌ریزی کن برای کارت او کار کن برای برنامه‌ات». آن‌ها مقتصد و حسابگر بوده و مفاهیم اقتصادی را خیلی خوب و البته بهتر از دیگران – به‌خصوص افراد گروه I- درک می‌کنند و به کار می‌گیرند، به نحوی که اگر بودجه‌ای را برای هزینه کردن درباره مسئله خاصی به آن‌ها اختصاص دهند، به همان اندازه یا حتی کمتر از آن خرج می‌کنند.

این افراد بسیار دقیق بوده و به‌طور معمول متون روزنامه‌ها، دستورالعمل دستگاه‌ها و حتی نوشته‌های روی دیوار را ویرایش و اصلاح می‌کنند.

درواقع آن‌ها دوست دارند اطمینان حاصل کنند همه‌چیز در کمال صحت و دقت انجام می‌شود. Cها افراد با صلاحیتی هستند که، سعی می‌کنند از تجربه‌های پیشین خود درس بگیرند و برای آینده برنامه‌ریزی کنند. به عبارتی آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که می‌دانند آنچه را می‌دانند!

افراد گروه C وظیفه محور بوده و وظایف خود را به نحو شایسته انجام می‌دهند. آن‌ها به‌قدری درگیر کار می‌شوند که زمان کمی را برای تفریح، استراحت با تعطیلات آخر هفته با افراد خانواده اختصاص می‌دهند.

افراد این گروه انتقادگرانی حرفه‌ای هستند. آن‌ها بهتر از هر مدل رفتاری دیگری می‌توانند موقعیت‌ها را تجزیه‌وتحلیل نمایند. Cها توانایی خارق‌العاده‌ای در دیدن وقایع پشت‌پرده دارند و می‌فهمند به‌راستی چه اتفاقی در حال وقوع است.

ما همیشه در سمینارها، مباحث کارگاهی و آموزشی خود به شرکت‌کنندگان تأکید فراوان کرده تا پیش از هر اقدام و تصمیمی با یک فرد از گروه و مشورت کنید زیر آن‌ها قادرند تمام زوایای پنهان کار که از چشم شما دور مانده است را ببینند و تجزیه‌وتحلیل نمایند.

تلفن‌های آن‌ها کوتاه، رسمی، مختصر و مفید است. Cها ظاهری سرد، موقر و آرام دارند و هیجانات گروه I، مهر و اشتیاق گروه S و قاطعیت و انرژی زیاد گروه D در آن‌ها کمتر دیده می‌شود.

افراد گروه C هم مانند افراد گروه S شروع‌کننده صحبت‌ها نیستند و اصولاً حریم شخصی کوچکی دارند. این افراد اغلب سرد، رسمی و جدی بوده و کمتر علاقه دارند دیگران را با اسم کوچک یا حتی لحنی صمیمی مورد خطاب قرار دهند.

مدارس هوشمند و تأثیر آن در یادگیری
بخوانید

از دیگر ویژگی‌های این افراد، قانون مداری زیاد آن‌هاست. آن‌ها تابع بی‌بروبرگرد قوانین و دستورالعمل‌ها هستند و حتی گاهی نمی‌توانند درک کنند که چرا دیگران این کار را نمی‌کنند. درواقع این افراد با این تعبیر یکی شده‌اند که «حتی اگر به ضررت هم باشد ولی باز هم از چارچوب‌ها پیروی کن».

درصد فراوانی

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که حدود 20 تا 25 درصد مردم الگوی رفتاری C دارند.

افراد گروه C چه شخصیتی دارند؟

نقاط قوت

افراد گروه C با استعداد هستند. آن‌ها بسیار متفکر، زیرک و هوشیارند و ظرفیت بالایی برای انجام کارهای بزرگ عقلانی دارند. ذهن آن‌ها همیشه در جستجوی بهترین عقیده‌ها است. این افراد می‌توانند به‌شدت خلاق بوده و جرقه ایجاد یک ایده خوب را بزنند.

درواقع اغلب مردم ایده‌های خلاقانه خود را از افراد گروه C گرفته‌اند، با این حال آن‌ها نمی‌دانند چرا مردم ارزش ایده‌های آن‌ها را درک نمی‌کنند.

این گروه به‌صورت ذاتی ذهنی مخترع داشته و تحلیلگران بسیار خوبی هستند. آن‌ها منتقدانی منصف و عادل بوده که قادرند قوت و ضعف یک کار را کنار هم و بدون هیچ غرض‌ورزی ببینند و آن را تحلیل کنند.

افراد گروه C به‌خوبی می‌دانند چگونه یک پروژه بزرگ را به اجزای کوچک تقسیم نمایند، زیرا توانایی این افراد در دیدن اجزا و جزئیات پروژه‌ها و تحلیل آن‌ها بسیار بیشتر از دیدن یک تصویر بزرگ کلی از یک کار یا ترکیب کردن آن است.

از افراد گروه C قبل از انجام هر کاری راجع به آن بسیار فکر می‌کنند و با دقت زوایای مختلف کار را می‌سنجند. آن‌ها با افراد با صلاحیت مشورت کرده و حتی گاهی کار خود و نتیجه تحقیقشان را دو یا چند بار چک می‌کنند تا مطمئن شوند تصمیمشان درست است. از این‌رو آن‌ها به طبع، کمتر از دیگران اشتباه می‌کنند یا زیان می‌بینند.

همچنین افراد گروه C بسیار کمال‌گرا بوده و همواره درصدد پیشرفت و تعالی گام برمی‌دارند. آن‌ها اهداف خود را به‌خوبی تعیین کرده و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌کنند و با تلاش و پشتکار در راستای دستیابی به اهداف خود گام برمی‌دارند.

دیگر اینکه Cها دقت، ریزبینی و زیبایی‌شناختی فوق‌العاده‌ای دارند. آن‌ها نظم و انضباط شخصی کاملی داشته، وقت‌شناس و قانون‌مدار هستند.

این گروه همواره با سند و مدرک سخن گفته و به دنبال حرف‌هایی هستند که پایه و اساس منطقی دارند. همچنین افراد گروه C جدیت، منطق و وظیفه گرایی Dها را در خود دارند و می‌توانند به هر چیز که می‌خواهند به‌شدت پایبند باشند.

خانم‌های گروه C کدبانوهایی تمیز، مرتب و خوش‌سلیقه و البته سختگیر هستند. آن‌ها به تفریحات خود هم به چشم یک مسئولیت مهم نگاه کرده و حتی برای گردش و پیاده‌روی یا یک میهمانی دوستانه برنامه‌ریزی می‌کنند و روی برنامه خود، فکر خواهند کرد.

آیا می‌دانستید تیپ شخصیتی آدم با سلامت جسمی‌اش ارتباط دارد؟
بخوانید

این گروه معتقدند زندگی ایده‌آل، زندگی است که سخت ولی منصف باشد. افراد گروه C به‌قدری منصف هستند که می‌توانند به‌راحتی به اشتباهات خود اعتراف کرده و مسئولیت خطاهای خود را بپذیرند. از این‌رو همواره به‌عنوان افرادی امین و مورد اعتماد می‌توانند در جامعه به‌حساب آیند.

افراد گروه C چه شخصیتی دارند؟

نقاط قابل‌بهبود

شاید سخت‌ترین جنبه زندگی Cها روبرو شدن با طبع منفی گرا و انتقادی آن‌هاست به نحوی که حتی اگر سعی کنند آن را کنترل کنند باز ممکن است از کنترل آن‌ها خارج شود. ما به‌طور معمول Cهای بالا را انسان‌هایی خرده‌گیر، انتقادگر و بدگمان می‌شناسیم.

آن‌ها بیشتر تمایل دارند به‌جای اینکه بدانند چه چیزهایی درست است، ببینند چه چیزهایی اشتباه است. به عبارتی آن‌ها بیشتر به‌جای نیمه‌پر، نیمه‌خالی لیوان را می‌بینند.

افراد گروه C قدرت خطرپذیری بالایی ندارند، زیرا می‌ترسند شکست بخورند. این افراد از اشتباه کردن، شکست خوردن و به عبارتی سرزنش شدن بیزار هستند و البته همین ترس از اشتباه آن‌ها را از دیدن تصویرهای بزرگ‌تر دور نگه می‌دارد، از این‌رو بیشتر کارهای بی‌خطر و حساب‌شده را ترجیح می‌دهند. درواقع آن‌ها تمایل دارند روی یک زمین امن بایستند و از دیگران انتقاد کنند.

به علت طبع کمال‌گرای افراد گروه C آن‌ها تمایل دارند همیشه عالی و متمایز باشند. هرچند گاهی خود آن‌ها هم می‌دانند که عالی نیستند ولی دوست ندارند آن را بپذیرند.

در کل زمان که کسی به خطای آن‌ها اشاره کند گرچه در ظاهر نشان نمی‌دهد، اما بی‌شک آن فرد دیگر جایگاه اولیه خود را در زندگی آن‌ها نخواهد داشت.

افراد گروه C می‌توانند بسیار کینه‌توز باشند. آن‌ها مشکلات، حرف‌های ناخوشایند و حرف‌های بد زندگی خود را تا سالیان سال فراموش نکرده و در ذهن خود نگه می‌دارند.

همچنین افراد این گروه، هرگز کسانی را که به آن‌ها بدی کرده‌اند را از یاد نمی‌برند. به عبارتی‌ Cها همه‌چیز را یا سیاه می‌بینند یا سفید. برای آن‌ها هیچ‌چیز خاکستری نیست.

از آنجایی که افراد این گروه خواهان محیطی امن و آرام هستند، گلایه‌ها و نگرانی‌های خود را در قالب نیش و کنایه زدن مطرح می‌کنند زیرا آن‌ها نمی‌توانند مانند Dها وارد بحث و چالش شوند یا همچون Iها، مشکلات خود را فراموش کنند.

افراد گروه C می‌توانند خودمحور باشند، البته آن‌ها اصولاً یا حق دارند یا حداقل فکر می‌کنند حق با آن‌ها است. کلمه‌ی «فکر می‌کنند» تأکید بر این دارد که آن‌ها چگونه از الگوی رفتاری خود استفاده می‌کنند.

افراد گروه C چه شخصیتی دارند؟

شغل‌های مناسب افراد گروه C

افراد گروه C در تخصص‌های مختلف خوب هستند و بیش از هر شخصیت دیگری می‌توانند هرکاری را انجام دهند. آن‌ها معلمان و اساتید خوبی خواهند بود زیرا خیلی می‌دانند و اطلاعات واقعی زیادی دارند که البته به علت روحیه درون‌گرا و محافظه‌کارشان تا زمانی که مخاطب را مشتاق و علاقه‌مند نبینند آن را بروز نمی‌دهند؛ اما کسانی که بتوانند پا به دریای دانش آن‌ها بگذارند قطعاً اطلاعات زیادی را کسب خواهند کرد.

آموزش عشق‌ورزی به خود: 5 توصیه‌ی ارزشمند
بخوانید

Cها همچنین مخترعان یا محققین خوبی هستند. آن‌ها توانایی انجام آزمایش‌های مکرر را – حتی اگر به نتیجه هم نرسند – دارند. درواقع شاخص پشتکار همواره به کمک افراد گروه C می‌آید تا راه‌های مختلف را برای درک حقایق و انجام پروژه‌ها استفاده کنند.

افراد گروه C موزیسین و نوازندگان بسیار خوبی هستند. موسیقی عناصر واقعی علمی است و این افراد آن را دوست دارند. Cها نظم خود را در تمرینات روزانه داشته و می‌توانند آهنگ‌های خود را دقیقاً با صدایی که می‌خواهند بنوازند. به همین دلیل آن‌ها هنرمندان خوبی خواهند بود.

افراد گروه C در کارهایی که ماهیت منطقی، یکنواخت، تکراری و نیازمند درگیری زیاد با جزئیات است، بسیار موفق‌تر از سایرین عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال آن‌ها حسابداران، مدیران مالی یا صندوقداران بسیار خوبی هستند.

همچنین این افراد به‌عنوان کارمند بانک می‌توانند عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارند. دیگر اینکه به خاطر طبیعت عدالت‌جو و منصف و همچنین دقت، ریزبینی و توجه زیاد افراد گروه C، آن‌ها وکلا، قضات و منتقدان بسیار برجسته‌ای هستند.

این افراد توانایی این را دارند که محاسن و معایب یک کار را در کنار هم و با نحوی عادلانه مورد نقد قرار دهند. افراد C پزشکان جراح، دندان‌پزشکان، چشم‌پزشکان و تکنسین‌های اتاق عمل خوبی هستند.

علاوه بر این افراد گروه C فیزیکدانان، منجمان و اقتصاددانان برجسته‌ای هستند. آن‌ها می‌توانند شاخص‌های اقتصادی را به‌خوبی تخمین زده، تحلیل و بررسی کرده و به‌درستی از آن استفاده کنند.

جملات، عبارات موردعلاقه، نشانه‌ها و سمبل‌های افراد گروه C

  • تفاوت بین خوب و عالی، اندکی تلاش بیشتر است
  • موفقیت انسان‌ها در گرو اندیشه آن‌هاست
  • قبل از حرف زدن خوب فکر کن
  • امروز مقدمه فردا است
  • از ماست که بر ماست!
  • تحقیق، تفکر، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، کار
  • همت، تلاش و نظم در کار و زندگی
  • منطق – تفکر – نظم، سه کلید موفقیت
  • بررسی دقیق
  • تفکر عمیق
  • تصمیم صحیح
  • هر دوستی حقیقی نیست

منبع

کتاب مدل جهانی دیسک (DISC) معجزه ارتباطی هزاره سوم؛ نوشته علیرضا تفرشی مطلق، محمدباقر مرادی، سیمین السادات امامیه و محمد دربندی

گردآوری شده توسط نیلوفر سعیدی؛ گروه آموزشی فکر بنیان

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjdtZWRpYWFkLWxQSmclMjclM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html]
Telegram
Instagram
YouTube

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.